ملی‌پوشان والیبال ایران با درخشش درمسابقات انتخابی المپیک موفق شدند رویایی 52 ساله را به واقعیت تبدیل کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،  یک ، دو ، سه... تمام! فریاد شادی هموطنان ایرانی در سالن متروپولیتن شهر توکیو به آسمان رفت و بلندقامتان ایران با شایستگی از سد لهستان عبور کردند و حسرتی 52 ساله را پایان بخشیدند. صدای بلند شادی و غروری از جنس تماما ایرانی از قلب سرزمین آفتاب به تمام جهان رسید تا همه نفسی راحت بکشیم.

والیبال ایران المپیکی شد، برای اولین بار و آبی شد بر آتش عدم حضور رشته تیمی در مسابقات المپیک 2016  ریو. والیبالیست‌های غیور ایران زمین که چند سالی است اسم و رسمی در جهان والیبال برای خود دست و پا کرده‌اند بار دیگر آبروی ورزش ایران را خریدند و پرچم ایران را برافراشتند.

**خانه تکانی یزدانی‌خرم آغاز مسیر پیشرفت

استارت روزهای خوب والیبال ایران از زمانی زده شد که محمدرضا یزدانی خرم تصمیم گرفت با به خدمت گرفتن مربیان خارجی و برپایی پایگاه‌های استعدادیابی در سراسر کشور، خانه تکانی اساسی در والیبال ایران ایجاد کند. مسیری که یکی دو سال بعد و با آمدن محمدرضا داورزنی ادامه پیدا کرد و در نهایت منجر شد به المپیکی شدن والیبال ایران. آن هم توسط بازیکنانی که اغلبشان از تیم‌های پایه رشد کرده بودند.

محمدرضا داورزنی به محض حضورش در والیبال ایران چشم‌اندازی تهیه کرد که در بین اهداف آن تنها رسیدن به المپیک تحقق پیدا نکرده بود. رویایی که در توکیو به واقعیت تبدیل شد. فدراسیون والیبال ایران با بهره‌گیری از مربیان بزرگی نظیر بوگانیکوف، ست کوویچ، ولاسکو، گاییچ، پارک کی وون و کواچ مسیری را آغاز کرد که نتیجه آن تیمی یکدست، حرفه‌ای و با تکنیک بود.

**ناکامی با کواچ و تصمیم درست داورزنی

تیم ملی والیبال ایران با هدایت اسلوبودان کواچ سال 2015 را سپری کرد و چیزی جز ناکامی در این سال عایدش نشد. در راس نتایج بد تیم ملی والیبال ایران مسابقات جام جهانی 2015 ژاپن بود که سبب شد در سال منتهی به انتخابی المپیک نگرانی را گریبانگیر علاقه‌مندان به والیبال کند.

فدراسیون والیبال اما بیکار ننشست و بلافاصله عذر مربی جوان و صربستانی تیم ملی را خواست و از بین گزینه‌های موجود سرانجام سکان هدایت بلندقامتان ایران را به کسی سپرد که تجربه سه بار حضور در المپیک در کارنامه کاری‌اش می‌درخشید.

لوزانو با تجربه پیش از حضورش در ایران خواستار فراهم شدن شرایطی شد که بر اساس آن ملی‌پوشان پس از پایان مسابقات لیگ ایران راهی اردوهای تیم ملی شوند و تمرینات خود را آغاز کنند.

اردوی آمادگی ملی‌پوشان والیبال ایران در راه کسب سهمیه المپیک، با رهبری خوان سیچلو هموطن جوان و باهوش رائول لوزانو آغاز شد. سیچلویی که پیش از این دستیار لاسکو بود و شناخت خوبی از سبک و بازیکنان والیبال ایران داشت. ملی‌پوشان تمرینات خود را آغاز کردند و پس از پیوستن لوزانو و جدی‌تر شدن این تمرینات استارت جدی و اساسی برای تحقق این رویا زده شد.

درخشش از قلب سرزمین آفتاب / حماسه‌ای از جنس توپ و تور //// در حال ویرایش

**لوزانو مردی از جنس المپیک

تمرینات سخت و فشرده رائول آرژانتینی در هر دو بخش بدنسازی و تاکتیکی انگیزه بازیکنان را کم که  نکرد هیچ، به افزایش آن هم کمک کرد. بلندقامتان ایران که رسیدن به هدف را دور نمی‌دیدند با آمادگی کامل و پس از پشت سر گذاشتن اردویی برون مرزی در کشور فرانسه راهی توکیو ، محل برگزاری مسابقات انتخابی المپیک شدند.

بلندقامتان والیبال ایران در حالی راهی ژاپن شدند که طی سه دوره قبلی این رقابت یعنی در سال هاى 2004 آتن، 2008 پکن و 2012 لندن به دلایلی همچون تجربه پایین برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی و عدم بهره از ستاره‌هایی همچون بازیکنان تیم فعلی، در تحقق بخشیدن به این رویا ناکام بودند. فرهاد قائمی، سید محمد موسوی، میرسعید معروف، امیرغفور، شهرام محمودی، مجتبی میرزاجانپور، میلاد عبادی‌پور، مهدی مرندی، فرهاد ظریف، حمزه زرینی، آرمین تشکری، مصطفی شریفات، مهدی مهدوی و  عادل غلامی 14 بازیکنی بودند که در راه المپیکی کردن ایران قدم به مسابقات گزینشی توکیو گذاشتند.

درخشش از قلب سرزمین آفتاب / حماسه‌ای از جنس توپ و تور //// در حال ویرایش

**کانگوروها حریفی با نوستالژی تلخ

گام نخست ملی‌پوشان والیبال دیدار با تیمی بود که خاطره خوبی در ذهن والیبالی‌ها تداعی نمی‌کرد. استرالیایی‌هایی که دو بار والیبال ایران را از رسیدن به المپیک محروم کرد بودند، حالا باید در اولین قدم بار دیگر مقابل تیم ملی صف آرایی می‌کردند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نخستین دیدار تیم ملی ایران در مسابقات ژاپن می‌توانست تاثیری مستقیم روی نتیجه نهایی داشته باشد. برخی‌ها که همواره تاکید بر آغاز بد تیم ملی در تورنمنت‌های مهم داشتند بیش از پیش نگران رویارویی دو تیم ایران و استرالیا بودند.

دیدار دو تیم آغاز کننده مسابقات انتخابی المپیک بود. استرالیایی‌ها بسیار امیدوار بودند که با درخشش مقابل ایران نخستین گام را برای کسب سهمیه المپیک محکم بردارند. اتفاقی که هماهنگی و تلاش بازیکنان ایران مانع رخ دادن آن شد و این شاگردان رائول لوزانو بودند که با ارائه یک بازی هماهنگ و دیدنی به راحتی و با حساب 3 بر صفر استرالیا را از پیش رو برداشتند. کسب این پیروزی جدا از بعد فنی از لحاظ روانی به تیم ملی ایران کمک شایان توجهی کرد تا بازیکنان ایران با انگیزه و روحیه قوی راهی دومین دیدار خود شوند. 

درخشش از قلب سرزمین آفتاب / حماسه‌ای از جنس توپ و تور //// در حال ویرایش

**کانادا هم سد راه ایران نشد

دومین حریف تیم ملی ایران در این مسابقات مهم، تیم ملی کانادا بود. کانادایی‌ها روی کاغذ حریف سختی برای تیم ملی ایران محسوب نمی‌شدند، اما شکستی که والیبالیست‌ها در مسابقات جام جهانی مقابل این تیم متحمل شده بودند، کار را حساس کرد بود. کانادایی‌ها در روز نخست مسابقات و در دیدار با لهستان با نتیجه 3 بر 2 شکست خورده بودند اما نمایش خوبی از خود ارائه دادند. حالا بلندقامتان ایران باید در دومین گام خود به مصاف این تیم می‌رفتند.
 
ایران در دیدار با کانادا آغاز خوبی نداشت و دو ست نخست را به این تیم واگذار کرد. اما تجربه بالای رائول لوزانو و تعویض‌های به موقع این مربی منجر شد از ست سوم به بعد روند مسابقه تغییر کرده و تیم ملی ایران دومین دیدار خود را هم با پیروزی پشت سر بگذارد و با روحیه قوی به مصاف تیم ملی فرانسه برود.

