محققان دانشگاه کاشان با اهداف چندگانه، نانوذرات سرامیکی و کامپوزیتی را در مقیاس آزمایشگاهی سنتز کردند.

جواد صفایی قمی عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان در گفت و گو با خبرنگارخبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان از سنتز نانوکاتالیستی قابل استفاده در تولید داروی ضد ایدز و ضد سرطان خبرداد و گفت: در این طرح نانوذرات سرامیکی و کاتالیستی سنتز شده تا از آن در جهت تولید یک ترکیب سنتزی دارای خواص دارویی ضد ایدز، ضد سرطان، ضد تب و ضدالتهاب استفاده شود.

این محقق با اشاره به اینکه از این نانوذرات به همراه امواج فراصوت در جهت تولید ترکیب تیازولیدین استفاده می‌شود، افزود: استفاده از این نانوذرات کاتالیستی منجر به افزایش بازدهی و سرعت فرایند تولید ترکیب دارویی تیازولیدین می شود. همچنین امواج فراصوت در فرایند تولید، موجب زیست سازگار شدن، افزایش ایمنی فرایند و عدم تولید محصولات جانبی سمی می شود.

وی عنوان کرد: نانوذرات سرامیکی به کمک امواج فراصوت زیست سازگار سنتز شد. این نانوذرات به‌ عنوان کاتالیست در واکنش تولید ترکیب دارویی تیازولیدین استفاده و عملکرد آن مورد ارزیابی قرار گرفت. 

صفایی قمی یادآور شد: قابلیت این نانوذرات به لحاظ پایداری شیمیایی و استفاده مجدد بررسی شد و نتایج آزمایشات حاکی از ضد ایدز و ضد سرطان بودن این ترکیب است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار