رئیس سازمان محیط زیست گفت :همه تلاش ما این است که موضوع ریزگردها را در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی پیگیری کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛معصومه ابتکار در «نشست مشترک کمیته راهبردی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور» که با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی مرتبط با موضوع گرد و غبار، عصر امروز  در استانداری کرمانشاه برگزار شد گفت: کشورهای همسایه خصوصا عراق و عربستان را از مهمترین کانون‌های غبارخیز اعلام کرد.

وی گفت: در عراق هشت میلیون هکتار کانون گرد و غبار داریم.

به گفته این مسئول، خشکسالی، افزایش گرمای زمین، تغییر کاربری‌ها، سدسازی در کشورهای منطقه و خصوصا ترکیه از دلایل افزایش کانون‌های گرد و غبار است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور از وجود 2.8 میلیون هکتار کانون بحران گردوغبار در داخل کشور هم خبر داد و افزود: سیاست دولت مقابله با ایجاد کانون‌های جدید است.

ابتکار با بیان اینکه گاهی ارتفاع طوفان‌های گرد و غبار تا هشت کیلومتر هم می‌رسد، گفت: طبیعتا در چنین حالتی با کارهای ساده مانند آب‌پاشی و ... نمی‌توانیم این بحران بزرگ را مهار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه 18 استان کشور درگیر گرد و غبار هستند، خاطرنشان کرد: به هیچ استانی بی توجهی نمی‌شود و ابعاد این بحران زیست محیطی آنقدر فراگیر است که استان‌های مرکزی و شرقی کشور را نیز درگیر می‌کند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور  با بیان اینکه دولت موضوع ریزگردها را با جدیت پیگیری می‌کند، ادامه داد: ریزگردها ماهیت فرابخشی دارد و دستگاه‌های مختلفی از جمله سازمان محیط زیست، سازمان هواشناسی، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و ... با آن درگیر هستند
به گفته معاون رئیس جمهور در مذاکرات دوجانبه با عراق هم کم کاری صورت نگرفته و حتی در سفری که سال 92 به بغداد و کربلا صورت گرفت مقرر شد با کاشت درخت و سایر اقدامات از وقوع ریزگردها جلوگیری شود که متاسفانه بحران‌هایی رخ داد و کار عملا به نتیجه نرسید.

ابتکار خاطرنشان کرد: حتی در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به عراق هم موضوع ریزگردها یکی از مهمترین مباحث مطرح شده بود و علاوه بر این موارد مذاکراتی هم با سازمان محیط زیست عراق صورت گرفته است.

وی از آمادگی عراق برای مقابله با کانون‌های ریزگردها خبر داد و تصریح کرد: مشکل آنجا است که بخشی از کانون‌های گرد و غبار در تصرف داعش و محل اصلی درگیری‌ها است و عراق قول داده هر موقع شرایط فراهم شود برای حل مشکل اقدام کند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور یادآوری کرد: امیدواریم کارهایی در جنوب عراق و بصره انجام شود.

ابتکار افزود: علاوه بر اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی در داخل کشور هم تدابیری برای کاهش اثرات ریزگردها اندیشیده شده است.

وی مهمترین این اقدامات را اصلاح و تقویت مصوبه مقابله با ریزگردها از سوی دولت اعلام کرد که به زودی ابلاغ خواهد شد.

به گفته این مسئول، مقابله با کانون‌های گرد و غبار، ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای عایق کردن منازل و اماکن عمومی، نظام اطلاع رسانی و واکنش سریع، آزادسازی حق آبه تالاب‌ها، مستند سازی وقایع گرد و غبار، آمادگی وزارت بهداشت، جلوگیری از ایجاد کانون‌های داخلی و ... از موارد این مصوبه است.


انتهای پیام/پ
برچسب ها: کرمانشاه ، ابتکار ، ریزگرد ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.