خراسان شمالی در یک نگاه+تصاویر

استان خراسان شمالی با مساحتی ۲۸۱۷۹ کیلومتر مربع درشمال شرق ایران واقع شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ استان خراسان شمالی با مساحتی حدود 28434 کیلومتر مربع از 8 شهرستان بجنورد (مرکز استان)، شیروان ،اسفراین، مانه و سملقان ،جاجرم ، فاروج و گرمه و راز و جرگلان تشکیل شده است.

این استان از نظر موقعیت جغرافیایی؛ از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم مرز است. 

خراسان شمالی در یک نگاه///////////////

جمعیت استان
جمعیت استان براساس سالنامه آماری استان خراسان شمالی در سال ١٣٨٩، تا پایان سال ١٣٨٥ ، ٨١١٥٧٢  نفر برآورد می گردد.

قدمت خراسان شمالی

آثار کشف شده در این استان نشان از قدمت تاریخی کهن آن دارد. محوطه باستانی معروف به پهلوان و تپه حیدران جاجرم، قدمتی بیش از ۱۲ هزار سال دارند.

قدیمی ترین اثر باستانی پابرجای قبل از اسلام (بنای سنگی اسپاخو) در غرب شهرستان مانه و سملقان در فاصله ۵ کیلومتری شمال شاهراه آسیایی در روستای اسپاخو نیز دلیل دیگری بر صحت این ادعا است.

اقوام و زبان‌ها

اقوام ساکن در استان خراسان شمالی شامل فارسی‌زبانان، تات‎زبانان کردهای کرمانج، ترکها می‌باشند. زبان‌های رایج نیز فارسی، کردی کرمانجی و ترکی خراسانی می‌باشد.

به طور کل کردهای کرمانج ۳۷ درصد ترکیب جمعیت استان را تشکیل می‌دهند. پارسی‌ها ۲۹ درصد، ترک‌ها ۲۷ درصد و ترکمن‌ها ۵ درصد و اقوام عرب و بلوچ و لر نیز در این استان سکونت دارند.

خراسان شمالی در یک نگاه


فرهنگ

 بدیهی است که خراسان شمالی خطه ای از موزاییک اقوام و معجونی از قومیت ها و فرهنگ ها است. به گفته پژوهشگران استان ٨٠ سال است که در این خطه هیچ برخورد قومی پیش نیامده که نشان از اصالت فرهنگی مردمان این سرزمین می باشد.

بر اساس شواهد و مستندات تاریخی حاصل از بررسی های باستان شناسی،پیشینه تاریخی این استان حداقل به دوران نوسنگی و حدود ٥٠٠٠ تا ٨٠٠٠ سال قبل می رسد.

قرار گرفتن این خطه در مسیر جاده ابریشم نیز موجب رونق اقتصادی و اجتماعی آن در دورانهای مختلفی تاریخی بخصوص، ساسانی گردیده به نحوی که طی قرون نخستین اسلامی چهره های درخشان و نامداری از این سرمایه به پا خواسته است.

خراسان شمالی با داشتن پتانسیل هایی از قبیل : موقعیت جغرافیایی مناسب ، وجود قومیت های مختلف ، تمدن کهن ، غنای فرهنگی و منابع طبیعی موقعیت ویژه ای را در جذب گردشگر دارا می باشد .

خراسان شمالی در یک نگاه

قرار گیری این استان در مسیر زائران امام رضا (ع) که از جاده کناره دریای خزر عبور و مرور می کنند ، موقعیت ویژه ای ایجاد کرده که در صورت برنامه ریزی و مدیریت صحیح می توان چشم انداز روشنی در این زمینه ترسیم نمود.

عبور میلیونها مسافر از جاده آسیایی عامل مهمی بوده که شهری چون فاروج پس از انقلاب بتواند در سایه ارائه آجیل و تنقلات در کشور منحصر به فرد و ممتاز باشد .

خراسان شمالی در یک نگاه


مراکز دیدنی
باباامان، بش قارداش، پی قو، کمپ گلستان، آبشار حمید، اسفیدان، غار درق، آبشار بیار. قوشخانه توابع شهرستان فاروج . غار زیبای برقیستان در شهر زیبای صفی آباد از بخش بام و صفی آباد ,درهٔ جاج سست، درهٔ بازخانه، درهٔ چناران- کفترخانه- درکش روستاهای زوارم وگلیان شیروان-کوهستان پارک شیرکوه شیروان - باغ ملا محمد در توابع روستای باغچق دهکده توریستی و بسیار زیبای روئین. سد اسفراین و روستاهای سرسبز اسفراین نظیر بیدواز نوشیروان پرکانلو و رودخانه پر اب، از مراکز دیدنی استان خراسان شمالی است.


خراسان شمالی در یک نگاه///////////////


آثار باستانی و تاریخی
مسجد جامع جاجرم- نارین قلعهٔ جاجرم- کوشک جاجرم- سردابهٔ جاجرم- ارگ کاظم خان جاجرم- قلعهٔ خان جاجرم- بقعهٔ مبارکهٔ خواجه علی بن مهزیار جاجرم- کوه بابای جاجرم - تنگهٔ جاجرم- تپهٔ پهلوان جاجرم- تپهٔ حیدران جاجرم - قلعه جلال الدین جاجرم- آینه خانه و عمارت خانه مفخم- چهارطاقی تیموری-تپه ارگ باستانی شیروان- آتشکده اسپاخو- شهر تاریخی بلقیس اسفراین- مسجد جامع درق -امامزاده فضل بن علی درق، امامزادگان ابراهیم و محمد درق، قلعه قدیمی دهی درق، قلعه قدیمی نارنج قلعه درق، غار کفترک درق، بند تاریخی مهار (معار) درق، آب انبارهای قدیمی راههای قدیمی (مسیر درق - شاهرود)، یادبودو گلزار شهدای هشت سال دفاع مقدس شهر درق - قلعه خداوردی درق - نظرگاه امام علی گرمه- شهر باستانی ده هزار ساله راونیز، غار برقیستان، امامزاده باباقدرت، روستای تاریخی آردین، روستای تاریخی پرثوادر کنار روستای گسگ، امامزاده حمزه دهنه شیرین، تپه قلعه کهنه کند- روستای توریستی اسپیدان از آثار باستانی و تاریخی این استان است.

خراسان شمالی در یک نگاه

رویدادهای ورزشی
 انجام مسابقات ورزشی در استان خراسان شمالی از سابقه تاریخی زیادی برخوردار است که می توان به کشتی چوخه اشاره نمود.

 این ورزش در استان از قدمتی 2500 ساله برخوردار است و علاوه بر این وجود اسب های اصیل ترکمن زمینه ورزش اسب دوانی را فراهم کرده است.


خراسان شمالی در یک نگاه///////////////


صنایع دستی خراسان شمالی
بافته های داری،گلیم،سفره کردی،جاجیم.،فرش،پشتی و قالیچه ترکمنی ،پلاس بافی،نساجی سنتی،چادرشب،چاروق دوزی،ساخت سازهای سنتی،نمدمالی ،منبت چوب  از مهمترین صنایع دستی استان محسوب می شود که نقش مهمی در جلب جهانگرد دارد.


خراسان شمالی در یک نگاه///////////////

 علاوه بر این لباس های محلی و سنتی ( کردی و ترکمنی ) نیز اهمیت خاصی دارند.

آبنبات(شکر پنیر) بجنورد نیز از سوغات مهم این استان محسوب می شود.

خراسان شمالی در یک نگاه+تصاویر

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.