کارشناسان اقتصادی معتقدند: بانک مرکزی باید به عنوان سیاست گذار بانکی از شرکت داری بانکها جلوگیری نماید و اقتصاد و تولید را از خطر جدی رکود نجات دهد.

رکود اقتصادی، حاصل بنگاهداری بانکها/ بانک مرکزی باید به میدان بیایدساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص بنگاهداری بانکها گفت: از سال 1380 به بعد با شکل گیری بانکداری خصوصی، نظام بانکی دستخوش تغییر و تحولات شد.

وی افزود: مدیریت بخش دولتی با شناخت از حوزه ها و موضوعات و مناطق ریسک پذیر به عنوان یک رقیب بالقوه و جدی در نظام بانکی کشور است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار داشت: بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار باید تعریف مشخصی از سهم و نقش بانکها داشته باشد و آنها را ملزم کند تا از فرصتهایشان در جهت تأمین مالی و تخصیص منابع به تمامی قسمت های اقتصادی کشور استفاده نمایند.

وی تصریح کرد: متأسفانه بانکها منابع بانکی را در اختیار شرکت های زیر مجموعه خود قرار می دهند تا با استفاده از رابطه های مستقیم و غیرمستقیم در حوزه های مختلف اقتصادی کشور وارد شوند که در اینصورت به عنوان یک رقیب جدی و مؤثر برای فعالان اقتصادی محسوب می شوند.

شاه ویسی در پایان تأکید کرد: انتظار داریم تا بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار بانکی از شرکت داری بانکها جلوگیری نماید و اقتصاد و تولید را از رکودی جدی نجات دهد.

خطر ورشکستگی در کمین بانکها

در ادامه مجید طاهری کارشناس اقتصادی درخصوص بنگاهداری بانکها گفت: اقتصاد کشور با مشکلات فراوانی مواجه شده است و این موضوع سبب شده تا بانکها برای تأمین منابع مالی خود به بنگاهداری روی آورند.

وی افزود: بانکها برای رسیدن به بهره وری بالاتر به فعالیت هایی مشغول شدند که این مسئله لطمات زیادی را به اقتصاد کشور وارد آورده و موجب شکل گیری رانت و فساد شده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه ضمن تأکید بر شرایط رکودی بانکهای کشور گفت: باید برای رفع این مشکل، حوزه های سرمایه گذاری تعریف شود تا بتوانیم بانکها را به سوددهی بیشتر برسانیم و آنها را از خطر ورشکستگی که در کمین آنهاست نجات دهیم که این مسئله با برنامه ریزی صحیح امکان پذیر است. 

وی همچنین تصریح کرد: انتظار داریم تا با افزایش نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانکها بنگاهداری بانکها محدود و قاعده مند شود تا منابع بانکی به قسمت های مختلف اقتصاد کشور تزریق شود.

طاهری در خصوص تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر اقتصاد کشور تأکید کرد: در صورتی که بانکها بتوانند منابع مالی را مدیریت کنند تا به نحو صحیح در حوزه های سرمایه گذاری وارد شوند و دچار سفته بازی و دلالی نشوند کاهش نرخ سود بانکی مولد رونق اقتصادی خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به موفق بودن بانک مرکزی در کنترل و مهار تورم گفت: مهمترین هدف و رسالت بانک مرکزی کنترل تورم است که این مسئله بدلیل هزینه های بسیار سنگینی که در بلندمدت بر اقتصاد دارد بیشترین لطمه را به تولید وارد می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
همه چیزگران شده درنتیجه رکودی دردولت اعتدال نیست دستمزدهاافزایش یافته نرخ سود31درصدی برای سپرده پنجساله مناسب هست وهمینطور27درصدی برای سپرده یکساله بانک هاتصمیم دارن سرسپرده گذاربادودوزه بازی شیره بمالن وهیچ چیزارزان نشده وهمیشه ازگرانی وگرانفروشی وکالای بی کیفیت ورشدنقدینگی یک میلیون میلیاردی حرف زدن وخودشون هم گفتن نتیجه گردش بیست میلیارددلاری قاچاقچیهاهست که به ایران سیگارودیگرکالاهای بی کیفیت راواردمیکنن والبته درشرایط تحریم ورودکالای ارزان وبی کیفیت نیازبه سنسورداشت که نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگرمجلس ودولت نمیتوانندجلوی بانک هارابگیرندشرایط کارکردن رابرای جوانان اسان کنن یعنی ملاک داشتن شغل رامیزان سابقه قرارندهندوداشتن گواهینامه فنی وحرفه ای راملاک قراردهندفردی که گواهینامه مهارتی داردبه دلیل نداشتن سابقه استخدام قراردادی ودایمی نمیشودانوقت بگیدچرابیشترملت سودسپرده رادوست دارن ونقدینگی دردلالی وقاچاق فرومیرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
برج سازی, آپارتمان سازی, خانه سازی توسط بانک ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
حضور متخصصین باتجربه راه‌گشا میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
بانکها در کلیه خیابان ها درکشور مشغول تولید پول میباشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
تولید پول عامل تورم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
با سلام بانکها پول را دارند میفروشند .از سال 80 بانکهای خصوصی تشکیل شده الان 14 سال میگذرد باز هم داد میزنید که برنامه ای وجود ندارد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
باسلام-بانكها وام ها را بين كارمندانشان توزيع ميكنند به مردم كه ميرسد هفت خوان رستم درست ميشه.بانكها راازريشه اصلاح كرد.10تا بانك در يك شهر 20000نفري با6ساعت كارمفيد چه گرهي از اقتصاد را بازميكند .آيا بهتر نيست اين بانك ها يكي شود وكل سرمايه بقيه درخدمت توليد اشتغال و... قراربگيرد.
آخرین اخبار