مدیر پژوهش و باستان‌شناسی میراث فرهنگی استان مرکزی از کشف برج خاموشی در تپه قلعه خلچان تفرش خبر داد.

  به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اراک؛اسماعیل شراهی گفت: گمانه‌زنی و پیگردی تپه قلعه خلچان تفرش از سال جاری در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گرفت و هم‌اکنون با جدیت در حال انجام است.

وی افزود: با کاوش‌های صورت گرفته یک برج خاموشی (دخمه زرتشتیان) کشف و شناسایی شده که در تدفین زرتشتیان در دوره ایلخانی کاربرد داشته است.

مدیر پژوهش و باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: ساختار معماری این برج مدور بوده و در میان یک قلعه‌ای که دارای دو برج بوده، قرار گرفته است.

شراهی افزود: بعد از اتمام تحقیقات ، اقدامات لازم برای ثبت ملی تپه خلچان تفرش انجام خواهد شد.

قدیمی ترین اثر تاریخی شهر تفرش، مسجد ششناو با قدمت ۹۰۰سال مربوط به دوره سلجوقی است واین گور دخمه با ۸۰۰ سال عمر، دومین اثر تاریخی این شهر از نظر قدمت محسوب می شود

  در فرهنگ زرتشتی بعد از فوت افراد جسد آنها را در فضای بلند می گذاشتند تا گوشت آن خورده شود و سپس استخوان ها را در محوطه ای دایره ای شکل دفن می کردند که به آن دخمه گفته می شود و در اصطلاح به آن نام برج خاموشی نیز داده شده است.
تپه قلعه خلچان شهر تفرش دارای یک قلعه تاریخی مربوط به قرن هفتم و همچنین فضایی مدور به عنوان برج خاموشی یا همان دخمه زرتشتی است.

انتهای پیام / ف

برچسب ها: اراک ، قلعه ، تفرش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.