50 درصد واحدهای تولیدی در تعطیلی به سر می برد

رئیس هئیت مدیره انجمن تولید کنندگان قارچ ایران گفت: تولید قارچ در واحدهای غیر مجاز و فروش آن به زیر قیمت تمام شده تعطیلی 50 درصدی واحدهای تولیدی را به همراه داشته است.

  محمد حسن افشار رئیس هئیت مدیره انجمن تولید کنندگان قارچ ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مشکلات سد راه صادرات اظهار داشت: در حال حاضر هزینه های بالای حمل و نقل و مشلات نقل و انتقال پول از مهم ترین موانع صادرت قارچ به شمار می رود چرا که برای صادرات قارچ تازه چاره ای جز حمل  و نقل هوایی نداریم که در این زمینه دولت هیچ گونه یارانه و تمهیداتی برای صادرکنندگان نیندیشیده است.

وی افزود:  اغلب قارچ تولیدی ایران به کشورهای همسایه قطر، امارات، خلیج فارس شمالی، آذربایجان، ارمنستان، ترکمستان و قرقیزستان صادر می شود و می توان گفت که با توجه به شرایط خاصی که بین اتحادیه اروپا و ترکیه پیش آمده روسیه نیز می تواند بازار خوبی برای قارچ تولیدی ما باشد چرا که سالانه 340 هزار تن قارچ دراین کشور به مصرف می رسد.

افشار با اشاره به صادرات قارچ ایران گفت: عمده ترین صادرات قارچ به کشور عراق صورت می گیرد که متاسفانه ناامنی و مشکلات سیاسی عراق موجب شده که نتوانیم برنامه ریزی مدونی برای صادرات قارچ داشته باشیم. 

رئیس هئیت مدیره انجمن تولید کنندگان با بیان اینکه 50 درصد واحدهای تولیدی در تعطیلی به سر می برند، بیان داشت: براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی 440 واحد پروش قارچ  با مجوز رسمی و براساس مرکز آمار بالای 3 هزار واحد کوچک تولید در کشور مشغول فعالیت هستند که از این رو می توان گفت که تولید قارچ در واحدهای غیر مجاز  و فروش آن به زیر قیمت تمام شده ، تعطیلی 50 درصدی واحدهای تولیدی را به همراه داشته است.


وی با اشاره به میزان تولید قارچ گفت: سال گذشته مجموع قارچ تولیدی کشور 120 هزار تن بوده که همواره امسال پیش بینی می شود که این میزان به بیش از 145 هزار تن برسد.

افشار ادامه داد: در حال حاضر هر کیلو قارچ تولیدی بین کیلویی 4 الی 4 هزار و 500 تومان عرضه می شود و این درحالیست که قیمت هر کیلو هزینه تمام شده تولید با احتساب هزینه خاک پوشش، نیروی کار و کامپوست 5 هزار و 800 تومان است .

وی با اشاره به سرانه مصرف قارچ بیان کرد: حداقل سرانه مصرف  قارچ در کشورهای آمریکایی و اروپایی 4 کیلو است، درحالیکه سرانه مصرف در کشور ما 1.2 کیلو است و حال با توجه به فاصله زیادی که به سرانه مصرف داریم لازم است که با فرهنگ سازی سرانه افزایش یابد تا زیان واحد های تولیدی به حداقل برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.