پس از برکناری مدیرکل کار استان آذربایجان غربی؛

یادداشت وزیر کار درباره مجازات شلاق 17 نفر از کارگران معدن

به دنبال اجرای حکم مجازات شلاق برای 17 نفر از کارگران معدن طلای «آق دره»، «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی یادداشتی نسبت به این مسئله واکنش نشان داد.

انتقاد وزیر کار از توسیع به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال اجرای حکم مجازات شلاق برای 17 نفر از کارگران معدن طلای «آق دره»، «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی یادداشتی نسبت به متداول شدن برخودرهای قضایی با اعتراضات صنفی کارگری واکنش نشان داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که پیشتر در رابطه با به اجرا درآمدن مجازات شلاق ضمن  برکناری مدیرکل کار استان آذربایجان غربی درخواست بازبینی پرونده را به دادستان کل کشور داده بود امروز طی یادداشتی با طبیعی قلمداد کردن ماهیت اعتراضات صنفی کارگری تاکید کرد: بنده به نوبه خودم و بنا بر وظایف قانونی، شرعی و اخلاقی خود، تلاش خواهم کرد از اینگونه اتفاقات کارگری در آینده جلوگیری شود.

متن کامل این یادداشت به این شرح است:

در مطالعات روزانه‌ام از مسایل کارگری، پیش از این در جریان مسائل کارگران معدن طلای آقدره تکاب قرار گرفته بودم. از نیمه دوم سال 1392 که به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمدم متاسفانه آمار تعطیلی کارگاه‌ها، حوادث ناشی از کار، قراردادهای سفید امضاء، کارگران فاقد قرارداد و غیره وضعیت خوبی نداشتند.

در اولین گام، با جدیت تمام، کاستن از شمارکارگاه‌های تعطیل شده و در معرض ورشکستگی، کاهش حوادث ناشی از کار، جلوگیری از ریزش نیروی کار بنگاه‌های اقتصادی با هدف صیانت و حمایت از نیروی کار را در دستور کار خود قرار دادم.

در این مورد اخیر نیز به معاونت روابط کار خود دستور دادم تا تمام سعی و تلاش خود را برای مصالحه بکار بندد. یک شکایت از سوی کارفرما و یک شکایت نیز از سوی کارگران قسمت نگهبانی علیه 17 کارگر وجود داشت. با تلاش صورت گرفته، خوشبختانه شکایت‌ها منتفی و ما نیز آسوده خیال شدیم.

لیکن شنیدن خبر مجازات شلاق، بدلیل اخلال در نظم عمومی، آن هم در معدنی دور افتاده از شهر، قابل تامل بوده، بسیار متاسفم کرد.

اعتراضات و اعتصابات کارگری همواره در ذات صنعتی شدن جوامع نهفته است. بر همین اساس سندیکاه‌ها و تشکل‌ها شکل گرفته و وزارت کار به عنوان میانجی و تنظیم کننده روابط کار و برای احقاق حقوق عوامل تولید و کار بوجود آمده است و در همه این جوامع، سازوکارهای مناسب برای حل و فصل مسایل کارگری به شکل خاص و در چارچوب سه جانبه گرایی پیش بینی شده است.

بی تردید کارگران ایرانی انقلابی‌اند و دوستدار نظام اسلامی و به نظام اسلامی ایمان و اعتقاد دارند. نباید فراموش کرد کارگران از ابتدای انقلاب اسلامی با تمام توان و جان بر کف در خدمت مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده اند. نقش آنها در پیروزی انقلاب آشکار است و تعداد بی شمار شهدای کارگر نیز بیانگر سهم ایشان در سالهای دفاع مقدس است. سازندگی و دستاوردهای اقتصادی کشور در سالهای بعد از دفاع نیز مدیون کارگران است.

اگرچه از منظر حقوقی و قضایی این حق برای مدعی العموم باقی است که حکم را درست تلقی نموده و آن را اجرا نماید اما به نظر اینجانب اینگونه اجرای احکام جزایی باید تاثیر عملی مثبتی نیز داشته باشد. به عبارتی در مواردی مانند اعتصاب، اجرای احکام جزایی باید از منظر تاثیر مثبتشان بر تقویت نظم عمومی بررسی شده، شرایط منجر به بروز رخدادی که سبب صدور حکم شده است نیز مد نظر قرار گیرد.

واقعیت این است که به رغم همه تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود شرایط اقتصادی و با وجود برخی گشایش‌ها، شدت مشکلات و چالش های باقی مانده به حدی بوده و هست که نیازمند همکاری همه جانبه، آرامش، گذشت و خلق سرمایه اجتماعی برای عبور از مشکلات هستیم.

اما واقعه مذکور را می‌شود از منظر زمینه اجتماعی و اقتصادی آن و ضرورت رعایت عطوفت اسلامی نیز تحلیل کرد. همچنین می توان تاثیرات آن بر تقویت نظم عمومی، التیام زخم‌های جامعه کارگری و آرام‌تر شدن کارگران را نیز مد نظر داشت. اما سوال این است که آیا از اجرای حکم شلاق کارگران معدن آقدره تکاب، جامعه ایرانی بطور کلی و جامعه کارگری بطور خاص، احساس بهتری دارد و عزم آن برای سخت کوشی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بیشتر شده است؟ امروز جامعه کارگری با صادرکننده و اجراکننده حکم همدلی می‌کند یا دل به حال کارگرانی می‌سوزاند که از سختی معیشت و دریافت نکردن حق و حقوق خود دست به اعتراض زده اند، هر چند به شکل غیرمعمول و غیرمتعارف؟

نظام کیفری خصوصاً نظام کیفری اسلامی بر پایه صیانت از کرامت انسانی در عین حفاظت از حقوق اجتماعی استوار است. در فرایند اعمال کیفر اگر نتوان این انطباق و توازن را ایجاد کرد، یا جامعه خسارت می بیند و یا فرد.

هنر سامانه عدالت این است که بدون تحقیر مجرم او را از نتیجه اعمالش، بر فرض اثبات جرم، نادم و متاثر سازد و فرد را به سلامت به دامان جامعه بازگرداند و خسارت مادی و معنوی جامعه و فرد را به حداقل برساند.

اینجانب معتقدم اختلافات و اعتراضات کارگری سابقه‌ای به درازای تاریخ دارد و بدلیل منطق درونی این اختلافات و علل پیدایش آنها، جهان به ساز و کارهایی برای حل اختلاف غیر خشونت آمیز این مناقشات دست یافته است. اختلافات کارگری باید با سه جانبه گرایی، مذاکرات  و گذشت حل و فصل شوند.

به نظرم لازم است این نکته مدنظر قرار گیرد که توسیع مفهوم" اخلال در نظم عمومی" به نحوی که هر گونه اعتراض کارگری را در برگیرد و آن را به یک مسئله اجتماعی بدل کند، کمکی به تقویت نظم عمومی نمی‌کند. معتقدم گذشت و عدم اجرای حکم در پرونده مذکور ، قطعاً بیش از اجرای آن می‌توانست همدلی و فضای الفت لازم برای تامین پایدار نظم عمومی را ایجاد کند.

امیدوارم در سایه همدلی و الفت میان کارگران، کارفرمایان و دولت، دیگر شاهد رخدادهای ناخوشایند در جامعه کارگری نباشیم و به کمک یکدیگر بتوانیم بار سنگین مشکلاتی را که ناشی از آثار شرایط مزمن اقتصادی در سالهای گذشته و برخی سوء مدیریت ها برکشور تحمیل شد، تحمل کنیم.

بنده به نوبه خودم و بنا بر وظایف قانونی، شرعی و اخلاقی خود، تلاش خواهم کرد تا از طریق مذاکره با برادران بزرگوارم و مسوولان قوه قضاییه از اینگونه اتفاقات کارگری در آینده جلوگیری شود.

من به عنوان یک دوست و یار دیرین جامعه کارگری، همیشه با کارگران و کسانی‌که گاهی ماهها حقوق نگرفته اند و کارگاه‌های مشکل دار و جوانان جویای کار، احساس درد مشترک نموده و خود را شریک رنج‌ها و دردهای آنان می دانم.

با برادران خوب تکابی‌ام ابراز همدردی می‌کنم و می‌دانم آنها نیز با اعتقاد راسخشان به نظام مقدس و تدبیر دولت، از این مسایل خواهند گذشت و در آینده پیشرو، برای حل مشکلات در کنارمان خواهند ایستاد.

اما اطمینان دارم اگر تصور این است که من در این میان قصوری نیز داشته ام مرا خواهند بخشید.

علی ربیعی

گفتنی است، حیدری رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی امروز با تکذیب اجرای حکم شلاق نسبت به 17 نفر از تجمع کنندگان اعلام کرد: برای 9 از تجمع کنندگان حکم حبس و شلاق صادر و اجرا شد و ضمنا مجازات حبس نامبردگان نیز مورد عفو مقام معظم رهبری قرار گرفت. 

حیدری با بیان اینکه بر خلاف ادعاهای مطرح شده و جوسازی‌ها، این موضوع اجرای حکم شلاق برای کارگران نبوده است بلکه این افراد برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی بودند، گفت: عده‌ای با سوء استفاده از اجرای این حکم که با هدف حمایت از قشر کارگر صورت گرفت، اذهان مردم و مقامات مسئول را تشویش کردند که تشویش اذهان عمومی نیز مطابق قانون یک اقدام مجرمانه است و عنوان جرم دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
حقوق کارگر را پیش از خشک شدن عرقش باید پرداخت کرد. این مال قدیمه, امروزا حق کارگر را باید خورد و پس از اعتراض شلاقش زد تا تاکار ددنیا درست شود. کار درست دنیا یعنی رضایت سرمایه داران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
چقدر ظلم آیا این ظالمین فکر نمیکنن یه روزی خواهند مرد ، آیا وعده ی خدا حق نیست ؟ ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
اون قاضی که حکم صادر کرده حتما از درد این مردم خبر نداشته حالا خوبه که اسمش روش است قاضی یعنی داور نه...؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
خجالت بکشید از دست های ترک خورده کارگران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
امروز اگر از حق خودت دفاع کنی میگن اخلال در نظم و هزاران جرم دیگه برایت میبرند کارگر بدبخت هم که به علت نداشتن سواد حقوقی مجبوره سکوت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
ایکاش برای قضات هم دوربین مخفی بکاربگیرن وایکاش برای همین قضات هم شکایتهاقابل پیگیری بودخبلی بی احترامیهاوتوهینهابه افرادمخصوصاشهرهای که ازانواع اقوام وجودداردبه وضوح دیده میشود.ملت بدبختی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
دولت اسلامی احکام خوبی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
جای تشکر دارد که دستگاه قضای کشور توانسته کارگران راشلاق بزند تا دیگر کسی دنبال حق خودش نباشد وگرنه شلاق به کسی که اختلاس می کند نمی زنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
لعنت به اون قاضی و کارفرماهایی بیادش که حقوق های مفت میگیرن خبر ندارن از زندگی بدبختی کارگرایی که همیشه لنگ 1قرون2هزارن؛لعنت به این اختلاف طبقاتی که درست کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
کارگر بدبخت باید هر چند ماه ک کارفرما تشخیص داد بدونه حقوق کار کنه وبا تمام تهدیدات کنار بیاد ک اگ کار نکنی اخراجی اگ فلان نکنی حقوقت کم میشه و... بعد واس گرفتن حقوقش باید شلاق بخوره
جای تاسف داره ... توف به این پولی که اینجوری بخواد در بیادش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
اشرافی گری داره بیداد میکنه،باید صادر کننده حکم شلاق بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
اقای وزیروقتی شماودوستان شمابجای اینکه حامی کارگرباشیدبفکرمنافع سازمان تامین اجتماعی وابسته به وزارتخانه خودتان هست هستید شماتعطیلی کارگاه هامعادن وغیررامی بینیداماچشمتان رابرروی تامین اجتماعی بستیدکه بابت هرنفردرماه کارفرماحدود۳۰۰هزارتومان بایدورداخت کنده ازاین مبلغ حدود۱۲۰هزارتومان بابت حق بیمه بیکاری است که ایاعمل میکندواصلا چرابایداین مبلغ باشدایایکی ازدلایل افزایش نجومی حق بیمه نیست ایامی دانیدیک نفرکه لیست ان توبازرس نوشته شده وکارفرماخبرنداردسالانه چندمیلیون تامین اجتماعی جریمه میکندواین جریمه هابه جیب کی میروداقای وزیرچشمتان رابازکنیدوببینیدپاداشت های میلیونی هرماه به مدیران وکارمندان تامین اجتماعی ازکجاتامین میشودایاوقت ان نرسیده بجای ناسف به سازمانهای زیرمجمو عه خودسری بزنی وکمی خانه تکانی کنی البته شلاق زدن کارگران جای تاسف دارداما به دنبال ریشه یابی معضلات باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
سلام،کارگرفقط کارکنه پول نگیره!؟پ نه پ بایدبادهوابخوره این منطق بعضی ازکارفرمایان نجندان خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
سلام.من خودم هم یه کارگر هستم.وقتی اینو شنیدم خیلی ناراحت شدم.قبلا میگفتن حقوق کارگر باید قبل از اینکه عرقش خشک بشه باید داد.حالا چی صدبار هم خشک بشه بازم هیچی.واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
سلام، هیچکدام به اصل مطلب اشاره نکردید، الان به دربان، باسکولچی، کارمند، رییس، فراش، و،،،،،،،، بگی چرا کارخودت رودرست انجام نمیدی؟ فوری ميگه میخواهی اخلال کنی، اينجوريه که آدمو شلاق میزنند، باید اون قاضی تنبیه بشه، فردا ميگن یارضایت یا اخراج شما باشید چه کار میکنید،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
اگر یک روز در معدن کار می کردید و شرایط کاری کارگران را نگاه می کردید چنین حکمی
نمی دادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
کارگر و شلاق؟؟؟؟کارگر بدبخت جای شلاق خوردن داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
ان اقای قاضی که این حکم را صادر کرده تا حالا یک روز حققوقش عقب افتاده؟که حال این کاگران رادرک کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
گدام کارگر را سراغ دارید که وقتی دستمزدش هرچندناچیز باشد بگیرد واعتراض کند تا حقش ضایع نشود تا وقتی که ازدیدن خانواده اش با جیب بی پول سرشگسته و عصبی نشود اعتراض میکند حق حقوش را پایمال کنید شلاق هم بخورد با عقل ومطق جورنیست مگر حق کشی
Germany
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
با احتیاط بروید کارگران مشغول شلاقن وایلا اخرالزمانه ی کارفرما باعث اخراج و شلاق 17 کارگر شده رفعت و مصلحت کجاست
Germany
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
شما نمیگید کی و چرا اونا رو شلاق زدن دادگستری چرا این کار رو کرده قاضی چرا حکم داده مامور چرا شلاق زده میگید متاسفم . متاسفم شد شلاق .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
متاسفم برای قوه قضاییه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
خدا لعنت کنه کسانی که به راحتی و به ناحق هر حکمی رو برای هر قشری از این مردم زحمتکش و دردکشیده میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
امام رحمه الله علیه دست کارگران را بوسه می زد حالا شلاق؟؟؟ من جای ندیدم از کارگران حمایت شود ولی از کار فرما زیاد حمایت می شود ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
ان شاالله کسانی که کارگران بیچاره رو شلاق زدن هیچ خیری تو زندگی نبینن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
با سلام حق کارگر باید بدن اینا همه برای ی لقمه نون کار میکنن نباید حقشون خورد انشاالله به حقشون میرسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
باید قاضیشو دستگیر کنن و شلاقش بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
جناب اقای ربیعی ممنون از همدردیتون اما کارگران شلاق خورده اند ....اقای وزیر زن و بچه کارگر گرسنه باشه نه دین میشناسه نه ارمان......ایکاش یه شلاقی هم به دست دراز کنندگان به بیت المال که خطرناکتر از اعتراض دو کارگر برای نظم عمومی و مصالح نظام هست میزدید .....اه متاسفم برای دادستانی اذرباییجان کارگران معدن چن ماهه که مرده اند دیگر انها را با شلاق نزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
اگر عدالتی باشد باید این قاضی محاکمه چنانچه محکوم شود باید در همان معدن با حضور کار گران شریفهرچند شلاق برای افراد حکم کرده جمعا همه را ه وسیله یکی از کارگران شلاق خورده به خودش بزنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
کارگر مورد توجه انبیاوامامان بوده اند تا جایی که بر دست کارگر هم بوسه زدند حال چه شده که برسرکارگر میکوبند وشخصیتش راپایین تر از انسان بودن تنزل داده اند واخواهی برای دستمزش رابا شلاق میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
