به گزارش
خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت خودروی کشور یکی از قدیمی ترین صنایع خودروسازی آسیا محسوب می شود اما با وجود سابقه طولانی فعالیت، نتوانسته آنطور که باید و شاید همپای رقبای خارجی خود به رشد و توسعه دست یابد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند بروز مشکلاتی از قبیل قیمت تمام شده بالا، کیفیت نامطلوب و خدمات نامناسب پس از فروش، این بازار را با رکود مواجه کرده که ریشه اصلی این مشکلات را می توان در رقابتی نبودن فعالیت خودروسازان یافت.
در همین ارتباط بهرام طیبی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد :مهم ترین گزینه های مصرف کنندگان برای انتخاب خودرو خدمات پس از فروش مناسب، کیفیت مطلوب، دسترسی آسان به لوازم یدکی و قیمت به صرفه محصول است.
وی ادامه داد:به طور معمول مردم به سراغ خودروهای با قیمت بالا که نیازمند لوازم یدکی گران و بی کیفیت و فاقد خدمات پس از فروش است، نمی روند.
طیبی تصریح کرد:برای بهبود وضعیت بازار خودرو ، خودروسازان باید به نیازها و سلایق مشتریان توجه بیشتری داشته باشند.
***صنعت خودرو در ایران رقابت پذیر نیست
این نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با اشاره به نبود برنامه مناسب برای ارتقای صنعت خودروسازی افزود : باتوجه به شرایط نامطلوب و وضعیت کنونی تولیدات داخلی ،حل این معضل به آسانی صورت نمی گیرد و ادامه این روند باعث نابود شدن خوردرو سازان می شود .
طیبی اظهار داشت: بالا گرفتن تعرفه های خودروهای وارداتی در سال های گذشته سبب بی انگیزه شدن خودروسازان داخلی در ارتقای کیفی محصول و کاهش هزینه های تولید شده و همین امر به نوبه خود در رکود بازار خودرو تاثیر گذار است چراکه مردم تمایل به خرید خودورهای بی کیفیت با قیمت بالا ندارند.
وی با اشاره به نبود رقابت پذیری خودرو در ایران تصریح کرد : مشکل صنعت خودرو در ایران دولتی و شبه دولتی بودن است ؛ وجود بازار انحصاری خودرو و نبود رقابت و همچنین کاهش قدرت خرید مردم و عدم استقبال آنها از صنعت خودرو این بازار را با رکود مواجه کرده است.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت:برای گذر ازاین بحران بایدتوجه بیشتری به روند تولید خودروهای داخلی شود که ارائه تسهیلات به ویژه اختصاص یارانه به خودرو به منظور ارتقای کیفی و کاهش هزینه تولید می تواند راه حل خوبی برای رفع این معضل باشد.
طیبی گفت :سرمایه گذاری تولید کنندگان خارجی و تقویت رقابت پذیری خودروسازان در بازار جهانی نیز، ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام شده را به دنبال خواهد داشت که موچب افزایش تقاضا و استقبال مصرف کنندگان می شود.
وی تاکید کرد: در حقیقت خودروسازهای داخلی باید به سمتی حرکت کنند تا توان رقابت با رقبای جهانی را داشته باشند.
انتهای پیام/
یعنی حتما مردم باید بدهکار دولت باشند؟
یک کالای خوب و با کیفیت تولید کنید و عرضه کنید مردم حتما میخرند این خیلی ساده است چرا پیچیده میکنید قضیه رو؟
من که فکر میکنم خودرو سازان داخلی به جز منافع خودشان به هیچ چیز فکر نمیکنند ما میگیم از تولیدات داخل حمایت کنیم اونا میرن ماشین خارجی میارند مونتاژمیکنند ومیفروشندو خودروی داخلی هم چنان بی کیفیت وگران تحویل مردم میدن که آدم رغبت نمیکنه بخره تازه گارانتی بی ارزشی هم رو خودرو میزارن هر وقت مراجعه میکنی میگن قطعه را نداریم واینقدر معطلت میکنندتا بعد از چند مدت خسته بشی وخودت به صورت آزاد تهیه کنی وچون در ایران خودروسازی انحصاریه و مردم مجبور به خریدن آن هستند انها یکه تازی میکنن