كمیسیون دوجانبه امریكا و افغانستان برای ارزیابی و نظارت بر عملی شدن پیمان امنیتی میان طرفین با حضور «جان كری» وزیر خارجه امریكا و «صلاح الدین ربانی» وزیر خارجه افغانستان روز شنبه در كابل برگزار شد.

جان كری خواستار انجام اصلاحات انتخاباتی در افغانستان شدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، وزیر امور خارجه آمریكا در این نشست بر اصلاحات انتخاباتی در افغانستان تاكید كرد و گفت كه تفاهم نامه سیاسی نیز بر مبنای این اصلاحات صورت گرفته است.

حكومت وحدت ملی افغانستان برپایه یك تفاهم نامه سیاسی میان «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی حدود 18 ماه قبل با میانجی گری جان كری شكل گرفت تا در مدت دو سال این حكومت نسبت به سامان دادن ساختارهای آن بر اساس انتخابات اقدام كند.

كری در این نشست بر تداوم حمایت امریكا از دولت افغانستان تاكید و از پیوستن افغانستان به ائتلاف مبارزه با داعش قدردانی كرد و گفت كه امیدوار است كه این اقدام كابل به الگویی برای سایر كشورهای منطقه تبدیل شود.

وی گفت كه ما از حاكمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان دمكراتیك دفاع می كنیم و امریكا به تعهد خود برای مبارزه با تروریسم در افغانستان پای بند خواهد بود.

وزیر خارجه امریكا افزود: این موضوعات قلب توافق نامه امنیتی كابل – واشنگتن را تشكیل می دهد كه ما به ان پابندیم و عملی ساختن آن از اهداف برگزاری این كمیسیون مشترك است.
كری گفت كه همكاری های امنیتی، توسعه و دولت داری خوب از كمك های عمده آمریكا به افغانستان است و در این زمینه ها پیشرفت های خوبی تاكنون صورت گرفته است.

وی از نیروهای نظامی افغان كه در مقابل تروریست ها به خوبی مبارزه كرده و توانایی های خوبی از خود به نمایش گذاشته، ستایش كرد و افزود كه برای توانمند سازی بیشتر 5 هزارو 500 نظامی آمریكایی در این كشور باقی خواهد ماند.

كری گفت كه افغانستان متعهد است تا با تروریسم مبارزه كند و اجازه ندهد تا این كشور بار دیگر به پناهگاه امن تروریست ها مبدل شود و به همین علت آمریكا به پشتیبانی از دولت افغانستان ادامه خواهد داد.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان نیز در این نشست از همكاری های آمریكا قدردانی كرد و خواستار افزایش كمك های واشنگتن برای تقویت نیروی هوایی این كشور شد.

وی گفت كه بالگردها و هواپیماهای جنگی كه امریكا به افغانستان تحویل داده، باعث قوت و اقتدار نیروهای نظامی افغان در امر مبارزه با تروریسم شده است.

وی با قدردانی از كمك 800 میلیون دلاری امریكا به افغانستان، تصریح كرد كه این كمك ها برای پیشبرد طرح های توسعه دولت افغانستان كمك خواهد كرد.

جان كری وزیر خارجه آمریكا در این سفر با رییس جمهور و رئیس اجرایی و حامد كرزی رییس جمهوری سابق افغانستان دیدار و گفت وگو كرده است. 

وزیر خارجه امریكا پیش از ظهر روز شنبه از عراق بطور سرزده وارد كابل شد و قرار است عصر امروز نیز دومین مرحله این نشست با حضور وی ادامه یابد.

دیدارهای كری با اشرف غنی و عبدالله نیز بدون حضور خبرنگاران صورت گرفته و منابع رسمی افغانستان هنوز در این باره گزارشی منتشر نكرده اند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار