قانونگذاران کنگره آمریکا معتقدند دولت "باراک اوباما" درمورد حجم دارایی‌های آزاد شده ایران مبهم و غیرشفاف سخن می‌گویند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واشینگتن فری بیکن در گزارشی به قلم "ادام کردوفالو" نوشت: قانونگذاران آمریکایی خواستار توضیحات دقیق دولت "باراک اوباما،" رئیس‌جمهور این کشور، درباره رقم دقیق دارایی‌های آزاد شده ایران بعد از توافق هسته‌ای و منبع تأمین آن شدند. 

اظهارات این نمایندگان بعد از آن مطرح شده که "جان کری،" وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در نشست "جی‌استریت" اظهار داشت: ایران پس از توافق هسته‌ای فقط به 3 میلیارد دلار از دارایی‌هایش دست یافته است.

اظهارات کری در حالی مطرح شد که برخی از منتقدان دولت اوباما پیش‌تر 100 تا 150 میلیارد دلار را دستاورد ایران از این توافق برآورد می‌کردند. 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در همین باره و درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا به واشینگتن ‌فری‌بیکن گفت: منظور وزیر خارجه این بود که ادعاها درباره آزادسازی میان 100 تا 150 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، صحیح نیستند.

وی افزود: ما برآورد کرده‌ایم که در نتیجه رفع تحریم‌های مالی و تحریم‌های ثانویه بانکی، دارایی‌های منقول قابل استفاده ایران، حدود 50 میلیارد دلار از مجموع حدوداً 100 دلار مصادر شده‌اش در حساب‌های بانکی خواهد بود.

با این وجود، نمایندگان کنگره درباره منبع این ادعاها اعتراض دارند و خواستار شفاف شدن آن هستند. 

سناتور "مارک کرک" در این باره گفت: هنگام سخنرانی در جی‌استریت، جان کری، بدون توجیه گفت که ایران فقط به 3 میلیارد دلار دارایی در نتیج رفع تحریم‌ها دست پیدا کرده است.

وی ادامه داد: دولت و هواداران آن، ایران را به خاطر انجام آزمایش‌های موشکی، مسئول نمی‌داند و حالا هم دارند درباره مزایای مالی توافق هسته‌ای ابهام‌آفرینی می‌کنند.

"مایک پامپئو،" یکی دیگر از نمایندگان جمهوری‌خوا، هم درباره اظهارات ضد و نقیض دولت آمریکا درباره رقم پول آزاد شده برای ایران گفت: جان کری شخصا اعتراف  کرد که بخشی از این پول به دست گروه‌های تروریست خواهد افتاد. ناتوانایی وزارت خارجه یا امتناع آن از برآورد دقیق میزان دارایی ایران، سئوالات بیشتری پدید می‌آورد.

علاوه بر این، واشینگتن ‌فری‌ بیکن به نسخه‌ای از یک ایمیل در میان دستیاران نمایندگان ارشد حزب جمهوری‌خواه در کنگره دست یافته که در آن درباره ادعاهای جان کری بحث شده است. 

در این ایمیل، اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره دستیابی ایران به 3 میلیارد دلار از دارایی‌هایش "گمراه‌کننده" خوانده شده و ادعا شده تهران به 100 میلیارد دلار دست یافته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار