ایران و انتخابی المپیک از پشت عینک تاریخ

تیم ملی والیبال ایران تا کنون موفق به حضور در رقابت‌های والیبال المپیک نشده است و این بار با حضور مربی آرژانتینی برای کسب نخستین سهمیه تاریخ والیبال بسیار با انگیزه است.

به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان به والیبال، استارت رشد والیبال ایران از زمانی زده شد که سکان هدایت تیم ملی والیبال ایران به دست «پارک کی وون» کره‌ای سپرده شد. همان سال‌هایی که والیبال ایران در تلاش بود اولین المپیی شدن خود را تجربه کند.

**تبانی استرالیا و کانادا و نخستین ناکامی

تیم ملی والیبال ایران در روزهایی که این مربی را روی نیمکت خود داشت در رقابت‌های انتخابی المپیک 2004 آتن حضور پیدا کرد. رقابت‌هایی که تیم ملی ایران در آن با تیم‌های فرانسه، استرالیا، چین، کانادا، ژاپن، کره جنوبی و الجزایر هم گروه بود و در پایان این مسابقات به عنوانی بهتر از پنجمی دست پیدا نکرد. جایی که دو تیم فرانسه و استرالیا موفق شدند جواز حضور در نبرد المپیک آتن را از آن خود کنند.

هر چند شاید اگر در آن رقابت‌ها تیم‌های کانادا و استرالیا در روز پایانی مسابقات دست به تبانی نزد بودند، تیم ملی ایران می‌توانست به عنوان بهترین تیم آسیایی و به جای استرالیا راهی المپیک شود.

** ایران مسافر پکن هم نشد

دومین تجربه ملی‌پوشان والیبال ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک زمانی رقم خورد که بلندقامتان ایران با تیمی که نسبت به چهار سال قبل تفاوت‌های زیادی داشت و هدایت آن هم بر عهده «زوران گاییچ» صربستانی بود، راهی مسابقات شده بودند.

 تیم ملی ایران در مسابقات انتخابی 2008 پکن در نبرد با تیم‌هایی نظیر ایتالیا، ژاپن، آرژانتین، کره جنوبی، استرالیا، الجزایر و تایلند به مقام ششمی دست پیدا کرد و باز هم از رسیدن به المپیک بازماند.

**کانگوروها بازهم مانع بلندقامتان شدند

در آستانه مسابقات المپیک 2012 لندن اما تیم ملی والیبال ایران در آغاز رشد موشکی خود به رهبری «خوان ولاسکو» آرژانتینی امیدهای زیادی به کسب سهمیه المپیک داشت. ولاسکو جوان‌گرا و با دیسیپلین در حالی با تیمش راهی ژاپن، محل برگزاری نبرد انتخابی المپیک شده بود، که کمتر کسی فکر می‌کرد ملی‌پوشان در روز پایانی و تنها به دلیل باخت در یک ست سهمیه المپیک لندن را از دست بدهند.

 بلندقامتان ایران در انتخابی 2012 باید به مصاف تیم‌های صربستان، پورتوریکو، استرالیا، ژاپن، چین، کره جنوبی و ونزوئلا می‌رفتند. با این حال و در اوج بدشانسی و در حالی که تیم ملی ایران حتی با باخت 3 بر 2 مقابل استرالیا در دیدار پایانی سهمیه المپیک را به چنگ می‌آورد، در روز پر اشتباه مدافعان و پشت خط‌زن تیم، با حساب سه بر یک شکست خورد و باز هم در رسیدن به المپیک ناکام ماند.

** با انگیزه برای تحقق رویای المپیکی شدن

تیم ملی والیبال ایران پس از پشت سر گذاشتن این ناکامی‌ها و در روزهایی که نام والیبال ایران به عنوان یکی از قدرت‌های جهان مطرح است و در رده هشتم برترین تیم‌های ملی والیبال قرار دارد، امیدوار و با انگیزه است که این بار دست پر به ایران بازگردد و خود را آماده نبرد با برترین‌های جهان در کشور برزیل کند.

والیبالیست‌های ایران در سال‌های اخیر به عناوین و افتخارات زیادی دست پیدا کرده‌اند و این بار تلاش خواهند کرد با بهره مندی از حضور یک مربی درجه یک آرژانتین ، صعود خود به المپیک 2016  ریو را محقق کرده و ویترین افتخارات خود را طلایی‌تر کنند.

مردان بلندقامت ایران از روز هشتم خرداد ماه و در دیدار با همان استرالیایی که دو دوره والیبال ایران را از المپیکی شدن محروم کرد، نبرد خود را برای رفتن به ریو آغاز خواهد کرد. آن هم در حالی که این بار با افزایش تعداد تیم‌های راه یافته به المپیک از این مسابقات شانس بیشتری نسبت به ادوار قبل خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار