نشت گاز از خط لوله 20 اینچ سکوی میدان نفتی سلمان با انجام دادن عملیات شبانه‌روزی کارکنان تعمیرات زیر آب منطقه لاوان برطرف و مهار شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس ، رییس منطقه عملیاتی لاوان شرکت نفت فلات قاره ایران گفت : این عملیات با حضور 16 غواص و پس از 29 ساعت غواصی مداوم و پیوسته در عمق 35 متری آب‌های خلیج فارس با موفقیت به پایان رسید. 

محمودرضا فرود حقیقی افزود : عملیات نشت گاز در پنج مرحله تجهیز کارگاه، مهار شناور ALAMAR، عملیات غواصی، آزمایش فشار و جمع‌آوری تجهیزات و برچیدن لنگرها، برنامه‌ریزی و اجرا شد. 

وی گفت : به علت حساسیت‌های موجود و زمان کم باقیمانده تا مواج شدن دریا، عملیات غواصی به صورت متوالی و بدون وقفه در طول شبانه‌روز با استفاده از غوص‌های بلندمدت، روش برداشت فشار در سطح و استفاده همزمان از دو اتاق فشار اجرا شد که این امر تا امروز در نوع خود بی‌سابقه بوده است. 

رییس منطقه عملیاتی لاوان شرکت نفت فلات قاره ایران گفت : فشار بالای 91 اتمسفر گاز ترش، ترک محیطی ایجاد شده بر روی این خط و ضرورت توقف گسترش آن و اختلاف سطح محیط در محل جوش درز لوله، همچنین صخره بسیار سخت بستر دریا که دسترسی به زیر لوله را غیر‌ممکن ساخته بود، از مهمترین چالش‌های اجرای این عملیات بود.

از زمان ترک و نشت از خط لوله 20 اینچ گاز در سکوی KPP میدان مشترک سلمان تولید و صدور گاز از این میدان مشترک از 11 اربیهشت تا 27 خرداد متوقف شده بود .

میدان سلمان با ظرفیت تاسیسات حدود 220 هزار بشکه نفت در 144 کیلومتری جنوب جزیره لاوان واقع شده است.
این میدان با 44 حلقه چاه نفتی و 10 حلقه چاه تزریق آب دارای یکی از بزرگترین تأسیسات نفتی در خلیج فارس است.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.