درخشش از قلب سرزمین آفتاب / حماسه‌ای از جنس توپ و تور //// در حال ویرایش


** تنها شکست ملی‌پوشان مقابل فرانسه رقم خورد

قهرمان لیگ جهانی 2015 تنها تیمی بود که ملی‌پوشان ایران موفق به شکست دادنش در این مسابقات نشدند. تیمی که با بهره‌مندی از بازیکنان بزرگ و کلیدی و سبک بازی متفاوت حریفی بسیار سخت برای هر تیمی به حساب می‌آمد. تیم ملی والیبال ایران با وجود بازی نسبتا خوب مقابل تیم ملی فرانسه اما در نهایت با نتیجه 3 بر صفر مغلوب این تیم شد تا نخستین و تنها باخت تیم ملی ایران در این مسابقات در این دیدار رقم خورده باشد.


** میزبان باخت؛ ایران امیداوارتر شد

دیدار تیم ملی والیبال ایران با ژاپن میزبان بسیار تعیین کننده بود. شاگردان رائول لوزانو به خوبی می‌دانستند با عدم نتیجه گیری مقابل تیم میزبان راه صعود به المپیک را دشوار خواهند کرد. از طرفی تیم ملی ژاپن که تا روز چهارم مسابقات نتایج قابل قبولی کسب نکرده بود پیش چشم تماشاگران پرشور خود مقابل ایران صف آرایی کرد. با این حال در پایان این دیدار ملی‌پوشان والیبال کشورمان به خوبی از پس تیم میزبان برآمدند و با حساب 3 بر یک این تیم را هم شکست دادند.

درخشش از قلب سرزمین آفتاب / حماسه‌ای از جنس توپ و تور //// در حال ویرایش

**پیروزی بر چین یک گام مانده به ریو

بلندقامتان ایران در حالی به مصاف پنجمین حریف خود رفتند که می‌دانستند عبور از سد تیم ملی چین آن‌ها را به یک قدمی ریو خواهد رساند و به همین دلیل با انگیزه مضاعف راهی این دیدار شدند. مردان والیبال ایران در دیدار با چین یکی از بهترین بازی‌های خود در این رقابت‌ها را برگزار کردند و در نبردی تماشایی و پایاپای با حساب 3 بر 2 تیم ملی چین را از پیش رو برداشتند. حالا دیگر تنها یک گام تا کسب سهمیه المپیک باقی مانده بود. 

درخشش از قلب سرزمین آفتاب / حماسه‌ای از جنس توپ و تور //// در حال ویرایش

**پرواز به ریو روی بال عقاب‌های سرخ

بازی با لهستان به نوعی دیدار سرنوشت‌ساز تیم ملی والیبال ایران به حساب می‌آمد. هرچند باخت مقابل این تیم هم، هنوز امیدهای ایران را زنده نگه می‌داشت اما تک تک نفرات تیم ملی هم قسم شده بودند که کار را در همین دیدار و در نبرد با یکی از بهترین تیم‌های اروپا تمام کنند. تا هم شایستگی خود در والیبال جهان را به اثبات برسانند و هم با خاطره‌ای شیرین سهمیه المپیک را تصاحب کنند. 

لهستانی‌ها با وجود اینکه روز قبل از این دیدار صعود خود به المپیک را قطعی کرده بودند، اما با قدرت مقابل ایران ظاهر شدند. هر چند درخشش ستاره‌ها ایران در سالن متروپولیتن شهر توکیو نتیجه را به سود تیم ملی ایران تمام کرد. پیروزی شیرین ملی‌پوشان والیبال مقابل لهستان با نتیجه 3 بر یک رقم خورد تا جشن صعود ایران برپا شود. حالا شاگردان لوزانو که بلیت ریو را در جیب‌های خود می‌دیدند باید آخرین دیدارشان در این مسابقات را با ونزوئلای قعرنشین برگزار می‌کردند.

درخشش از قلب سرزمین آفتاب / حماسه‌ای از جنس توپ و تور //// در حال ویرایش

**قدم آخر محکم برداشته شد

رائول لوزانو که خیالش از کسب نتیجه دلخواه در مسابقات انتخابی المپیک راحت شده بود، ترکیب دوم خود را در دیدار با ونزوئلا روانه میدان کرد. ملی‌پوشان والیبال ایران از بازی تشریفاتی با تیم ملی ونزوئلا هم سربلند خارج شدند تا با کسب آخرین پیروزی خود در این مسابقات پایانی خوش داشته باشند.

