اجرای طرح ساماندهی و کنترل پروانه چرا برای خروج دام در هرمزگان آغازشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: این طرح در ۷۰۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی و مراتع استان در شهرستان های رودان و حاجی آباد اجرا می شود.
مجید پور بلیغی افزود: این طرح در ۳ مرحله کنترل پروانه چرا برای جلوگیری از ورود دام غیر مجاز و بدون پروانه به مراتع پیش از شروع فصل چرا ،عملیات شاخ شماری برای کنترل دام بدون مجوز پروانه چرا و خروج دام از مرتع اجرا می شود.
 
وی گفت:  دام ها باید تا نیمه اردبیهشت از مرتع قشلاقی کوچ و به مراتع ییلاقی در جنوب کرمان کوچ کنند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان علت این کوچ را رشد گیاهان مرتعی و بذردهی آنها و جلوگیری از چرای دام در این مناطق عنوان کرد.
پوربلیغی افزود: جلوگیری از تخریب مراتع، جلوگیری از چرای زودرس پیش از آمادگی مرتع و خاک و سم کوب شدن مراتع، کنترل پروانه چرا و جلوگیری از ورود دام های بدون پروانه چرا و یا دام های مازاد بر پروانه چرا را از اهداف اجرای این طرح است.
وی گفت: امسال۳۵۰ هزار واحد دامی در شهرستان حاجی آباد و بیش از ۱۲۰ هزار واحد دامی در شهرستان رودان متعلق به هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری به مناطق قشلاقی هرمزگان کوچ کرده بودند.
 
هرمزگان دارای چهار میلیون و۹۳ هزار هکتار مرتع بوده که از این تعدادحدود یک میلیون هکتار به علت کوچنده بودن عشایر و دامداران هر ساله طرح ساماندهی و کنترل پروانه چرا (ورود و خروج دام ) اجرا می شود.
هرمزگان ۸۷۰ هزار راس دام دارد.
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.