در تمام شعرهای هیچ شاعری به اندازه خیام نمی‌توان جهان بینی واضح و روشن پیدا کرد.

محمدرضا طاهری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه آنچه سبب خاص بودن خیام شده و دنیا بیشتر ادبیات ما را با این شاعر می‌شناسد، جهان‌بینی واحد اوست، گفت: در تمام شعرهای هیچ شاعری به اندازه خیام نمی‌توان رد یک جهان‌بینی واضح و روشن را پیدا کرد. این شاعر را از بزرگان شعر فارسی می‌دانیم، در صورتی که وی اشعار زیادی ندارد. 

وی افزود: شعرهایی که مطمئن هستیم به خیام مربوط می‌شود، سبب شده است که بتوان او را شاعری بزرگ و کسی دانست که یکی از شاخصه‌هایی محسوب می‌شود که با وی ایران را می‌شناسند. آن جهان‌بینی که خیام دارد یک نگاه عمیق از بالا به پایین و در پس پرده چیزی دیدن به وی می‌دهد. زد و بندها و ساز و کارهای این جهانی به نظرش پوچ می‌رسد. این پوچ‌گرایی نتیجه بسیار عمیقی است که در پس پرده وجود دارد.

این شاعر با اشاره به آنکه در نظر خیام دنیا کمرنگ می‌آید، اظهار داشت: این اندیشه واحد سبب شده شعر خیام بسیار جذاب شود. این اندیشه به اندازه‌ای بزرگ بود که دنیا آن را پسندیده است. آن‌ها خودشان خیام را برجسته کردند و علت ترجمه شعرهای خیام به زبان‌های دیگر همین است. خیام چیزی جز اندیشه ندارد.

طاهری ادامه داد: خیام قصاید و غزلیات زیادی ندارد. جان اشعار این شاعر مضمون است. رباعی نیز قالب شعری است که خودش را به گونه‌ای نشان می‌دهد که برای مخاطب بتواند جذابیت داشته باشد. 



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار