فری بیکن: ممکن تبلیغات کاخ سفید در «حمایت از ایران،» خلاف قوانین آمریکا باشد

پایگاه اینترنتی فری بیکن در مطلبی نوشت تلاش‌های کاخ سفید برای گمراه کردن خبرنگاران و قانونگذاران درباره ماهیت توافق هسته‌ای ایران، ممکن است ناقض قوانین آمریکا باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی فری بیکن در گزارشی نوشت بر اساس اظهارت یکی از مشاوران سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون،) تلاش‌های دولت اوباما برای ایجاد «اتاق پژواک» به منظور گمراه کردن خبرنگاران و قانونگذاران در خصوص ماهیت توافق هسته‌ای ایران، ممکن است ناقض آن دسته از قوانین آمریکا باشد که ایجاد چنین گروههای تبلیغاتی داخلی را منع می‌کند. 

در این گزارش آمده است: بر اساس اظهاراتی که روز سه شنبه در جلسه استماع کمیته نظارت و اصلاحات دولت در مجلس نمایندگان آمریکا بیان شد، شاید مقامات بلندپایه این کشور از جمله جان کری، وزیر امور خارجه، قربانی داستان پردازی‌های گسترده بن رودز شده باشند. 

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکاست که در پی انتشار جزئیات تلاش‌هایش برای گمراه کردن افکار عمومی و مقامات بلندپایه این کشور در مجله نیویورک تایمز، به شدت زیر ذره بین قرار گرفته است. 

دولت اوباما دوشنبه شب اعلام کرد اجازه نمی‌دهد رودز برای اظهارنظر درباره تلاش مطبوعاتی که وی و دیگر اعضای بلندپایه شورای امنیت ملی آمریکا انجام داده‌اند، در جلسه استماع کمیته نظارت مجلس نمایندگان حاضر شود. 

مایکل روبین، مشاور سابق پنتاگون، پس از حضور و اظهارنظر در جلسه استماع دیروز این کمیته به پایگاه اینترنتی فری بیکن گفت کنگره دلایل کافی دارد تا با تحقیق تعیین کند که آیا این تلاش‌ها ناقض قوانینی است که برای مبارزه با تلاش‌های تبلیغاتی داخلی علیه آمریکایی‌ها تصویب شده است، یا خیر. 

روبین گفت: رودز در سخنان خود به این فعالیت‌های تبلیغاتی خود مباهات کرده است. موضوع، فقط داستان‌پردازی نیست، بلکه تکذیب واقعیت‌هایی است که وی از صحت آن‌ها آگاه بود. موضوع، گفتن دروغ‌های آشکار به مطبوعات مهم و بزرگ از طریق افراد همفکر و کار‌شناسان ظاهراً مستقل «صندوق پلافشرز» است، با وجود اینکه می‌دانست آن‌ها مستقل هستند. (صندوق پلافشرز بنیادی آمریکایی است که از ابتکار‌ها برای جلوگیری از گسترش و کاربرد تسلیحات هسته‌ای، میکروبی و شیمیایی، و سلاح‌های دیگر، و نیز ممانعت از بروز درگیری‌هایی که ممکن است به استفاده از تسیلحات کشتار جمعی منجر شود، حمایت می‌کند.) 
 
روبین تصریح کرد: «در واقع، وی تلاش تبلیغاتی علیه افکار عمومی و دیگر مقامات راه انداخت. قوانینی وجود دارد که ضد این گونه تلاش هاست. متاسفانه به نظر می‌رسد خود کری -شخصی که حتی کارکنانشان وی را بسیار ساده لوح دانسته اند- درگیر و گرفتار این شبکه شد.» 

روبین گفت همچنان سؤالاتی در این باره وجود دارد که آیا اصلاً کری از کارشناسانی که در خارج از «اتاق پژواک» رودز فعالیت می‌کرده‌اند، هیچ اطلاعات غیرمغرضانه‌ای دریافت کرده است. 

روبین گفت «آیا اساساً رودز تبلیغاتی را راه اندازی کرده بود که از طریق مجراهای غیررسمی و مجموعه کارشناسانی که انگیزه مالی برای بزرگنمایی سخنان وی داشتند، در اختیار مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه قرار می‌گرفت؟» 

وی در جلسه استماع کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا توضیح داد که ممکن است رودز در چارچوب تلاش‌های تبلیغاتی خود کری را فریب داده باشد. این مسئله موجب تردید در این خصوص می‌شود که آیا وزیر امور خارجه با موضع صحیح و منطقی با ایران مذاکره است یا خیر. 

روبین افزود: «رودز امنیت آمریکا و متحدانش را در معرض خطر قرار داده است. به طور قطع هر گونه انتشار اکاذیب در کنگره و میان مردم آمریکا، ایجاب می‌کند تحقیق گسترده تری در این باره انجام شود. اعتبار کنگره و امنیت ملی در خطر است.» 

وی از این موضوع ابراز نگرانی کرد که «در واقع، رودز با ایجاد اتاق پژواک و تنها گفتگو با افرادی که در آن بودند، تبلیغاتی را راه اندازی کرد که به واسطه آن، کسی جز کری را فریب نداده است. آیا وزیر امور خارجه با افرادی به جز افراد و کار‌شناسان اتاق پژواک گفتگو کرده بود؟ اگر اینگونه نبوده باشد، در آن صورت کری نیز قربانی (تلاش‌های تبلیغاتی) بن رودز شده است.» 

تشدید رسوایی مربوط به این تلاش‌های تبلیغاتی کاخ سفید، روز دوشنبه سناتورهای برجسته کنگره را واداشت تا با ارسال نامه‌ای به کاخ سفید از باراک اوباما، رئیس جمهور بخواهند رودز را از سمتش برکنار کند. خبر ارسال این نامه نخستین بار در پایگاه اینترنتی فری بیکن منتشر شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار