سیاست‌های ایالات متحده نشان می‌دهد که کاخ‌سفید افغانستان را هنوز آزاد و مستقل نمی‌داند و مانند یک مستعمره با آن رفتار می‌کند.

ادامه سیاست‎های استعماری کاخ‌سفید درقبال افغانستان"سیدمحمدحسین موسوی" دانشجوی افغانستانی رشته روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در گفت‎و‎گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون سفر اخیر جان کری به افغانستان اظهار داشت: از سخنانی که بین رهبران افغانستان و آقای کری مبادله گشت چنین برمی‎آید که رهبران افغانستان پیش از پاسخ‌گویی به مردمشان می‌بایست جوابگوی مداخلات خارجی‌ها باشند. 

وی با اشاره به تشکیل شورای قیمومیت سازمان ملل در سال1945 میلادی مبنی بر تعیین سرپرست برای برخی کشورهای رشدنیافته در عرصه سیاسی جهان از سوی قدرت‌های آن روز بیان داشت: در قرن جدید افغانستان، جای تاسف دارد که به‌دلیل مولفه‌ای مانند عدم وجود رهبران مورد اعتماد؛ هراز گاهی باید وزیر خارجه آمریکا بیاید و مشکلات افغانستان را حل کند.

موسوی با اشاره به ادامه‌دار بودن روند سیاست‌های استعماری آمریکا در کشورش، خاطرنشان کرد: هرچند بعد از تحولات11سپتامبر، آمریکا به عنوان بازیگر اصلی در صحنه افغانستان تبدیل گشت، اما متاسفانه سیاست‌های ایلات متحده نشان می‌دهد که کاخ‌سفید افغانستان را هنوز آزاد و مستقل نمی‌داند و به‌مانند یک مستعمره با آن رفتار می‌کند.

این دانشجوی افغانستانی دانشگاه تهران با اشاره به تعاملات اخیر مقامات دو کشور ایران و افغانستان در زمینه مقوله مهاجرت گفت: در سالهای اخیر مقامات افغانستان در مذاکرات خود با مقامات ایرانی همواره خواستار ادامه حضور قانونی پناهندگان افغان با وجود امکان کاهش فرصت‌های شغلی در ایران شده بودند و باید بگوییم در سالهای گذشته دکترین تعامل سازنده در سیاست خارجی ایران نسبت به افغانستان و پناهندگان آن پر رنگ‌تر شده است.  

وی با بیان نقش سازنده نیروی کار افغانی در ایران برای افزایش تعاملات دو کشور، افزود: جمهوری اسلامی از یک سو می‌تواند با پذیرش نیروی کار افغانی در داخل کشور خدمات فنی و مهندسی خود را به افغانستان صادر کند و از سوی دیگر در امر بازسای اقتصادی و اجتماعی افغانستان سهیم باشد و در ادامه ضرورت حل مشکل ناشی از سکونت پناه جویان افغانستانی در ایران، باعث افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور می‌شود.

موسوی در پایان تصریح کرد: از سوی دیگر ایران نیز می‌تواند از توان متخصصین زبده و شرکتهای تجاری خویش در امر توسعه افغانستان استفاده نماید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار