بجنورد؛

چاروق یکی از صنایع دستی منحصر به فرد در کشور +تصاویر

چاروق یا پاپوش یکی از صنایع‌‏ دستی منحصر به فرد منطقه خراسان شمالی در کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، چاروق ، پا پوش یا پای افزار یکی از صنایع دستی خراسان شمالی است که از چرم طبیعی به رنگ های قرمز ،عسلی و قهوه ای تهیه و گستره استفاده آن در مناطق بجنورد، قوچان و درگز است.

سرپرست معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می گوید: چاروق خراسان شمالی با شماره 66 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

علی عابدی می افزاید: در حال حاضر حسین محمد زاده و خانواده اش که این هنر را از پدر خود حسینعلی محمدزاده معروف به پیر چاروق دوز آموختند و هم اکنون در این رشته هنری مشغول به فعالیت هستند.

هنرمند چاروق دوز حسین محمدزاده می گوید : این هنر در سال های گذشته رو به فراموشی بود که با تغییر نوع کار و خلاقیت در مدل دوختهای این هنر دستی توانسته ایم با استقبال بسیار خوب مردم به تولید رونق اقتصادی دست پیدا کنیم.

وی اظهار می کند: در راستای حفظ این رشته تا کنون به روش استاد شاگردی 42 نفر هنرجو آموزش های این هنر دستی را فرا گرفتند.

چاروق خراسان شمالی قدمت 70 ساله

سرپرست معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه چاروق در خراسان شمالي قدمتی بیش از 70 سال دارد ، افزود:این هنر تا کنون 9 مهر نشان ملی و یک مهر اصالت یونسکو در انواع چاروق دوزی خراسان شمالی را دریافت کرده است.

علی عابدی گفت : چاروق با ویژگیها و ظاهر خاصش از گذشته‌های دور در مناطق شمال شرقی ایران از جمله بجنورد متداول بوده است و با توجه به وجود ساکنین کرد و ترک می‌توان این پاپوش سنتی را متعلق به این منطقه دانست.

هنرمند چاروق دوز حسین محمدزاده می گوید: چاروق از جنس چرم طبیعی بوده که با نخ های ابریشم، گلدوزی هایی برای تزیین روی آن صورت می گیرد و با انواع ابزار مخصوص فلزی نیز سطح آن را به روش سوخت یا حکاکی چرم زینت می دهند.

دریافت کارت صنعتگری چاروق

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه زیبایی وصف‌ناپذیر قرمزی چاروق چشم هر گردشگری را در این استان جلا می‌دهد، گفت: کمتر از 10 نفر در رشته چاروق دوزی کارت صنعتگری دریافت کرده اند.

حسین محمدزاده این هنرمند خوش ذوق بجنوردی اظهار داشت: چرم، نخ ابریشم، پنبه ای، نخ گلابتون، سوزن، تسمه کش ، گزن، قالب چوبی، درفش، مشته، پاشنه کش و قلم های حکاکی از ابزار مورد نیاز برای ساخت چاروق است.

عابدی اظهار داشت: برگزاری کلاسهای آموزشی و تشویق هنرمندان رشته چاروق دوزی در سطح ملی از عوامل اصلی رونق این هنر در خراسان شمالی محسوب می شود.

حضور جاروق خراسان شمالی در نمایشگاه های بین اللملی

حسین محمدزاده می گوید:از سال 67 تا کنون در350 نمایشگاه بین المللی شرکت کرده است، که این نمایشگاه ها در شهرهایی چون تهران ، شیراز ، اصفهان ،یزد ،تبریز،چابهار ،مشهد ،زاهدان و قشم برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته دو بار در نمایشگاه بین المللی شرکت کرده اند ، اظهار کرد: تا کنون در نمایشگاه کشورهای امارات ،ترکیه ،افغانستان ،ترکمنستان و آذربایجان نیز شرکت کرده اند.

این هنرمند بجنوردی می گوید : هنر دستی زیبا در نمایشگاه های بین المللی هم تا کنون با استقبال بسیار خوب افراد خارجی قرار گرفته بطوریکه در همان مدت زمان برگزاری نمایشگاه سفارش چاروق را برای افراد خارجی داشته ایم.

عابدی معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: چاروق در استان زنجان و کرمانشاه نیز وجود دارد اما چاروق این استان از چرم یک تکه ساخته می شود و طرفداران بیشتری دارد.

چاروق یکی از صنایع دستی منحصر به فرد در کشور +تصاویر

چاروق یکی از صنایع دستی منحصر به فرد در کشور +تصاویر

چاروق یکی از صنایع دستی منحصر به فرد در کشور +تصاویر

چاروق یکی از صنایع دستی منحصر به فرد در کشور +تصاویر



انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.