کرمان؛

کنترل بیماری تب برفکی در میان دام های شهرستان کرمان

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت :با تلاش دامپزشکان و کارشناسان این شبکه وکلینیک ها و مراکز مایه کوبی بخش خصوصی بیماری تب برفکی در جمعیت دامی این شهرستان با کمترین خسارت تحت کنترل است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان و بنا به اعلام روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان دکتر مهدی رادمهر افزود: تب برفکی یک بیماری عفونی و دارای واگیری بالا در دامها می باشد.این بیماری ، نشخوار کنندگان اهلی مانند گاو،گاومیش،گوسفند و بز ونیز نشخوار کنندگان وحشی از جمله آهو،گوزن و گراز را مبتلا میکند.

وی گفت :ویروس عامل بیماری پس از ورود به بدن دام حساس طی یك دوره كوتاه باعث کم اشتهایی ، افسردگی و تب بالا ، بی حالی و لرزش در دام مبتلا می شود ، تولید شیر تا یک سوم مقدار اولیه کم می شود ، ترشح بزاق زیاد می شود و به خاطر درگیری دهان دام ممکن است در اثر درد دندان قروچه کند، در لب ، گونه ها ، زبان ، منخرین ، سر پستان، بین انگشتان و تاج سم وزیکول هائی دیده می شود ، در موارد نادر گاهی بر روی پلک چشم نیز وزیکول دیده می شود،دردناک شدن سم باعث ایجاد لنگش در دام می شود .

دکتر رادمهر بیان داشت:پیشگیری از بیماری بر دو اصل انجام واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ایی دامپزشکی استوار است بر همین اساس این شبکه ازآغاز سال 94 تاکنون، تعداد 181 هزار و 148 راس دام سبک و 53 هزار و 533 راس دام سنگین را بر علیه این بیماری واکسینه کرده است و همچنین کارشناسان این شبکه با انجام مراقبت فعال و غیر فعال، جهت بررسی و بیمار یابی در سطح شهرستان اقدام نموده اند.

وی افزود: دامداران باید بیاموزند که بهترین راه پیشگیری از بیمار‌های عفونی واگیردارمانند تب برفکی رعایت شرایط بهداشت دام، محیط دامداری و توجه به دستورالعمل‌های اقدامات امنیت زیستی و قرنطینه‌ای دامپزشکی است وی تصریح کرد: واکسیناسیون بدون رعایت موارد بهداشتی فوق عملاً در کنترل بیماری‌های عفونی واگیردار بی فایده است.

بنابراین تنها با واکسیناسیون مشکل دامداران حل نمی‌شود بلکه از آن مهم‌تر رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی از جمله قرنطینه دام، جلوگیری از نقل و انتقال بدون مجوز دام و گزارش دهی سریع موارد مشکوک به بیماری است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار