بنای رختشویخانه زنجان، که تصویری اززندگی روزمره مردم این دیاردرنیم قرن اخیراست نمونه بی نظیر در کشور می باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ بنای رختشویخانه درقلب بافت تاریخی شهرزنجان،منطبق برحصار قدیم درمنطقه پرتراکم مسکونی موسوم به عباسقلی خان و محل معروف به بابا جمال چوقوری(گودال بابا جمال)احداث شده است بنای رختشویخانه به‌ دست‌ دو برادر به نام‌های‌ مشهدی‌ اکبرمعمارومشهدی‌ اسماعیل بنا برای ساخته‌ شده‌ است‌. این بنا در سال 1345 ه.ق به دستورشهرداروقت زنجان آقای علی اکبر توفیقی ساخته شده است.

هدف ازساخت رختشوی خانه تامین امنیت وآسایش زنان دریک مکان سرپوشیده بوده است.زمین این مجموعه متعلق به فردی بوده است به نام باقرخان امجد که پس از خرید زمین،این مجموعه در مدت 15 ماه ساخته شد.

زمین این بنا درسال 1347 هجری قمری توسط مرحوم علی اکبرخان توفیقی رئیس اداره بلدیه وقت شهرخریداری شده آب این رختشویخانه ازقنات قلعچه حاجی میربهاءالدین تامین گردیده

این بنا از دو قسمت تشکیل شده است؛ اول قسمت مربوط به سرایداری و محل مدیریت رختشویخانه و بخش دیگر آن، فضاهای مربوط به امر شست و شوی رخت. فضای داخلی بنا، با منظره‌ای زیبا طراحی و اجرا شده است.

دو ردیف طاق و تویزه به طور متوالی که سکوهای سنگی آنها را از هم جدا می‌سازند. این فضا توسط 11 ستون به طور قرینه سالن را به دو قسمت تقسیم نموده است.

آنچه که از این منظر حائز اهمیت است، موضوع نظم اجتماعی حاکم بر این مجموعه است که از نظررعایت موازین بهداشتی،امری لازم و ضروری می‌باشد و برای آن تدابیری اندیشیده شده بود.

به طوری که بدین سان امرشستشو بارعایت کامل موازین بهداشتی انجام می‌گرفته است

محل شست وشوی رخت به 4 قسمت تقسیم می‌شده،ابتدای شستشو که ازانتهای جریان آب است، حوضچه مخصوص لباس‌های بسیارآلوده و لباس‌های مربوط به افراد با امراض ساری بوده است.

مجرای آب واقع در حد فاصل حوضچه دوم و سوم مخصوص لباس‌های نسبتاً تمیز و محل آبکشی و حوضچه چهارم مخصوص شستشوی ظروف آشپزخانه و بالاخره حوضچه آخر (اولین حوض ازحرکت آب) محل آب تمیزوخوراکی بوده است

این بنا بوسیله بانوئی بنام معصومه خانم بعنوان کارمند بلدیه درآنجا اداره می شده است و به صورت شبانه روزی دایر بوده و مردم شهر، لباس و رخت خود را در آن محل به شکل رایگان می‌شستند.

درحال‌ حاضراین‌ اثر تاریخی‌ به‌ موزه‌ باستان‌ شناسی‌ و مردم ‌شناسی‌ تبدیل‌ شده‌ است‌.

این بنا درفهرست‌ آثار تاریخی ایران‌ به‌ ثبت‌ رسیده‌ است.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.