معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: فقر معماری شهر سلطانیه ریشه در مشکلات مالی مردم منطقه دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، جواد رحمتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: اقدام های صورت گرفته تا کنون نتوانسته معماری شهر را با آثار تاریخی بجا مانده تطبیق دهد و مشکلات مالی مردم منطقه وضعف عملکرد سازمان میراث فرهنگی در رابطه با نظارت بر ساخت و سازهای ناهمخوان در اطراف این آثار نیز از علل این مشکل است.

رحمتی ابراز امیدواری کرد که با تشکیل کمیته تخصصی شهرسازی و معماری در سلطانیه و بررسی امور مربوطه توسط آن ، گره از این مشکلات باز کند و بتوان توسعه شهری را برای مردم سلطانیه به ارمغان آورد.

معاون عمرانی استاندار زنجان افزود: گام نخست این كمیته تخصصی تدوین آیین نامه های اجرایی برای تعیین سیاست های كلی معماری شهری است و اولویت برنامه های این كمیته، ارتقای كیفی سیما و منظر شهر سلطانیه است.

وی تركیب اعضای كمیته را معاونت عمرانی استانداری، دفتر فنی استانداری، اداره كل راه و شهرسازی استان، اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری سلطانیه و سه كارشناس اعضای تشكیل دهنده این كمیته هستند كه دبیرخانه آن نیز شهرداری یا معاونت عمرانی استانداری اعلام کرد.

شهر سلطانیه یکی از شهرهای استان زنجان است در ۴۳ کیلومتری شهرزنجان واقع است و گنبد سلطانیه در این شهر قرار دارند. گنبد سلطانیه مقبره اُلجایتو است كه در ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی از شیوه معماری آذری به شمار می‌رود و در مدت ۱۰ سال توسط سه هزار كارگر ساخته شد.
این گنبد در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

انتهای خبر/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.