تیم ملی والیبال ایران با نمایشی فراتر از حد انتظار ، با 6 پیروزی و یک شکست در رده دوم مسابقات قرار گرفت و در جمع سه تیم برتر مسابقات راهی المپیک 2016 شد. رویای ریو محقق شد و ملی‌پوشان بلندقامت ایران به هدفی که سال‌ها برای آن تلاش کرده بودند دست پیدا کردند.

درخشش از قلب سرزمین آفتاب / حماسه‌ای از جنس توپ و تور //// در حال ویرایش

**دربست تا ریو بدون توقف!

حالا شاگردان رائول لوزانو آرژانتینی که گام نخست را محکم برداشته‌اند،  زمانی نزدیک به دو ماه فرصت دارند تا حضوری شایسته در مسابقات المپیک و در نبرد با یازده تیم برتر جهان داشته باشند. 

بلندقامتان ایران پیش از حضور در مسابقات المپیک، نبرد لیگ جهانی 2016 را پیش رو خواهند داشت. مسابقاتی که سبک و سیاق جدیدی در نحوه برگزاری را تجربه خواهد کرد. رقابت‌های لیگ جهانی و مصاف با تیم‌های قدرتمندی همچون برزیل ، صربستان، آرژانیتن و ... می‌تواند بستری عالی برای آماده شدن تیم ملی در آستانه رفتن به المپیک و جدال با یازده تیم برتر جهان باشد.

**بار رشته‌های تیمی روی دوش والیبال

تیم ملی والیبال ایران با کسب این موفقیت جای خالی رشته‌های تیمی در المپیک ریو را پر خواهد کرد. در حالی که هندبال و فوتبال موفق به حضور در ریو نشدند و امیدی هم برای المپیکی شدن بسکتبالیست‌های ملی‌پوش وجود ندارد، حضور بلندقامتان والیبال در این دوره از مسابقات المپیک اتفاقی خوشحال کننده است. اتفاقی که نقش حمایت‌های مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی‌المپیک در رخ دادن آن را هم نمی‌توان نادیده نگرفت. 

درخشش از قلب سرزمین آفتاب / حماسه‌ای از جنس توپ و تور //// در حال ویرایش

**یک دهه ممارست و برنامه‌ریزی نتیجه داد

داستان تلاش والیبال ایران برای صعود به المپیک داستانی مربوط به امروز و دیروز نیست. بیش از یک دهه تلاش، ممارست، سختی و برنامه‌ریزی پشت این صعود قرار داشته است. تلاشی که سرانجام ثمره‌اش را دیدیم و برای اولین بار در تاریخ راهی المپیک شدیم. مسابقات والیبال المپیک 2016 این بار مهمانی جدید را در بستر خود خواهد دید.

 تیمی قدرتمند و با انگیزه به نام ایران که نخستین حضور خود در این پیکارها را تجربه خواهد کرد و بدون شک به دنبال درخشش در این مسابقات است تا ویترین افتخارات خود را درخشان‌تر از قبل کند. 

گزارش از پرتو جغتایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
سلام
ای کاش یزدانی خرم وزیر ورزش میشد بعد میدیدید که تمامی رشته های ما المپیکی میشدند .
اما حیف که چون کار میکند دشمن زیاد دارد ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
چرا به درخشش بازیکنا اشاره نکردید خدایی سید و سعید گل کاشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
به امید روزهای درخشان برای همه رشته های ورزشی ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
لايك به اين باغيرتا
...................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
گزارش جامع و عالي بود خسته نباشيد
فقط كاش به نحوه برگزاري مسابقات المپيك هم بپردازيد ميتونه جالب باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
ايشالله تو المپيك بتونيم آرژانتينو ببريم
لهستان هم حريف سختيه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
خدا کنه بازیکنا برای المپیک مصدوم نشن اونوقت باز باید همش حرص و جوش بخوریم که تو این پست بازیکن نداریم تو اون پست نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
همه باید از داورزنی یاد بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
عالی بود ممنون
چه خوبه که هنوز فدراسیون هایی داریم که با برنامه ریزی کار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
افرین بر بچه های تیم ملی والیبال انشالله که درالمپیک ریو هم بدرخشند وباعث شادی مردم ایران شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
گزارش جامع و عالي اي بود
خسته نباشيد
به اميد موفقيت تيم در المپيك
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
درود بر همه بازیکنان و مدیریت دقیق فدراسیون والیبال ، نشان دادند با انجام برنامه ریزی درست میتوان به نتیجه رسید.
آخرین اخبار