گفتگو با رتبه تک رقمی رشته هوافضا؛

شرکت‌های دانش‌بنیان با دانشجویان همکاری نمی‌کنند

باشگاه خبرنگاران این بار به سراغ یکی از دانشجویان نخبه دانشگاه شریف رفته و گفتگویی در مورد ارتباط صنعت و دانشگاه و همچنین ارتباط شرکت های دانش بنیان با افراد نخبه با وی داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛نمی توان گفت توسعه شرکت های دانش بنیان روند رو به رشد ندارد اما هنگامی که به مصاحبه با افراد نخبه و متخصص می نشینیم به این نتیجه می رسیم که این بخش هم دستخوش بی مهری ها ، چالش ها و مدیریت ضعیف شده است.

تاسیس و توسعه شرکت های دانش بنیان و اختصاص بودجه به آن ها یکی از مسائل مهم این روزهای دنیای فناوری در ایران است اما با توجه به اهمیت این شرکت ها، باید دید آیا توجه به آنها در حد مدیریت های کلان پشتیبانی می شود و یا صرفا این مبحث نوظهور، نهالی نوپاست.

در این خصوص به سراغ یکی از دانشجویان نخبه دانشگاه شریف رفتیم و گفتگویی در مورد ارتباط صنعت و دانشگاه و همچنین ارتباط شرکت های دانش بنیان با افراد نخبه با وی داشتیم.

نخبگان و دغدغه ها
به گفته سید یونس فرزان مهر ، رتبه ی دو رشته مهندسی هوافضا ، دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه حضور در شرکت های دانش بنیان یک ریسک کاری است.

فرزان مهر گفت: به خاطر تجربه ای که در گذشته داشتم، هیچ وقت حاضر به همکاری با شرکت های دانش بنیان نیستم.حضور دانشجویان نخبه در این شرکت ها برای انجام پروژه ها مقطعی است و ممکن است در حین انجام پروژه ، کارفرما و مدیریت پروژه عوض شود و مدیریت جدید با نیروهای تازه خود وارد سیستم شود و این چنین است که ما همیشه شاهد این مسئله بودیم که افراد با استعداد و انرژی های بالا وارد مجموعه می شوند اما بعد از مدتی پروژه به دلایل مختلف متوقف می شود.

روند رو به رشد یا...
یکی از مهم ترین دلایل توقف پروژه ها تغییر بافت مدیریتی شرکت ها می باشد که معمولا کار فرمای جدید ترجیح می دهد با تیم خودش وارد مجموعه شود و نیروهای قبلی با وجود تمامی زحماتی که کشیده اند کنار گذاشته شوند.

وی  ادامه داد: فرض کنیدبه عنوان مثال برای یک نیرو به مدت دو سال هزینه و آموزش داده شده و تجربه کسب کرده است، این فرد کنار گذاشته و نیروی جدید جایگزین شود آن وقت است که مجدد باید دو سال دیگر زمان صرف شود تا بتوان طرح را توجیح کرد.

آیا حاضر هستید باز هم با شرکت های دانش بنیان همکاری کنید؟! 
پاسخ داد: خیر به هیچ وجه!

وی در ادامه گفت: من به شخصه بر روی پروژه های تحقیقاتی شرکت های ساخت برینگ های صنعتی کار می کنم و عملکرد آنها  رادر میکروتوربین ها و مینی توربین ها مورد بررسی قرار می دهم.

آیا حاضر هستید یک شرکت دانش بنیان تاسیس کنید؟
او در پاسخ توضیح داد: تاسیس شرکت های این چنینی مستلزم تحقیقات بسیار زیادی است به صورتی که کار فرما هزینه ای را به عنوان بودجه سرمایه گذاری در نظر می گیرد و پس از انجام تحقیقات شروع به تست زدن می شوند و فرآیندهای تئوری را در فاز عملی به مرحله اجرا در می آورند.

فرزان مهر در ادامه پیشنهاد داد : برای پویایی این نوع شرکت ها می بایست یک نیروی منسجم و یکپارچه از ابتدا تا به انتهای فرایند را دنبال کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۶ دی ۱۳۹۸
متاسفانه سید یونس فرزان مهر نخبه لرستانی فوت کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
محیط زیست, ترافیک, سلول های بنیادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
محیط زیست, ترافیک, سلول های بنیادی
آخرین اخبار