غنی روند تکمیل‌کردن ۲۵ مورد برنامه صلح با گروه حزب اسلامی حکمتیار را به دلیل «تفاوت‌های جزیی» نگه‌داشته است.

در یک قدمی صلح با فردی که در فهرست جهانی تروریستان قرار دارد
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، هشت صبح به نقل از واشنگتن پست نوشت: رییس‌جمهور غنی به توافق مذاکرات صلح با رهبر یکی از گروه‌های ملیشه نزدیک شده است، گروهی که در حال حاضر نقش چندانی ندارد، اما در جنگ‌های داخلی افغانستان در دهه ۱۹۹۰، از گروه‌های قدرتمند به حساب می‌آمد. یکی از سخنگویان آقای غنی روز یک‌شنبه گفت که غنی روند تکمیل‌کردن ۲۵ مورد برنامه صلح با گروه حزب اسلامی حکمتیار را به دلیل «تفاوت‌های جزیی» نگه‌داشته است.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رییس‌جمهور می‌گوید: «این یک پروسه است. تفاوت نظرهای کوچکی وجود دارد. ممکن است یک روز، شاید یک هفته و حتی مدت بیشتری را در بر گیرد.» مذاکرات ذکر شده از سال ۲۰۱۴ آغاز شد. از زمان سرنگون‌شدن حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱، حکمتیار مخالف حکومت بود. اما حزب اسلامی به گونه حاشیه‌ای در سال‌های اخیر فعال بود. آخرین حمله بزرگ این گروه در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت؛ یک حمله انتحاری که در آن ۱۵ تن کشته شدند. در میان کشته‌گان شش سرباز امریکایی نیز حضور داشت.

در حالی که آقای غنی مصروف مذاکرات و ترتیب پلان‌های صلح با حکمتیار است، آگان امور سیاسی می‌گویند این کار به عنوان طرح بالقوه؛ مذاکرات با شورشیان طالب را پیچیده‌تر خواهد کرد. چنان‌که، پیش‌نویس مذاکرات صلح با حکمتیار، حزب اسلامی را به‌عنوان یک جریان مشروع سیاسی اپوزیسیون به رسمیت می‌شناسد. هم‌چنان براساس طرح متذکره، زندانیان این حزب آزاد خواهد شد و به جنگجویان حزب اسلامی اجازه داده می‌شود در صفوف نیروهای ارتش و پولیس ملی بپیوندند.

طرح مذاکرات با گلبدین حکمتیار که مورد تشویق امریکا نیز قرار دارد، می‌تواند به عنوان یک پیروزی سمبولیک برای آقای غنی به حساب آید، آن‌هم دقیقا زمانی که افغان‌ها اعتمادشان را نسبت به توانایی‌های حکومت برای نجات این کشور پس از ۱۵ سال جنگ، از دست داده‌اند. آقای محمد ناطقی، تحلیل‌گر مسایل سیاسی و از دیپلمات‌های افغانستان می‌گوید: «اگر پیش‌نویس، بدون تغییرات زیادی اجرا شود، همه‌چیز به درستی به پیش خواهد رفت.» وی می‌افزاید: «مردم به صلح نیاز دارند، بنا هر گام کوچک و یا بزرگ که در این قسمت برداشته می‌شود، پنجره امیدی برای صلح را باز می‌کند.»

وزارت خارجه امریکا گفته است: «ایالات متحده امریکا از پروسه صلح به رهبری افغان‌ها در قسمت گفتگوهای صلح حمایت می‌کند.» وزارت خارجه امریکا اضافه می‌کند که امریکا آماده است با مقام‌های جامعه جهانی در قسمت برداشتن تحریم‌ها اقدام کند، در صورتی که مذاکرات صلح، شامل مقرراتی باشد که بخواهد حزب اسلامی ارتباط خود با شبکه‌های تروریستی بین‌المللی را خاتمه دهد، از خشونت دست بکشد و از حقوق زنان و اقلیت‌ها نیز حمایت کند.

حکمتیار نیز به نوبه خود، خواستار تعیین یک جدول زمانی برای خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان می‌باشد. این خواست موضع نسبتا نرم او را نسبت به گذشته نشان می‌دهد، زیرا وی در گذشته گفته بود زمانی حاضر به گفتگو می‌باشد که نیروهای خارجی کاملا افغانستان را ترک کنند. اما درحالی که حملات طالبان هم‌چنان ادامه دارد، هردو دولت افغانستان و امریکا میلی به تعیین جدول زمانی برای خروج کامل ۱۰هزار سرباز خارجی ندارند که در برنامه عملیات نظامی به رهبری امریکا در افغانستان هستند با این حال، تحلیلگران سیاسی افغان در مورد مذاکرات با حکمتیار خوشبین‌اند که به‌زودی نتیجه بدهد. یکی از مقام‌های افغان می‌گوید که در بخشی از مذاکرات، که شامل تمایل حکومت به بازگشت مهاجران حزب اسلامی از پاکستان می‌باشد. این مهاجران در شهرک جدیدی که در کابل ساخته می‌شود، مسکن‌گزین خواهند شد.

کمال ناصر اصولی، یکی از اعضای پارلمان می‌گوید که حالا حکمتیار شصت سال دارد و گفته می‌شود بیمار است، هم‌چنین او شاید مایل به قبول‌کردن پیشنهادهایی باشد، حال آن‌که غنی می‌تواند برای اثبات تلاش‌هایش در قسمت آوردن صلح در منطقه، مذاکرات را به حالت تعلیق در آورد. آقای اصولی می‌گوید: «من فکر می‌کنم حکمتیار پس از گذشتاندن تقریبا ۳۷ سال در پاکستان و بخشی از عمرش در ایران و افغانستان، دیگر خسته شده و به این نتیجه رسیده که جنگ نمی‌تواند راه حل مشکلات باشد. هم‌چنان دولت نمی‌تواند برداشتن نام وی از لیست تروریستان بین‌المللی را تضمین کند، اما می‌تواند در این زمینه تلاش‌هایش را ادامه دهد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.