شلاق ؟!واقعا جای تاسف داره .کارگر بی گناه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
زور شما به چند نَفَر كارگر بدبخت ميرسه....!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟ واقعا خجالت داره..باید به کارگران احترام گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
پناه برخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
خدالعنتشون کنه. نباید کارگر بدبخت رو شلاق بزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
اخه خدا رو خوش میاد اخه بدبختا چی کنن وقتی درامد نباشه چیکار کنه یه کارگره ساده با چند سر عائله بره دزدی کنه واقعا خدا جوابه این ظلم رو بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
فقط تاسف تأسف....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
اگه شلاق نخوردن چرا مدیر کار استان برکنار شد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
پیامبر خدا گفت هنوز عرق کارگر خشک نشده مزدش را بدهید حالا این بدبختا به خاطر اینکه چند ماه حقوق نگرفتن وبه خاطر دستمزد کمشون شاکی شدن ،شلاق خوردن .دست مریزاد .حداقلش این بو که انها رو اخراج میکردید نه اینکه شلاق بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
کارگر معدن ستم دیده وحقوق نگرفته را، شلاق میزنه ، میلیونها جوان تحصیل کرده بیکار داریم .جای تاسف است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
سلام آقای ربیعی مگه کارگری که به دنبال یه لقمه نون این همه تحقیر میشه وبعد برای گرفتن حقش اعتراض میکنه اون هم در معدن طلا آیا مستحق شلاق خوردن هست .باید مسئولان اون شهرستان که با کار فرما رفت و آمد دارن احتمالا .نمیتونستند میانجیگری کنند وحق کارگرا را بگیرن.تا این همه مشکل به وجود نیایدوهمه کارگران کشور را تحت تاثیر قرار دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
واقعا شرم اوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
درود بر وزیر با شریف و منطق ،،متاسفانه همیشه شاهد ظلم به قشر کارگر و زحمتکش هستیم،، دست کارگران راباید بوسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
متاسفم..اما کارگر بدبختی که به خاطر نگرفتن ماه ها حقوق اعتراض کرده شلاق میزنن آیا این راه توجیح دارد...دست کارگر را باید بوسید عزیزان نه شلاق زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
آیا با برکناری مدیر کل جراحت جسمی و روحی این کارگران زحمتکش درمان میشه ؟؟؟
بایدکل مسببین را برکنار کنن و دیه به کارگرا پرداخت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
اقای زبیعی ضمن خسته بناشید . مگر کارگر زحمت کش که برای احقاق حقش اعتراضی کرده را باید شلاق زد خدا از انها نگذرد و به سزای اعمالشان برساند ما فقط می توانیم دعا کنیم که دست ظالم از همه دنیا و تمام مردم جهان کوتاه شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
خدااخروعاقبت هممون روبخیرکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
خدااخروعاقبت هممون روبخیرکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
خدااخروعاقبت هممون روبخیرکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
ببین پولدارا چه بلایی دارن سر کارگرای بدبخت میارن
انگار کارگر برده شونه هرکاری بخوان باهاشون میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
کارگر.دست.بوسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
خدا خیرخیرتون بده حداقل یکی به فکر مردم بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
بردستان کارگربایدبوسعه زدوقتی حقوقشان رانمی دهندچکارکنندبدبختا برویدببینیدسختی اینهارا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
اخه کارگر هم زدن داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
کسی که این حکم رو داداه باید شلاق بخوره کارگر بدبخت اونم تو معدن که سخت ترین کار دنیاس واقعا زدن داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
درود بر وزیر دانا و عاقل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
کارگر بیچاره اگه حقوقش سر وقت باشه که این کارو نمیکنه.ولی وقتی کارفرما میخواد 6 ماه یه بار حقوق بده اونوقت کارگر بیچاره با زن و بچه چکار کنه
آخرین اخبار