سلامت جسم در اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است به گونه ای که در روایات اسلامی از آن به عنوان "بزرگترین نعمت" یاد شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، روزه از جمله احکام انساز ساز اسلامی است که علاوه بر اینکه جلادهنده روح آدمی است، جسم انسان را نیز طراوت و جان تازه می بخشد.

با توجه به اینکه عامل بسیاری از بیماریها، پرخوری و زیاده روی در خوردن غذاهای مختلف است بهترین راه مبارزه با این بیماری ها، روزه داری است؛ به طوری که امروزه دانشمندان با تحقیقات مختلف علمی و تجربی"روزه داری" را به عنوان عالی ترین روش برای درمان انواع بیماری ها معرفی کرده اند.

در این میان بیمارانی هستند که مبتلا به بیماری دیابت هستند و با وجود بیماری و افت قند خون به دنبال راهکاری برای مهار بیماری هستند تا بتوانند فریضه الهی "روزه داری" را انجام دهند.

مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت در مورد تقسیم بندی بیماران دیابتی از نظر پزشکان به خبرنگار ما گفت: بیماری دیابت به لحاظ توانایی افراد برای روزه داری به سه دسته پرخطر، معتدل و کم خطر تقسیم بندی می شود.

دکتر فرهاد رجب پور صنعتی در مورد بیماری دیابت گفت: بیماری دیابت یک اختلال متابولیک سوخت و ساز در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسواین تولیدی نمی تواندعملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش انسولین پایین آوردن قند خون با ساز و کارهای مختلف است.

وی در مورد روزه داری بیماران دیابتی گفت: اولین نکته ای که به بیماران توصیه می شود این است که حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند. دوم اینکه بیماران دیابتی باید از 2 تا 4 هفته قبل با مراجعه به پزشک و با انجام آزمایش قند خون "هموگلوبین ای وان سی" از توانایی برای روزه داری اطمینان کنند.

توصیه به روزه داران دیابتی

مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت افزود: افراد روزه دار مبتلا به بیماری دیابت یک سری توصیه ها را باید در نظر بگیرند: اینکه دز دارو مصرفی شان به زمان های سحر و افطار جا به جا شود. تغذیه صحیح داشته باشند و اینکه حتما به مقدار کافی در سحر و افطار آب بنوشند تا دچار افت قند خون نشوند.

رجب پور خاطر نشان کرد: بیماران دیابتی در روزداری با سه عارضه مواجهه هستند، افزایش قند خون، افت قند خون و از دست دادن آب بدن که بسیار مخاطره آمیز است.

وی در مورد افراد دیابتی که توانایی روزه داری را دارند افزود: افراد دیابتی که قند خون کنترل شده دارند و و از داروهای خط اول بیماری دیابت استفاده می کند، توصیه به روزه داری می شوند.

مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت افزود: اما روزه داری به بیماران دیابت که دارای نوسان قند خون هستند و از چند نوع قرص با دز های بالا برای تامین انسولین استفاده می کند معمولا توصیه نمی شود.

دکتر علمی استاد فقه و فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: بیماران دیابتی افراد متدین هستند که پیگیر راهی برای تعبد و تقید هستند تا بتوانند با روزه داری از فضایل ماه ضیافت الهی بهره مند شوند.

وی افزود: خوشبختانه دین اسلام برای سلامتی انسان بسیار ارزش قائل است همان طور که به سلامت جان انسان اهمیت می دهد به سلامت جسم و تن انسان هم توجه کرده است.

استاد فقه و فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در اسلام روزه ای که آثار آن ضرر باشد وجود ندارد، گفت: ضرر یعنی اینکه بیماری انسان تشدید شود یا بهبود بیماری انسان به تاخیر بیفتد.

"علمی" با اشاره به اینکه در دین اسلام دستور داده شده که به خبره مراجعه کنید یعنی کسی که کارشناس و متخصص در هر رشته ای است افزود: در مورد بیماران، پزشکان نظرشان حجت است و وظیفه دارند وضعیت بیمار را بررسی کنند.

وی درباره آثار معنوی روزه داری گفت: امام باقر(ع) می فرمایند که روزه هدیه خداوند است که به امت اسلامی عطا شده است.

استاد فقه و فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد روزه داری را موجب تعلیم بسیاری از صفات نیکو در انسان دانست و خاطرنشان کرد: اگر آثار نیک ساعت هایی دهان انسان روزه است در زندگی اعمال شود بسیاری از مشکلات جامعه و اختلافات خانوادگی حل می شود.

تاثیر روانشناختی روزه بر سلامتی انسان

وی در مورد تاثیر روانشناختی روزه بر بهداشت و سلامت روانی انسان گفت:روزه داری موجب افزایش عزت نفس، ارتقای خودباوری، تقویت اعتماد به نفس، افزایش توان و مقا.مت افراد در برابر مشکلات و ناملایمات زندگی، بهبود در عملکرد فردی و اجتماعی، کاهش رفتارهای خود تخریبی ، افزایش صبر و احیای شخصیت سالم انسان موثراست.

معاون اجرایی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان هم گفت: میزان قند خون به طور معمول ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر و دو ساعت پس از مصرف غذا به 200 میلی گرم در دسی لیتر می رسد.

دکتر نیما خسروی گفت: میزان قند خون نباید نوسان داشته که در موارد حاد فرد ممکن است دچار افت قند خون شده و بیهوش شود.

دیابتی ها سومین کشور پرجمعیت جهان

وی خاطر نشان کرد: بر اساس اخرین آمار ۲۴۰ هزار نفر در استان خراسان رضوی و ۱۵۰ هزار نفر در کلانشهر مشهد مبتلا به دیابت هستند.

معاون اجرایی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان افزود: براساس اعلام سه ماهه اول فدراسیون جهانی دیابت در سال۲۰۱۳، ۳۸۵ میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری دیابت بودند.

همچنین در سه ماه اول سال ۲۰۱۶ این امار به ۴۲۲ میلیون نفر در جهان رسید.

خسروی تصریح کرد: این بدین معنا است که اگر همه افراددیابتی ها سراسر جهان جمع شوند، آنگاه سومین کشور پر جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

وی گفت: فردی که دارای نوسان قند خون بالا، زن باردار و افرادی که نمی توانند مصرف دارو را قطع کنند برای روزه داری با پزشک مشورت کنند.

پژوهش ها نشان می دهند که روزه می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها مانند دیابت نوع2، چاقی، فشار خون بالا، دردهای مزمن شکمی، التهاب کولون، ازوفاژیت(التهاب مری که باعث اختلال در بلع می شود)، یبوست، نفخ، بیماری های خودایمنی، بیماری های پوستی، آرتریت، آلرژی، بیماری های کبدی، تصلب شرایین آسم دیفتری و بسیاری دیگر از بیماری ها کارساز است.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار