محقققان ثابت کرده اند که ورزش کردن در بیماران دیالیزی باعث افزایش کارایی دیالیز و دفع فسفر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگر چه انجام ورزش روی کلیه هایی که دچار نارسایی غیر قابل جبران شده اند ، تأثیرچندانی  ندارد ، اما آثار مفیدی روی سلامت قلب و عروق ، سیستم اسکلتی – عضلانی ، سوخت و ساز و سیستم دفاعی بدن دارد . انجام تمرین‌های ورزشی در بهبودی بیماران دیالیزی موثر است، اما مبتلایان به بیماری‌های کلیوی ممکن است دچار ضعف عضلانی و خستگی بیش از حد باشند که این مشکل با تجویز یک نسخه ورزشی مناسب برای کنترل و بهبودی بیماری‌های کلیوی قابل حل است.

*نقش ورزش در بیماران دیالیزی

محققان  در پژوهشی که به  اثر ورزش حین دیالیز با هدف تاثیر آن بر کارایی دیالیز بررسی شده است ، در این آزمایش 14 بیمار همودیالیزی مزمن ،پس از بررسی از نظر منع انجام ورزش، در یك برنامه‌ی ورزشی هشت هفته‌ای كه شامل دوچرخه‌زدن با حدکثر شدت بود، شركت کردند.
در نهایت به این نتایج دست یافتند که یک ساعت ورزش در حین دیالیز می‌تواند موجب کاهش معنی‌دار در فشار خون شود. همچنین می‌تواند موجب افزایش کارآیی دیالیز و کاهش جزئی در فسفر سرم و افزایش جزئی هموگلوبین گردد.
 انجام ورزش در دو نوبت نیم ساعته نیزدر کاهش دوز داروهای باندشونده به فسفر مؤثرتر بود. البته به طور حتم در این زمینه انجام پژوهش جامعتری برای اثبات قطعی فواید ورزش در حین دیالیز و برتری نسبی برنامه‌های گوناگون ضروری است.

*توصیه های مهم برای ورزشکاران دیالیزی

به رغم اینکه با ورزش می توان از روند بیماری هایی که منجر به نارسایی کلیه می شوند ، جلوگیری کرد ، اما گاهی وخامت بیماری به حدی است که تاثیرات غیرقابل جبرانی بر روی کلیه می گذارد و بیمار یا باید پیوند کلیه انجام دهد و یا دیالیز را انتخاب کند. ورزش در بیماران دیالیزی نیاز به رعایت نکات مهمی زیر نظر پزشک هست. نکاتی که باید قبل و هنگام انجام تمرینات به آن توجه کرد.
-اندازه گیری سطح پلاسمای خون است زیرا گاهی افزایش سطح پتاسیم پلاسما پس از انجام برخی تمرینات ورزشی پیش می آید که می تواند باعث اختلالات قلبی شود .البته احتمال هیپرکالمی ( افزایش پتاسیم خون ) پس از ورزش های هوازی کم است .
 -اندازه گیری فشار خون : از آنجاییکه گاهی شاهد  افزایش فشار خون هنگام ورزش هستیم باید قبل از انجام تمرینات ورزشی آنرا اندازه گیری کرد در صورتی که فشار خون سیستولی و دیاستولی به ترتیب بالاتر از 200 و 120 میلی متر جیوه باشد ، باید از ورزش خودداری کنند.
- کاهش شدت تمرینات  و جلوگیری از کم آبی : در صورتیکه شدت و حجم ورزش بالا باشد ،فرد آب بسیاری را از دست می دهد و امکان دارد دچار دهیدراسیون شود که می تواند عواقب منفی را به دنبال داشته باشد، باید دقت کرد تا  آب از دست رفته جایگزین شود تا خطر کم آبی (دهیدراسیون ) کاهش یابد .
- زمان  مناسب برای ورزش : به طور کلی ، شاید روز قبل از دیالیز برای ورزش مناسب نباشد ، چون احتمال بی ثباتی بیمار بیشتر است . بنابراین ، فعالیت های ورزشی در روز دیالیز و بعد از آن توصیه شده است .

*ورزش های هوازی بهترین انتخاب

با توجه به آنچه گفته شد ، به نظر می رسد ، فعالیت های هوازی با شدت سبک و متوسط مانند پیاده روی و دوچرخه سواری ( ثابت و متحرک ) از جمله ، فعالیت های هوازی قابل قبولی هستند که افراد دیالیزی می توانند انجام دهند  . مدت تمرین می تواند ، از زمان کم شروع شود ، سپس به تدریج تا 20 دقیقه در هر جلسه افزایش یابد . ورزش های هوازی ضمن اینکه می توانند ، در پیشگیری یا کنترل بیماری کلیوی عامل مهمی باشند ، می توانند برای بیماران دیالیزی نیز سودمند باشند و ضمن افزایش کیفیت زندگی این افراد ، آثار دیالیز را افزایش دهند . به هر حال ، انجام ورزش در بیماران دیالیزی ، مستلزم کنترل پزشکی دقیق از جمله فشار خون و پتاسیم پلاسما است .
طبق نظریه متخصان کلیه و مجاری ادراری روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش منظم و هوازی مانند دوچرخه سواری، شنا، پیاده روی و ایروبیک می تواند در بهبود عملکرد کلیه ها نقش مهمی را ایفا کند.زیرا ورزش باعث می شود که مایعات بیشتری مصرف کنیم و این مصرف بیشتر مایعات در عملکرد کلیه ها تاثیر گذاراست. همچنین  با توجه به این که ورزش باعث گردش خون بیشتر در کلیه ها می شود، آن ها را از خطر ابتلا به بیماری های کلیوی مصون می دارد.باید توجه کرد که منظور از ورزش، ورزش منظم و روزانه است  و ورزش های سنگینی که فقط یک روز در هفته انجام شود و روزانه تکرار نشود، از نظر پزشکی در بهبود عملکرد کلیه ها تاثیری ندارد.

(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار