کتاب چراغ جان شامل پژوهش‌های متاخران حوزه فرهنگ و ادب ایران زمین درباره زندگی، شخصیت و اندیشه‌های شیخ محمود شبستری است که در همایش سراسری بزرگداشت این عارف شهیر با حضور اصحاب فرهنگ و ادب در شهرستان شبستر رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ این کتاب به کوشش محمد طاهری خسروشاهی گردآوری و تالیف شده و از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با شمارگان یک هزار جلد به چاپ رسیده است.

نکته اساسی درباره مطالب کتاب، این است که ملاک گزینش مقالات و یادداشت‌ها بر این مبنا استوار بوده که هر یک از مقالات در طراز خود امروزه می‌توانند در مطالعات مربوط به شیخ محمود شبستری برای طالبان علم و جویندگان دانش، منبع به شمار رفته و جایگاهی ویژه داشته باشند.

همایش ملی بزرگداشت شیخ محمود شبستری امروز چهارشنبه در زادگاهش شبستر در آذربایجان شرقی با هدف گرامیداشت هفتصدمین سالگرد ثبت تالیف گلشن‌راز از سوی یونسکو برگزار شده است.

این همایش صبح امروز با پیام دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور مقامات عالی رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه و همچنین اساتید پیشکسوت و پژوهشگران گلشن راز آغاز شده است.

این آیین در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با برنامه‌های متنوع و متعددی در کنار مقبره شیخ محمود شبستری برگزار خواهد شد که سایر برنامه‌ها نیز در شانزدهم اردیبهشت ماه با افتتاح مدرسه گلشن‌راز ادامه خواهد یافت.

سعدالدین محمودبن امین‌الدین عبدالکریم‌بن یحیی شبستری معروف به شیخ محمود شبستری یکی از عارفان و شاعران سدهٔ هشتم هجری‌ است. با توجه به مطالب مندرج در کتاب روضات الجنان جلد 2، وی معاصر شیخ بابا ابی شبستری (متوفی به سال 740) بوده و در همان سال فوت کرد، لذا سن شیخ محمود شبستری در زمان فوت باید 52 یا 53 بوده باشد.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.