ما در منطقه ای هستیم که می توانیم به گونه ای کشور را آماده کنیم که مرکز توسعه و تجارت باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در حاشیه بازدید از منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه موقعیت ایران در منطقه به گونه ای است که می تواند مرکز توسعه و تجارت باشد، گفت: اطرافیان ما چنین موقعیتی را ندارند .

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه در مورد مناطق آزاد و ویژه قبل از اواخر جنگ به این نتیجه رسیدیم که کاری اساسی کنیم، افزود: قبل اینکه دبی و ابوظبی فعال شوند ما ده ها برابر آنها ظرفیت داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: همان زمان مردم انزلی اصرار داشتند برای ایجاد منطقه آزاد و من در دولت خودم این منطقه را آزاد اعلام کردم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه منطقه آزاد انزلی می تواند علاوه بر تجارت، گردشگری پرسودی هم داشته باشد، اظهار امیدواری کرد: منطقه آزاد انزلی تا2- 3 سال آینده بیشتر فعال شود و بار دیگر جای قابل قبولی در سطح پیشرفت امروز دنیا داشته باشد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ما در حال حاضر می توانیم جاده ابریشم جدید را راه اندازی کنیم، گفت: از شمال ایران از آستارا تا گنبد و گلستان جزء معدود مراکز گردشگری هستند که می توانند انواع گردشگر را به خود جلب کنند و ما باید از سواحل خزر نهایت استفاده را ببریم.

وی احداث زیرساخت ها را در خزر با توجه به رسوبی بودن این دریا کار دشواری دانست و گفت: پیش از این در سال های گذشته بخش خصوصی نداشتیم که در طرح های بزرگ سرمایه گذاری کند ولی الان سرمایه گذاری 300میلیارد تومانی بخش خصوصی ظرفیت مهمی است که باید از آن استفاده کرد.

آیت الله هاشمی با بیان اینکه ریل گذاری و توسعه راه آهن از جمله طرح های مهمی است که از دولتم شروع شد، گفت: زمانی اتصال راه آهن روسیه به ایران موقعیت مناسبی بود اما سال هاست که تعطیل شده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:  قراردادی هم که برای 11 کیلومتر ایجاد راه آهن از آذربایجان به ایران با علی اف امضا کردیم به خاطر کارشکنی ها ناتمام مانده است.

وی در ادامه گفت: تعداد زیادی از کشورهای شمالی آرزوی دسترسی به آب های آزاد را دارند و ایران برای دستیابی این کشورها به آب های آزاد موقعیت بسیار مهم و مناسبی دارد.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: ایران نقطه ای است که می تواند مثل خورشید بدرخشد ما همه چیز داریم مردم خوب ، تحصیلکرده های فراوان و متخصصانی که کارهای بزرگی می توانند انجام دهند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیش از این خارجی ها طرح های بزرگ را در کشور انجام می دادند اما الان ما خودمان با تولید ابزار و نیروی انسانی قادر به انجام کارهای بزرگ هستیم اما برای اجرای طرح های اساسی هماهنگی بین دستگاه های اجرایی نیست.

آیت الله هاشمی رفسنجانی همکاری های زیست محیطی را نیز ضروری دانست و افزود: ظرف 2 -3 سال آینده با تکمیل بزرگراه قزوین – رشت و تکمیل خط آهن به گونه ای می شود که علاوه بر توسعه کشور دسترسی برای گردشگران خارجی هم آسان تر خواهد شد.

وی تأکید کرد: باید از مقدمه ای که با برجام فراهم شده به خوبی استفاده کنیم، برجام یک طرفه نیست و آنها بیشتر از ما به برجام احتیاج دارند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آنها می دانند که در منطقه کشوری مثل ایران نیست و کشوری نیست که بدون ایران در منطقه تاثیر داشته باشد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: متاسفانه منطقه ما گرفتار خطری با عنوان تروریست شده است و تروریست در منطقه ما به جریانی رو به توسعه تبدیل شده و کشوری نیست که به راحتی بتواند از تروریست در امان باشد.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورها دور خود دیواری می کشند تا از تروریسم در امان باشند اما امروز بسیاری از جریان ها و خبرها از رسانه ها منتشر می شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تروریسم از افغانستان شروع شد بعد از جریان 11سپتامبر آمریکا و ناتو تصمیم گرفتند افغانستان را امن کنند ولی نتیجه آن افزایش تولید مواد مخدر و تروریسم شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: تروریسم صادرات دارد و صادرات آن خطر است.

وی با بیان اینکه کشورهایی که برای خود اهمیت قائل هستند در این میان نگرانند، افزود:  دنیا به ایران احتیاج دارد، ایران در حال حاضر منطقه ای امن است چرا که ما با استفاده از تجربیات خود که در 2سال اول انقلاب دچار تروریسم حاد شدیم توانستیم آنها را نابود کنیم و واهمه ای از تروریسم نداشته باشیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: کاری که حسن روحانی برای تثبیت موقعیت هسته ای ایران کرد به گونه ای است که ایران جایگاه مناسبی در باشگاه هسته ای دنیا دارد، آنقدر که می تواند بدون کمک دنیا نیازهای هسته ای اش را برطرف کند و ما باید از این موقعیت استفاده کنیم و نگذاریم جامعه دچار اختلاف برجام و نابرجام شود. 

وی در ادامه با بیان اینکه ما فیبر نوری را در ایران ساختیم و امروز صادرات داریم، تصریح کرد:  باید جاده ابریشم جدید را از خلیج فارس تا خزر توسعه دهیم نگذاریم ایران در دعواهای سیاسی که چیزی جز کینه و عقب ماندگی ندارد وارد شود.


انتهای پیام/ع - ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.