انتقال تجربه ایران به مجمع نانوفناوری آسیا در حوزه برگزاری المپیاد نانو

مدیر روابط بین‌الملل ستاد ویژه فناوری نانو از برگزاری نشستی با محوریت انتقال تجربه برگزاری المپیاد ملی نانو به مجمع نانوفناوری آسیا خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیت‌اللهی مدیر روابط بین‌الملل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در نشستی که صبح امروز در محل ستاد برگزار شد، گفت: با توجه به جایگاه کشور در حوزه نانو و تلاش‌ها در جهت مشارکت هر چه بیشتر در حوزه بین‌المللی دو برنامه مهم را طرح‌ریزی کردیم. این برنامه‌ها شامل نشستی در حوزه انتقال تجارب کشور در برگزاری المپیاد دانشجویی نانو و نشست بین‌المللی با موضوع گواهی دهی و برچسب گذاری محصولات نانو است.

وی ادامه داد: ایران یکی از کشورهای پیش رو در برگزاری المپیاد دانشجویی نانو در سطح ملی بوده و تاکنون شش المپیاد برگزار کرده است با توجه به تجارب کشور موضوع انتقال این المپیاد را به مجمع نانوفناوری آسیا پیشنهاد دادیم تا بتوانیم این تجارب را با مشارکت کشورهای مطرح منتقل کنیم و به عنوان اولین میزبان این المپیاد باشیم.

بیت‌اللهی محورهای این نشست را اینگونه عنوان کرد: در زمینه مسابقات بررسی اثر ایجاد انگیزه، بهبود استانداردهای آموزشی و نحوه تشکیل کمیته علمی مورد توجه است و چهارچوب برگزاری نیز تدوین شده تا در اختیار حاضرین قرار گیرد. کشورهای کره، تایوان، تایلند، مالزی، قزاقستان و روسیه در کنار ایران به بحث مبادله افکار برای برگزاری المپیاد دانشجویی نانو می‌پردازند. امیدواریم با تشکیل دبیرخانه بین‌المللی نانو در کشور این حرکت را سامان دهیم.

مدیر روابط بین‌الملل ستاد نانو از برگزاری نشست بین‌المللی با موضوع گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری در روزهای 29 و 30 اردیبهشت ماه خبر داد و عنوان کرد: هدف اصلی این نشست به اشتراک گذاشتن تجارب و اطلاعات مربوط به این حوزه است. فعالیت‌ کشورها و تعیین مشخصات نانو مواد و محصولات، دستورالعمل‌های ارزیابی ایمنی محصولات و اندازه‌شناسی محصولات در این نشست مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه فرآیند گواهی دهی از سال‌های گذشته آغاز شده است، افزود: گواهی نانو مقیاس توسط ستاد توسعه فناوری نانو برای مجموعه شرکت‌هایی که از حمایت‌های ستاد بهره‌مند می‌شوند به صورت موقت و یک ساله صادر می‌شود. امیدواریم امسال تمام شرکت‌هایی که محصولات نانویی تولید می‌کنند به این بحث وارد شوند.

وی تصریح کرد: پیشنهادی برای ارائه برچسب نانو مواد در سطح ملی و یا محصولات وارداتی به سازمان ملی استاندار ارائه کردیم. از طرفی  کمیته مشترک اجرایی متشکل از ستاد نانو، سازمان ملی استاندارد، سازمان ها و موسساتی که می‌توانند نقش‌آفرین باشند تشکیل شد. کشور ما پس از تایوان دومین کشور وارد شده در بحث برچسب گذاری محصولات است.

بیت‌الهی عنوان کرد: چالش‌ها و محدودیت‌هایی مرتبط با موضوع برچسب گذاری وجود دارد و این موضوع برای توسعه بازار و جذب اعتماد مشتری اهمیت ویژه‌ای دارد از طرفی تفاهم‌نامه مشترک در حوزه  گواهی دهی و برچسب گذاری با روسیه امضا کرده‌ایم و  امیدواریم این پیشنهاد را از کشورهای دیگر نیز داشته باشیم.

مدیر روابط بین‌الملل ستاد نانو با توجه به تأکید سند ده ساله دوم ستاد بر توسعه تجاری‌سازی گفت: شبکه آزمایشگاهی نانو در کشور و دنبال کردن موضوع نانو نماد به عنوان زیرساخت‌های مهم مورد توجه است. در موضوع ایمنی نیز کمیته نانو با همکاری وزارت بهداشت بر محصولات نظارت دارد. برای جلوگیری از بروز جنبه‌های منفی از جمله تقلب، پیاده‌سازی برنامه برچسب گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته سعی داریم فرآیند دریافت نانو نماد را پس از اعمال سیاست‌های تشویقی، اجباری کنیم.

وی اظهار داشت: تاکنون 253 محصول صنعتی که تولید تجاری داشته‌اند گواهی نانو مقیاس دریافت کردند و در کنار آن 117 محصول در فاز آزمایشگاهی دارای این گواهی هستند همچنین بیش از 40 استاندارد ملی تدوین و سه استاندارد بین‌المللی در کمیته نانو به ثبت رسیده است.

بیت اللهی تصریح کرد: سه استاندارد جدید بین‌المللی نیز این اواخر مورد تصویب قرار گرفته که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک سه استاندارد جدید بین‌المللی دیگر نیز ارائه دهیم.

وی فرآیند گواهی دهی شرکت‌ها را اینگونه توضیح داد: مجموعه شرکت‌های علاقمند به دریافت گواهی نامه به ستاد مراجعه می‌کنند تا درخواست آنها در کمیته ویژه مورد بررسی قرار گیرد پس از بازدید بازرسان ستاد از شرکت و بررسی نمونه محصول شرکت، نتایج آزمایشات به کمیته تخصصی نانو مقیاس ارجاع داده می‌شود اگر محصول مورد تأیید قرار گرفت گواهی نانو مقیاس یک ساله برای آن صادر می‌شود، چنانچه محصول با حوزه بهداشت مرتبط بود قبل از صدور گواهی به کمیته نانو وزارت بهداشت ارجاع داده تا بررسی شود، این کمیته زیر نظر سازمان غذا و دارو قرار دارد.

مدیر روابط بین‌الملل ستاد نانو یادآور شد: به طور کلی کشور ما درگیر معضل واردات غیرقانونی است به همین علت در بسیاری از موارد نمی‌توان آمار دقیقی از واردات محصولات، به ویژه محصولات نانویی ارائه داد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار