عشایر استان اردبیل سالانه با تولید بیش از 65 هزار تن انواع محصولات دامی، باغی و پروتئینی به ارزش 300 میلیارد تومان سهم عمده ای در توسعه اقتصاد استان دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ عشایر استان اردبیل سالانه با تولید انواع محصولات دامی، پروتئینی، زراعی و باغی سهم عمده ای در توسعه اقتصاد استان دارند به طوری که عشایر استان امسال با تولید 67 هزار تن انواع محصولات دامی و لبنی و 160 هزار تن محصولات باغی و زراعی بخش صادرات استان اردبیل را نیز رونق بخشیده اند که ارزش این تولیدات بیش از 300 میلیارد تومان است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با اشاره به اینکه ارزش تولیدات سالانه عشایر استان به بیش از 300 میلیارد تومان می رسد، افزود: عشایر استان اردبیل سالانه 11 هزار تن گوشت قرمز، 44 هزار تن پنیر، 6 یا 7 هزار تن شیر و یک هزار و 500 هزار تن پشم تولید می کنند که بخش عمده ای از این تولیدات باتوجه به مرغوبیت بالا به استان ها و کشورهای همجوار صادر می گردد.

هنرمند با بیان اینکه حدود 6/5 درصد جمعیت عشایری کشور را عشایر استان اردبیل تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: عشایر این استان شامل 45 طایفه و 243 تیره هستند که با 1ونیم میلیون دام در مناطق ییلاقی و قشلاقی استان زندگی می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: جامعه عشایری استان اردبیل علاوه بر ایفای نقش در راستای تحقق اقتصادی مقاومتی جزو زیرشاخه های کشاورزی منطقه نیز محسوب می شوند که این امر در طول تاریخ عشایری استان همواره رو به تقویت و ترقی نهاده است.

کریم حاجی زاده تصریح کرد: باتوجه به اینکه جمعیت عشایر نقش عمده ای در فرهنگ، آئین و سبک زندگی منطقه دارند باید در راستای بازشناسی این فرهنگ و آئین و سبک زندگی عشایری پرداخت و با برگزاری نمایشگاه ها، غرفه های صنایع دستی، و جشنواره های مختلف در صدد ابقا و حتی احیای این سنن در منطقه باشیم.

وی با اشاره به اینکه زندگی عشایری نمونه بارز ارتباط موفق انسان با طبیعت است، افزود: عشایر همواره در طول مسیر زندگی خود ارتباط موفقی با طبیعت داشته اند و طبق آئین و فصول مرتبط و نیز با توجه به شرایط اقلیمی در ییلاقات و قشلاقات سکنا گزیده و به تطبیق شرایط زیستی خود با سامانه یا زیست بوم خود می پردازند.

کوچ عشایر استان اردبیل از آغاز تا پایان

یکی از هنگامه های شاخص زندگی عشایری کوچ و سکنا گزیدن در دامنه های سرسبز دشت و طبیعت است که در طی چند روز گذشته مردم استان اردبیل شاهد این رویداد بزرگ جمعیت عشایر در منطقه بودیم.

ایل شاهسون در استان اردبیل بیشترین و بزرگترین جامعه عشایری استان را به خود اختصاص می ‌دهد که از این میان بر اساس نتايج آخرین سر شماری طایفه گیگلو در بین مجموعه طوایف شاهسون بیشترین تعداد تیره ها (25 تیره) را داشته است و کوچکترین طایفه ها نیز از نظر تعداد تیره، طایفه های مرادلو، رضابیگلو، ساری نصیر لو، آراللو، شاه علی بیگلو،‌جعفرلو و یکلو می باشند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل باتوجه به اینکه ایل شاهسون بزرگترین ایل عشایری در منطقه است، یادآور شد: بعد از ایل شاهسون ایلات طایفه مغانلو، تیره خیرداپای، زیرتیره قوشدان و آذرتاش به ترتیب پرجمعیت ترین و بزرگترین ایل عشایری استان اردبیل محسوب می شود که این عشایر سلحشور نقش عمده ای در رونق اقتصاد مقاومتی تا به کنون داشته است.

هنرمند با بیان اینکه امسال هم به مانند سال های گذشته در طول مسیر کوچ عشایر استان اکیپ های امور عشایری و راهداری مستقر بودند، افزود: به منظور انجام کوچ سالم و بدون مشکل برای عشایر در سال جاری ضمن دستگاه های اجرایی اداره کل امور عشایری استان 6 اکیپ سیار در مسیرهای مختلف و یک اکیپ گشت زنی در مسیر کنکرلوی مشگین شهر تدارک دیده بود که خوشبختانه در زمینه ارائه خدمات به جمعیت عشایر استان امسال مشکل خاصی برآورد نشد.

وی با اشاره به زمان آغاز و پایان کوچ عشایر استان، تصریح کرد: کوچ عشایر از قشلاق به ییلاقات از 5 خرداد تا پانزدهم این ماه ادامه داشت که باتوجه به تاکیدات اداره امور عشایری استان بر رعایت تقویم معین کوچ بازخورد خوبی را از سوی جمعیت عشایری استان شاهد بودیم.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل بیان کرد: مناطق ییلاقی کوه سبلان، باغرو و بزقوش مقاصد اصلی عشایر استان بود که با هماهنگی و همکاری این قشر با دستگاه‌های مختلف خدمات‌رسان امیدواریم به موقع از خدمات ارائه‌شده بهره‌مند و به سلامت در مناطق ییلاقی مستقر شده باشند.

هنرمند با اشاره به برگزاری جشنواره ملی کوچ عشایر در استان با حضور 20 استان کشور، گفت: باتوجه به اینکه در برگزاری جشنواره کوچ ملی عشایر جمعیت عشایری 20 استان حضور یافتند می توان برگزاری این جشنواره را فرصتی مناسب به جهت پویایی اقتصاد و معرفی قابلیت ها و ظرفیت های بالقوه منطقه تلقی کرد.

وی افزود: به منظور کیفی سازی مناسب برگزاری جشنواره کوچ عشایر در استان از 20 استان کشور دعوت به عمل آمده بود تا در کنار برگزاری رضایت بخش این جشنواره ملی در منطقه زمینه را برای معرفی قابلیت های تاریخی، گردشگری و اقتصادی استان نیز فراهم سازیم که در کنار این امر نیز توانستیم خروجی مثبت این جشنواره را به وضوح در منطقه شاهد باشیم.

استاندار اردبیل نیز زندگی عشایری را نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در جامعه دانست و یادآور شد: در طول تاریخ معیشت عشایر مبتنی بر فعالیت‌های قومی و قبیله‌ای بوده است و این افراد در تمامی زمینه‌ها خودکفا و مستقل بوده و به‌عنوان قشر تولیدکننده نقش اساسی در توسعه اقتصادی کشور داشته‌اند که توجه به نیازها و خواسته های این قشر امری ضروری است.

مجید خدابخش با اشاره به اهمیت فرهنگی کوچ جامعه عشایری اظهار داشت: جامعه عشایری کمترین آسیب‌ها و آفت‌های فرهنگی را در طول تاریخ داشته و در مقابل این با توجه به جمعیت این قشر نقش اساسی در تولیدات محصولات دامی و لبنی دارند.

وی با اذعان به ظرفیت عشایر در استان اردبیل تصریح کرد: در حوزه استان اردبیل به ویژه منطقه مغان و شهرستان بیله‌سوار 15 هزار نفر جمعیت عشایری زندگی می‌کنند و بیش از 500 واحد دامی عشایری در این منطقه وجود دارد که عشایر این منطقه نقش و تاثیر بسزای در تولیدات پروتنینی و لبنی دارند.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، تولیدات ، دامی ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.