دیگر نمی توان سازمان ملل را نهادی برای ملت‌ها خواند، بلکه عنوانی چون سازمانی برای چند کشور، برازنده‌تر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "سازمانی برای چند نفر" با توجه به اقدامات و عملکرد سازمان ملل، این عنوان درخوری است برای این نهاد، چرا که خروجی های این سازمان تماما ساخته و پرداخته برای چند کشور است.

این سازمان، به اسم ملل و به کام چند کشور فعالیت می کند، چندی پیش سازمان ملل اعلام کرد که نام ائتلاف سعودی را که علیه یمن دست به جنگ زده است را به صورت موقت از لیست سیاه ناقضین حقوق کودکان حذف کرده است.  همچنین حذف نام ائتلاف عربستان از لیست سیاه تا زمان بررسی مشترک سازمان ملل و ائتلاف درباره موارد کشته و زخمی شدن کودکان در حملات علیه یمن است.

فاجعه در یک کلام؛ سر این پرچم‌ها را بزنید!

همچنین با توجه به فاجعه اخیر باید گفت دیگر نیازی به حضور این پرچم های ملل مختلف نیست و باید سر بسیاری از انها را زد و تعداد معدودی را باقی گذاشت!

ما عبدالله معلمی، سفیر عربستان در سازمان ملل مدعی شد که تصمیم حذف نام ائتلاف عربستان از لیست نقض کنندگان حقوق کودکان در یمن نهایی و بی‌قید و شرط است.


این رخ داد واکنش های زیادی را در پی داشت، از قلم های خودی گرفته تا مخالفان، به عنوان مثال؛ روزنامه بریتانیایی گاردین، سازمان عفو بین‌الملل نیز با تقبیح این تصمیم سازمان ملل متحد آن را "میدان دادن آشکار" به عربستان سعودی دانسته و تاکید کرده که چنین اقدامی به اعتبار سازمان ملل متحد لطمه می زند.

نمونه دیگری از این انتقادات را موسسه خیریه و امدادرسانی آکسفام مطرح کرده که گفته است تصمیم سازمان ملل متحد برای انکار گزارش پیشین خود "شکست اخلاقی" به شمار می‌آید.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده بود که در جریان حملات ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن تاکنون ۵۱۰ کودک کشته و ۶۶۷ کودک دیگر زخمی شده‌اند.

اما نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد این آمار را اغراق‌آمیز خوانده و تاکید کرده بود که باید نام ائتلاف از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک حذف شود.

فاجعه در یک کلام؛ سر این پرچم‌ها را بزنید!


اگر نگوییم در حد و اندازه رژیم صهیونیستی اما کمتر از آن هم رژیم سعودی کودک کشی نکرده است، پس از انتشار این خبر ابتدا بعد از تاسف خوردن بسیار، از این نهاد به عنوان یک سازمان "کور" نام برده شد که حتی به خودش زحمت یک سرچ اینترنتی نداده تا جنایات و کودک کشی عربستان را از این طریق پیگیری کند اما پس از آن شاهد اعترافات تکان دهنده آقای دبیر کل بودیم.

با توجه به اظهارات بان کی مون مشخص شد که سازمان ملل به خاطر کوری چنین عملکردی از خود نشان نداده بلکه ماجرا از تاسف خوردن هم گذشته و به موضوعی رقت انگیز تبدیل شده است البته شاید بتوان گفت که این نهاد، مصلحتی کور می شود و چشمش تنها زدوبندهای پشت پرده را می بیند.

واکنش‌های گسترده به حذف نام عربستان سعودی از فهرست ناقضان حقوق کودکان توسط "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل، بالاخره وی را به واکنش واداشت.

آقای به اصطلاح دبیر کل به دفاع از اقدام خود پرداخت و این تصمیم را "دشوار" و "دردناک" توصیف کرد.

وی گفت: این یکی از دردناک‌ترین و دشوارترین تصمیماتی بود که من تاکنون گرفته‌ام... این خطر وجود داشت که میلیون‌‌ها کودک با رنج ناشی از قطع بودجه برنامه‌های سازمان ملل در فلسطین، سودان جنوبی، سوریه، یمن و دیگر مناطق روبرو شوند.

دبیر کل سازمان ملل افزود: اعمال فشار ناروای کشورها، غیرقابل قبول است... ما گلایه‌های مطرح شده را بررسی می‌کنیم، اما محتوای گزارش تغییر نخواهد کرد.

فاجعه در یک کلام؛ سر این پرچم‌ها را بزنید!

وی سپس تلویحا به انتقاد از شورای امنیت پرداخت و گفت: من انتقادات را درک می‌کنم، اما مسئله‌ای بزرگتر وجود دارد، اینکه زمانی که صلح بانان سازمان ملل هدف حمله قرار می‌گیرند، مستحق حمایت قاطع شورای امنیت هستند.

با این حال، "عبدالله المعلمی" نماینده عربستان در سازمان ملل در واکنش به اظهارات بان کی مون گفته است که ریاض این سازمان را تهدید نکرده، اما «ورود نام عربستان به این لیست، قطعا بر روابط ما سازمان ملل تأثیر می‌گذاشت.

اما رویترز نیز طی گزارشی فاش كرد كه عربستان سعودی سازمان ملل متحد را تهدید كرده است در صورتی كه نام این كشور را از لیست سیاه متهمان به كشتار و نقض حقوق كودكان در مناطق جنگی خارج نكند، منابع مالی خود را از آن سازمان ملل قطع خواهد كرد و این تهدید مؤثر واقع شد.

2سال پيش نيز نام رژيم صهيونيستي در پي فشارهاي اين رژيم و آمريكا از ليست سياه سازمان ملل حذف شد. در تجاوز 50روزه اسرائيلي‌ها به نوار غزه كه اواسط تيرماه1393 آغاز شد، حدود 2هزار و 200فلسطيني كشته شدند كه 577نفر آنها كودك بودند. بيش از 3هزار كودك هم در اين حمله زخمي شدند.

اگر سازمان ملل به همین ترتیب پیش برود، می تواند "فهرست شرمی" برای اقدامات خود درست کند، ویرانی بیش از 500 بیمارستان، شهادت یا زخمی شدن بیش از 300 پزشک، پرستار و امدادگر و مرگ بیش از ده هزار کودک یمنی به سبب ابتلا به بیماری های شایع و نابودی امکانات درمانی، تنها بخشی از جنایات رژیم آل سعود طی یکسال بمباران و محاصره شدید یمن است بنابراین حذف نام این رژیم کودک کش از سازمان ملل را تنها در یک کلام می توانیم "فاجعه" بخوانیم.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار