غار میرزا ، اسرار آمیزترین وشاید دیدنی ترین غار دست نخورده کشور باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اعلام اینکه غار میرزا در میان تمام غارهای استان کرمان، لقب بزرگترین و اسرارآمیزترین غار را یدک می کشدگفت : این غار اسرارآمیزبا 8 تالار اصلی و 4 تالار فرعی که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند و یک مجموعه تمام عیار و شگفت انگیزاست.

جهانشاهی افزود: غارميرزا در فاصله 30 کيلومتري شمال شرقي شهرستان رفسنجان و در روستای ده رنج قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه اینغار درخرداد ماه 1387 توسط تیم غارنوردی امداد ونجات کوهستان جمعیت هلال احمر استان کرمان با همکاری هیئت کوهنوردی به طور کامل شناسایی وثبت شدخاطرنشان کرد: دربخش مياني غار 90 متر فرود در فضاي معلق، غارنورد را به دنياي اسرار آميزي مي‌رساندکه وسعت غار در اين قسمت به 150متر مربع مي‌رسد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان یادآورشد:ويژگي های خاص اینغار را در بين غارهاي کشور کم نظير و در ميان غارهاي استان بي همتا کرده است.

جهانشاهی بابیان اینکهارتفاع بعضي از قنديل‌ها به 4 متر مي‌رسد که سقف تالار را به کف آن متصل مي‌کنندیادآورشد:در تالارغربي فسيل جانوري و در انتهاي تالار شمالي بركه آبی وجود داردو در سقف تالار شمالي دهليزي به طول 70 متر وجود دارد كه ورود به آن مستلزم سنگ نوردي است.

وی گفت:از زیبایی های این غار، دست نخوردگی وسالم ماندن غار سنگ ها و استالاگتیت های آن است واز فلش های رنگی و یادگاری بر روی دیوارها خوشبختانه خبری نیست که این امرناشی از فنی بودن و صعب العبور بودن غار است.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: غار میرزا ، کشور ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.