کارشناس اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت :مردم در استفاده از گوشت و لبنیات نگران نباشند تب برفکی قابل انتقال به انسان نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، و بنا به اعلام روابط عمومی اداره کل دامپزشکی ، دکتر جواد نگارستانی افزود : مردم با تهیه مواد خام دامی مورد نیاز خود از فروشگاههای مجاز و مورد تایید دامپزشکی در استفاده از گوشت و لبنیات نگران نباشند.

وی تصریح کرد :اولین جایی که این بیماری بروز و ظهور پیدا می کند در فضای دهان، سم ها، پستان و قلب دام است و به طور کلی این بیماری به بیماری دهان و پا معروف است ، بروز این بیماری به این صورت است که در مخاط دهان و زبان تاولهایی بروز نموده و به دلیل بروز تاول در بین سم ها حیوان دچار لنگش می شود، این علائم برای همه دام ها یکسان نیست اما در مورد گاوها اغلب با کف کردن دهان و زبان شروع می شود،

نگارستانی گفت :این بیماری درمورد بره هاو بزغاله ها و گوساله های واکسینه شده خطرناک تر است چون این ویروس به قلب آنها حمله می کند و در عرض چند ساعت دام را از پا در می آورد.

این کارشناس دامپزشکی افزود :کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون به موقع، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن دام های مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن دامها است.

وی یادآور شد :با توجه به اینکه در اواسط فاز واکسیناسیون تب برفکی هستیم ،کلیه دامداران از نقل و انتقال هر گونه دام تا پایان واکسیناسیون همگانی خودداری نمایند .

انتهای پیام/ی

برچسب ها: تب برفکی ، انتقال ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار