بیابان،کویر و خشکی در نقطه مقابل دشت و مرتع قرار دارد،پهنه ای که مقابله و کنترل آن،اعتبارات میلیاردی خاص خود را می طلبد وعدم مهار آن کشور را با خسارات بسیار سنگینی مواجه می سازد.

خسارت میلیاردی زایش بیابان ها در کشور
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور در حضور نماینده فائو در ایران اظهارکرد: حدود 100 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تأثیر بیابان زایی قرار دارند.

خداکرم جلالی، در تشریح مساحت بیابان های کشور بیان کرد: بر اساس مطالعات و ارزیابی های انجام شده، وسعت بیابان های کشور بیش از 32 میلیون هکتار تخمین زده می شود و این در شرایطی است که 80 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تأثیر فرسایش آبی و 20 میلیون هکتار دیگر نیز تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد.

این اعداد و ارقام موید این واقعیت است که عمده تهدید بیابان زایی کشور به خشکسالی و کم آبی باز می گردد.

این در شرایطی است که بر اساس آمار منتشر شده از قول مقامات مسئول کشور، از این میزان اعداد و ارقام اشاره شده، بیش از 7 میلیون هکتار به کانون بحران بیابان زایی تبدیل شده اند که اندکی کمتر از نیمی از آن کانون بحرانی درجه یک محسوب می شوند.

 *مهار 600 هزار هکتار از کانون بحران بیابان زایی در کشور

بر اساس اظهارات رئیس سازمان مراتع و جنگل داری کشور، با عنایت به تدابیر و تمهیدات پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه، هر ساله می باید 600 هزار هکتار از کانون های بحران بیابان زایی مهار شود.

جلالی با اشاره به اینکه سالانه در 40 هزار هکتار از اراضی کشور اعم از مناطق مرکزی و شرقی ایران و استان هایی همچون کرمان و خوزستان عملیات مهار بیابان زایی اجرایی می شود، می افزاید: سازمان جنگل ها نقش بسیار موثری در احیای دریاچه ارومیه ایفا کرده که مهار 7 هزار و 500 هکتار از کانون بحران در حاشیه این دریاچه موید صحت این ادعا است.

*حصول امنیت زیستی در 87 هزار شهر 

اقدامات سازمان جنگل ها صرفا به دریاچه ارومیه یا استان های خوزستان و کرمان خلاصه نمی شود، اعداد و ارقام منتشر شده در گزارش عملکرد این نهاد در حوزه مهار بیابان زایی در کشور نشان دهنده موفیقت چشمگیر و کم نظیر این مجموعه به شمار می رود که به اعتقاد مدیریت ارشد این سازمان، در حوزه جهانی حائز رتبه قابل توجهی است.

2 میلیون و 300 هزار هکتار جنگل کاری بیابانی، مهار بیابان زایی در 6 میلیون هکتار و به تبع آن حصول امنیت زیستی برای زندگی 87 هزار شهر، 4 هزار و 353 روستا و 51 شهرک صنعتی از دیگر دستاوردهای مجموعه جنگل داری و مراتع کشور است.

*خسارت 18 هزار میلیارد تومانی فرسایش خاک در کشور

آب، خاک، هوا سه مولفه برجسته و تعیین کننده در حوزه زیست محیطی محسوب می شوند که متأسفانه کشور ایران در هر سه عرصه با چالش های عدیده ای مواجه است.

رئیس سازمان جنگل ها، خسارت ناشی از فرسایش خاک را در کشور سالانه 18 هزار میلیارد تومان و خسارت ناشی از سیل را یک هزار و 600 میلیارد تومان در سال اعلام کرده است.

مجموعه خسارت برآورد شده از تخریب عرصه طبیعی کشور نیز 40 هزار میلیارد تومان برآورد می شود که اگر تدبیری برای مهار آن اندیشیده نشود، این میزان خسارت، با تشدید و افزایش هر چه بیشتری نیز همراه خواهد شد.

*مشارکت مردم در طرح های بیابان زایی، راهکار برون رفت از معضل فعلی

تجارب پیشین در تمامی عرصه های کشوری ثابت کرده، هر جا که مردم مشارکت جدی خود را در امورلحاظ کرده اند، توفیقات برجسته و قابل توجهی حاصل شده است.

با عنایت به چنین تجربه ای، اولویت اول سازمان جنگل ها و مراتع کشور نیز به حضور مردم در حفاظت از عرصه های طبیعی کشور استوار است.

جلالی با اشاره به خسارت 320 میلیارد تومانی آتش سوزی در رویشگاه های طبیعی کشور گفت: سه روز آتش سوزی نزدیک به 968 هکتار از رویشگاه های استان فارس(پاسارگاد) نیز با آسیب ها و خساراتی همراه بود که البته هنوز(تا لحظه انتشار خبر) برآورد دقیقی از میزان خسارات وارده در دست نیست، آتش سوزی جنگل ها نیز خود حدیث مفصلی است که پیش از این در قالب گزارش هایی به آن پرداخته شده و در این مجال ضرورتی برای تکرار مجدد آن احساس نمی شود.

همین بس که عرصه طبیعی کشور نیازمند مشارکتی همگانی است، مشارکتی که با الگوبرداری از اصل پنجاهم قانون اساسی که حفظ سلامت زیست محیطی را وظیفه تمامی آحاد مردم و جامعه می داند می توان در این حوزه نیز به عنوان ملاک عمل قرار گیرد، معیاری که با تکیه بر آن حفظ عرصه منابع طبیعی و جنگل های این مرز و بوم و حتی توسعه و گسترش آن را با موفقیت هر چه بیشتری  همراه و همنشین خواهد ساخت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار