وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت

وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت از برنامه های هفته سلامت با اولویت مبارزه و غلبه بر دیابت تا افتتاح 2 هزار و 800 پایگاه خدمات دندانپزشكی در كشور تا پایان سال 95 خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت از برنامه های هفته سلامت با اولویت مبارزه و غلبه بر دیابت تا افتتاح 2 هزار و 800 پایگاه خدمات دندانپزشكی در كشور تا پایان سال 95 خبر داد.

آخرین وضعیت مناطق سیل زده کشور 
علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص وضعیت مناطق سیل زده گفت: متاسفانه در پی سیلاب اخیر در چند استان از کشور، سیستم آب رسانی آسیب جدی دید و تعداد زیادی از منابع آب شرب از کار افتاده است.

وی افزود:از روز اول تاکنون سیستم بهداشتی در حال آماده باش برای بررسی وضعیت کلر، شیمیایی و  میکروبی آب، اطلاع رسانی به مردم و کنترل مواد غذایی و همچنین کنترل بهداشت محیطی محل اسکان هموطنان در مناطق سیل زده است.

رعایت حدود شرعی و اقدامات اسلامی در بیمارستان ها 
آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید قم در دیدار با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی گفت: وظایفی که انجام می دهید بسیار مهم و اثر بخش است که از زحماث شما قددرانی می کنیم.

این مرجع تقلید افزود: سعی کنید تا کارهای شما برای رضای خداوند باشد و اگر کاری برای رضای خدا باشد اثر بخش است و به موفقیت می رسد.

کاهش هزینه های مردم در حوزه سلامت/ ارائه خدمات بهداشتی به 11 میلیون نفر از حاشیه‌نشینان 
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت از ارائه خدمات بهداشتی به 11 میلیون نفر از حاشیه‌نشینان خبر داد و گفت: به ازای هر 3 هزار نفر از مردم مناطق حاشیه یک مراقب سلامت مأمور تشکیل پرونده و ثبت علائم بیماری‌های مختلف کردیم اما در گذشته هیچ توجهی به مردم ساکنان در حاشیه‌نشینان‌ها نشده بود.

وی به راه‌اندازی بیش از 2 هزار و 500 مرکز بهداشتی در کشور در دوره جدید اشاره کرد و گفت:  در دوره جدید در سا‌ل‌های گذشته هر سال حدود یک هزار و 600 تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور افزوده می‌شد اما ما تا پایان 4 سال 20 هزار تخت بیمارستانی را ایجاد می کنیم ما هر هفته در نقاط مختلف کشور بیمارستان‌هایی را افتاح می کنیم.

اجرای برنامه های هفته سلامت با اولویت مبارزه و غلبه بر دیابت 
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، صبح امروز و در روز دوم سفر خود به استان قم با حضور در بیت آیت الله موسوی اردبیلی، گفت :در هفته سلامت به تمام ابعاد سلامت توجه می شود اما تاکید ما بر تحرک بدنی و اضافه وزن تبدیل می شود و چاقی منبع بسیاری از بیماری هاست.

وزیر بهداشت از آیت الله موسوی اردبیلی خواست تا مردم را به نکات بهداشتی تغذیه سالم، ورزش و خودمراقبتی توصیه کنند.

وزیر بهداشت به دیدار نماینده آیت الله سیستانی رفت/ استقبال وزارت بهداشت از ورود مرجعیت به حوزه بیمارستان سازی و زیر ساختهای سلامت 

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به وجود برخی حسادت ها در کشور، گفت: متاسفانه در برخی موارد هر چه کار و اقدام افراد بزرگتر باشد، حسادت و بخل نسبت به وی نیز بیشتر است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت از ورود مرجعیت به ساخت بیمارستان برای ارائه خدمات به مردم استقبال می کند، افزود: در این راه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

هاشمی با اشاره به آغاز ساخت یک بیمارستان در قم توسط مرحوم آیت الله خوانساری در زمان حیات ایشان، خواستار ورود  علما و مراجع عظام به گسترش زیرساخت های حوزه سلامت شد.

انجام 12 عمل جراحی رایگان چشم با حضور وزیر بهداشت در قم/افتتاح 2 هزار و 800 پایگاه خدمات دندانپزشكی در كشور تا پایان سال 
سید حسن قاضی زاده هاشمی در بخشی از سخنان خود در خصوص هزینه‌های سنگین دندان‌پزشکی گفت: هزینه‌های خدمات دندان‌پزشکی در کل کشور برای مردم یک مشکل جدی است و دلیل عمده آن نیز این بوده که در چندین دهه  گذشته در بخش دولتی هیچ زیرساختی برای ارائه این خدمات ایجاد نشده، در حالی که در حوزه پزشکی حدود 80 درصد از بیماران نیازمند به عمل جراحی و خدمات درمانی به بخش دولتی مراجعه می‌کنند و تنها حدود 20 درصد در بخش خصوصی بستری می شوند.

اتمام طرح برچسب راهنمای تغذیه‌ای تا پایان سال 95 / کاهش 10 درصدی نمک در نان‌های سنتی 
جنت مدیر کل نظارت بر مواد آشامیدنی خوراکی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه 50 درصد محصولات نشانگر تغذیه سلامت را دریافت کرده‌اند، گفت: تلاش داریم تا پایان سال 95 بیشتر کالاهای سطح بازار را به برچسب تغذیه‌ای مجهز کنیم.

عطاری‌ها باید زیر مجموعه وزارت بهداشت شوند 
حسین رستگار مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو در خصوص موضوع نظارت بر عملکرد عطاری‌ها گفت: با وجود نظارت صنف بر عملکرد عطاری‌ها اما متاسفانه ما شاهد توزیع داروهای لاغری و چاقی غیر مجاز و غیر استاندارد در برخی از عطاری ها هستیم که برای مصرف کننده ها خطرات جبران ناپذیر از جمله اعتیاد به مواد مخدر و توهم زا را به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: برای نظارت دقیق‌‌‌تر بر عطاری‌ها و جلوگیری از مشکلات این چنینی باید عطاری‌ها زیر مجموعه وزارت بهداشت شوند تا مانند داروخانه‌ها سازمان غذا و دارو نظارت کافی را بر عملکرد عطاری‌ها داشته باشد.

سفیران سلامت، مروج سلامت در بین مردم هستند/ توصیه معاون بهداشت به دانش‌آموزان برای پیشگیری از چاقی 
علی‌اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص اولویت های سلامت گفت: تغذیه مهمترین عامل برای تضمین سلامتی در میان دانش‌آموزان به مسئله چاقی و اضافه وزن توجه ‌ ویژه داشته باشند و اگر اضافه وزن دارند از طریق اصلاح آداب غذایی و تحرک، آن را برطرف کنند.

وی تأکید کرد: وزرش کردن می‌تواند از لحاظ روانی و از بین بردن افسردگی و اضطراب و استرس اثربخش باشد که سفیران سلامت باید رعایت همه این مسائل را از خود شروع کنند چرا که آنها مروج سلامت مردم هستند.

شروع برنامه های پیشگیرانه در کنترل چاقی و دیابت/ سفیران سلامت باید به قسم نامه خود وفادار بمانند 
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت ضمن تشکر از وزیر آموزش و پرورش برای همکاری وی با وزارت بهداشت در حوزه سلامت گفت: امیدوارم قدر سلامتی را بدانید اگر کسی که دیگران را نصیحت می کند، خود به آن عمل نکند حرفش روی دیگران تأثیری ندارد؛ پس شما دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت باید در عمل ثابت کنید که سلامتی چقدر برای شما اهمیت دارد.

وی افزود: شما سفیران سلامت، باید اول از خانه‌های خود شروع کنید و مصرف روغن و نمک را کم کنید.

توزیع داروهای غیر مجاز در آرایشگاه ها و عطاری ها 
حسین رستگار مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو در خصوص فروش داروهای لاغری و چاقی در آرایشگاه ها و برخی از عطاری ها گفت: توزیع و فروش داروهای لاغری و چاقی در آرایشگاه ها و برخی عطاری ها غیر قانونی است.

وی افزود: گزارش شده که در برخی آرایشگاه ها و عطاری ها تبلیغ های گسترده ای برای داروهای لاغری و چاقی می کنند که با مصرف این داروها می توانید در مدت یک هفته 10 کیلو وزن شما را زیاد یا کم کند. همانطور که مشخص است این کار از داروهای معمولی برنمی آید.

35 درصد از مردم کشور پرخور هستند/سالانه 2 هزار و 500 میلیارد تومان صرف درمان بیماران دیالیزی می‌شود 
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران گفت: به عنوان یک ایرانی باید با چاقی که بنای همه بیماری‌هاست مبارزه کنیم.

وی افزود: 35 درصد ایرانی‌ها پرخور هستند‌، بنابراین باید مردم برای کاهش میزان دیابت و بیماری‌ها عزم جدی داشته باشند.

اقتصاد مقاومتی در سازمان غذا و دارو /واردات کالاهای مشابه داخلی کاهش می یابد 
حسین رستگار مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا ودارودر خصوص برنامه های سال 95 سازمان غذا و دارو با توجه به شعار سال که به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گرفته است، گفت: مهمترین برنامه سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت، حمایت از تولید و تولید کننده داخلی است تا هم تولید با کیفیت، سالم و مورد قبول مردم داشته باشیم هم میزان تولید داخلی افزایش یابد.

وی ادامه داد: تسهیل و تسریع بررسی و اطلاق مجوز به تولید کننده‌های داخلی و دادن تسهیلات مورد نیاز به آنها در حداقل زمان ممکن، می‌تواند موجب تشویق آنها به تولید کالای با کیفیت شود.

برنامه های مشترک سازمان غذا و دارو با آموزش و پرورش 
رسول دیناروند رئیس سازمان غذا ودارو در خصوص برنامه هایی در دست اقدام سازمان غذا و دارو با مشارکت سازمان آموزش و پرورش برای کنترل آسیب، گفت: آموزش کودکان برای رعایت اصول بهداشتی، مراقبت های دوره بیماری، جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو و گذراندن دوره درمان به صورت کامل از جمله برنامه های کاهش آسیب است که در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: این آموزش ها در قالب کتاب های صوتی و انیمیشن ها با مضمون ذکر شده در سی دی ها به مدارس داده می شود تا در اختیار کودکان قرار گیرد و مسائل را با زبان کودکانه و ساده برای آنها بیان کند.

مجوزی برای فرآورده‌های ترا‌ریخته صادر نشده است 
حسین رستگار مدیر کل آزمایشگاه‌‌‌های مرجع سازمان غذا و دارودر خصوص توزیع محصولات تراریخته گفت: این محصولات تغییر ژن یافته اند که تولید آن در حد تحقیقاتی است و گزارشی مبنی بر ایجاد مشکل از مصرف این مواد گزارش نشده است.

وی تاکید کرد: هیچ مجوزی برای فرآورده‌های تراریخته از جمله برنج داده نشده است اما این محصولات آسیب رسان نیستند و در تمام جهان تولید می شوند.

همیشه طلبکارید و ما بدهکار/ امیدی به دولت برای حل مشکل دیابت نداریم 
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه جمعیت دانش ‌آموز، نیمی از جمعیت کشور را شامل می‌شود، بیان کرد: بیش از 12 میلیون نفر دانش آموز در کشور داریم که اگر در امر دیابت درست عمل کنیم، موفق می‌شویم. 

وی تصریح کرد: اینکه انجمن دیابت سالی یک بار فرصتی پیدا کند و حرفی بزند، بعد از 27 سال امری صورت نمی گیرد و همچنان همیشه طلبکار و ما همیشه بدهکار می‌مانیم و امیدی از طرف دولت برای حل مشکل دیابت وجود ندارد. 

دخانيات، شايع ترين عامل مرگ و میر در جهان/ بازار ١٠ هزار ميلياردي توليدكنندگان سيگار 
ايرج حريرچي قائم مقام وزير بهداشت دخانيات را از عوامل قابل پيشگيري مرگ در دنيا خواند و گفت: دخانيات شايع ترين عامل قابل پيشگيري مرگ و مير در دنياست به طوري كه يك ميليارد و ٤٠٠ هزار نفر سيگاري در دنيا و ٧ ميليون و ٧٠٠ هزار نفر سيگاري در كشور ما گزارش شده است.

وي افزود: در دنيا سالانه ٦ ميليون نفر به علت مصرف سيگار از بين مي روند و ٦٠٠ هزار نفر در معرض دود سيگار نيز در معرض خطر مرگ هستند.

کمبود دارویی در سال 95 به حداقل می رسد 
رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو درخصوص کمبود دارویی در کشور گفت: کمبود دارو داریم و متاسفانه هیچ زمانی ما نمی توانیم کمبود دارو را صفر اعلام کنیم ولی در طول 2 سال گذشته تلاش های بسیاری برای رفع کمبودهای دارویی داشته ایم.

وی تاکید کرد: میزان کمبود دارویی از 30 قلم بیشتر نشده است و برای بسیاری از کمبود دارویی، جایگزین و داروهای جایگزین وجود دارد اما برای برخی نیز جایگزینی وجود ندارد.

خطر ابتلا به بیماری های واگیر در مناطق سیل زده 
محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درخصوص اقدامات وزارت بهداشت برای مناطق سیل زده گفت: در شرایط کنونی در مناطق سیل زده، مراقبت از جمعیت درگیر برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های واگیر بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: احتمال ابتلا به بیماری های واگیر در مناطق سیل زده بسیار زیاد است که از این میان بیماری های منتقله از طریق آب شایع تر است، بنابراین تیم فعالی را در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی تشکیل شده است تا مسئولان بهداشتی برنامه ها را به صورت منظم برای بهبود وضعیت آب لوله کشی و آشامیدنی کنترل کنند.

حضور شبه مددکاران در کنار کادر پزشکی 
ایرج حریرچی سخنگوی وزیر بهداشت ضرورت حضور مددکار در کنار پزشک و پرستار گفت: اکنون مدکار در بعضی از بیمارستان ها و مراکز درمانی در کنار پزشک و پرستار حضور دارد اما به دلیل کمبود منابع نمی توانیم خیلی سیستم مددکاری را توسعه دهیم. 

وی افزود: با همکاری‌هایی که وزارت بهداشت با سازمان هلال احمر دارد، تعدادی نیرو به عنوان شبه مددکار و همیار بیمار در کنار کادر پزشکی و پرستار قرار می گیرد.

حذف فرآیندهای کاغذی با راه‌اندازی سیستم اطلاعاتی موسسات پزشکی 
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص سامانه اطلاعاتی موسسات پزشکی گفت: سیستم راه اندازی سامانه اطلاعاتی موسسات پزشکی توسط معاونت درمان وزارت بهداشت در حال انجام است که تاکید بر توسعه و گسترش آن داریم.

وی افزود: همه فعالیت ها در خصوص سیستم راه‌اندازی سامانه اطلاعاتی موسسات پزشکی را شفاف سازی و بررسی می کنیم که این سیستم پیچیدگی فرآیندهای کاغذی را حذف می کند و باعث تسهیل کار درخواست کنندگان خدمات سلامتی و ارائه کنندگان این خدمات می شود.
احتمال اپیدمی مسمومیت دهانی در مناطق سیل زده 
امین صابری‌نیا رئیس اورژانس کشور در خصوص میزان تلفات ناشی از سیل اخیر گفت: در سه استان  ایلام ، لرستان و دزفول خوزستان بیشترین میزان خسارت ناشی از سیل را داشتیم که با نگاه مدیریت بحران و تخلیه ساکنان مسیرهایی که به سیلاب منتهی بود، خسارت جانی زیادی نداشتیم.

وی افزود: در این سه استان 3 فوتی ناشی از صاعقه، 1 مورد فوتی ناشی از غرق شدگی و 2 مورد هم مفقودی داشتیم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار