معاون فني و سلامت دامپزشکي استان از تلف شدن 302 دام مبتلا به تب برفکی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد،حميد رمضاني با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون 93 کانون بیماری در استان شناسایی شده است، گفت: تا کنون302 راس دام تلف و هزار رأس دام هم به این بیماری مبتلا شده اند.

وی گفت: اين بيماري در چند ماه اخير به‌طور چشمگيري در ميان دام‌هاي استان شيوع پیدا کرده است که این ویروس عفونی بيشتر دام شهرستان‌هاي بجنورد، شيروان و مانه وسملقان را آلوده کرده است.

رمضانی دام سبک استان را 2 میلیون و 400 هزار رأس گوسفند و بز و همچنین دام سنگین را 53 هزار رأس گاو و گوساله برشمرد و گفت:از 18 کانون دام سنگین 160 رأس دام مبتلا و 25 رأس تلف شده و از 75 دام سبک نیز 850 دام مبتلا و 277 رآس دام تلف شده اند که این آمار از ابتدای سال 94 تا کنون است.

وی اظهار داشت: دامپزشکي در حد توان، براي ضدعفوني کردن جايگاه‌هاي دام در کانون‌هاي آلوده اقدام کرده است اما دامداران براي جلوگيري از خسارت‌ها، جايگاه دام خود را ضدعفوني کرده و از جابه‌جايي دام به‌ويژه به ميدان‌های عرضه دام جلوگيري کنند.

معاون فني و سلامت دامپزشکي استان با اشاره به اينکه تب برفکي بيماري مشترک ميان انسان و دام نيست ،گفت: مصرف گوشت استحصال‌شده از دام‌هاي مبتلا به تب برفکي مشکلي براي انسان ندارد و دامدار مي‌تواند دام خود را براي کشتار به کشتارگاه روانه کند.

رمضاني درباره مشکلات کنترل بيماري تب برفکي اظهار داشت: يکي از مشکلات در اين زمينه که اکنون از بسياري از استان‌ها گزارش‌شده، کمبود واکسن‌هاي تب برفکي است.

وي بابيان اينکه دام‌هاي جوان بيشتر در معرض ابتلا به تب برفکي هستند ،گفت: بيشترين خسارت از ابتلا به تب برفکي در مورد دام‌هاي سبک است.

رمضاني افزود: يکي از اقدامات براي جلوگيري از ابتلاي دام‌ها به بيماري بومي تب برفکي، مايه‌کوبي عليه اين بيماري است که امسال دام‌هاي سنگين استان مايه‌کوبي شدند اما واکسن‌هاي تب برفکي براي دام‌هاي سبک به‌اندازه کافي به دست نرسيد.

معاون فني و سلامت دامپزشکي استان گفت: پارسال يک‌ميليون و 550 هزار رأس دام سبک عليه تب برفکي مايه‌کوبي شدند اما امسال شرکت توليدکننده اين واکسن، به‌اندازه کافي واکسن توليد نکرد و در استان تنها 350 هزار رأس دام سبک زيرپوشش طرح مايه‌کوبي تب برفکي قرار گرفتند.

انتهای پیام/آ

برچسب ها: بجنورد ، تلفات ، دام ، تب برفکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.