مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی یکی از برنامه‌های وزارت علوم از انتخاب پژوهشگران برتر براساس میزان ارجاع دهی مقالات خبر داد.

محسن شریفی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به جایگاه مناسب ایران در تولید مقالات علمی بر اساس داده‌های پایگاه‌های اسکوپوس و ISI  بیان کرد: بر اساس این داده‌ها، ایران توانمندی‌های خوبی برای حضور در عرصه‌های بین المللی دارد، ولی تاکنون از همه این توانمندی‌ها استفاده نشده است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم افزود: تعداد مقالات منتشر شده در پایگاه‌های استنادی یکی از راهکارهای عرضه اقتدار علمی کشور در عرصه‌های بین المللی است.

وی با بیان اینکه علاوه بر تعداد مقالات، لازم است تا ارجاع دهی و کیفیت مقالات علمی نیز ارتقا پیدا کند، اظهار کرد: به همین دلیل رویکرد کیفی گرایی را در دستور کار حوزه پژوهشی قرار دادیم.

شریفی اچ- ایندکس را یکی از شاخص‌های جدید علم سنجی دانست که تأثیر علمی یک پژوهشگر را مشخص می‌کند و افزود: اچ ایندکس شاخصی عددی است که می‌کوشد بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی آثار علمی یک فرد، نشریه، دانشگاه، کشور و مواردی از این قبیل را به صورت کمی نمایش دهد.

وی ارتقای نظام اچ- ایندکس و ارجاع دهی مقالات استادان و دانشجویان را از برنامه‌های وزارت علوم در این زمینه عنوان کرد و یادآور شد: در این راستا در برنامه انتخاب سالیانه پژوهشگران برتر، علاوه بر توجه به تعداد مقالات منتشر شده بین المللی، بر میزان ارجاع دهی و اچ- ایندکس نیز تمرکز می شود.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با بیان این که اچ ایندکس رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه نسبت به علوم انسانی در وضعیت بهتری قراردارد، بیان کرد: با اجرای این برنامه در حوزه انتخاب پژوهشگران برتر براساس میزان ارجاع دهی، می‌توان این وضعیت را ساماندهی کرد.

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.