كريدور غرب كشور در آذربايجانغربي اجرا خواهد شد

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ داريوش نصر گفت : كريدور غرب كشور تحت عنوان كريدور ١٠ در سطح ملي مطرح مي باشد كه از شهرستان اروميه به سمت ماهشهر است كه تلاش مي كنيم كه از سمت اروميه – سلماس – خوي ، ايوغلي و جلفا اين محور را به كريدور شمال كشور، بازرگان به سمت تهران و مشهد متصل كنيم كه دراين صورت تغيير و تحول اساسي در سطح راههاي استان انجام خواهد شد

مدير كل راه و شهرسازي آذربايجان غربي خبر خوشي نيز به مردم جنوب استان داد و افزود :كريدور غرب كشور كه در حال حاضر تصويب شده است و ازسمت اروميه – مهاباد و مياندوآب هست كه با اجرايي شدن اين پروژه طول بزرگراههاي جنوب استان افزايش خواهد يافت.

وي با بيان اينكه در سال جاري اجراي عمليات راهسازي بصورت گسترده خواهد بود افزود : در آذربايجان غربي 240 كيلومتر بزرگراه و 907 كيلومتر راه اصلي و يك هزار و 560 كيلومتر راه فرعي و 7800 كيلومتر راه روستايي داريم كه در سال گذشته 198 كيلومتر راه روستايي آسفالت شد.

مدير كل راه و شهرسازي آذربايجان غربي در مورد ترانزيت محور ايواوغلي – ماكو خاطر نشان كرد :اين پروژه در سال 93 و 94 تحت عنوان مديريت بدون پول در قالب 140 كيلومتر قرارداد منعقد شده است كه در حال حاضر 8 درصد پيشرفت فيزيكي دارد كه بخشي از اين محور درحوزه منطقه آزاد ماكو قرار دارد و تفاهم نامه اي با اين منطقه امضا شده وعمليات زيرسازي و آسفالت را سازمان راهداري برعهده دارد.

داريوش نصر درزمينه محور خوي – قطور – رازي نيز گفت :اين محور يكي از محورهاي اصلي و ترانزيتي بوده و جزو پروژه هاي مهم به شمار مي رود كه سه پيمانكار در اين محور در حال اجراي عمليات هستند و ابنيه فني دو پل از تقاطع ها بصورت فعال اجرا مي شود و دو تقاطع ديگر نيز در دستور كار قرار دارد و 5/7 كيلومتر از سمت ابتداي محورو 7/5كيلومتر از انتهاي محور نيز در مرحله اجرا مي باشد.

وي در ادامه خاطر نشان كرد : طي جلساتي كه با مقام عالي استان داشتيم و تاكيدات ويژه اي كه داشتند برنامه ريزي شده كه در سطح ملي اين پروژه توسط سرمايه گذار اجرا شود . چرا كه اين محورها از محورها شرياني و ورودي كشور به شمار مي رود كه قرار است توسعه كشور از طريق اروپا و كشورهاي توسعه يافته از اين محورها اتفاق بيفتد كه بايد در اين زمينه زيرساختها را كه شاخصه اصلي اش راه است را به سرانجام برسانيم.

وي به تخصيص منابع در حوزه راه اشاره كرد و افزود : كيلومتر راه احداثي در سطح بزرگراه ١/٥ميليارد تا 2 ميليارد است در راه اصلي يك ميليارد تا يك ميليارد و 100 ميليون تومان است كه اگر ما بخواهيم 10 كيلومتر راه بسازيم نيازمند 10 ميليارد تومان اعتبار مي باشيم.

مدير كل راه و شهرسازي آذربايجان غربي تصريح كرد : با توجه به تنگناهايي هم كه در حوزه عمراني و همچنين عدم تخصيص هايي كه تاكنون اتفاق افتاده موجب شده درحوزه احداث راهها روند اجراي پروژه ها در سطح كشور و استان ، با روند كند تري انجام شود.

داريوش نصر با اظهار اميدواري افزود : درحوزه راه و راهسازي هزينه ها بالاست و اين دليل نمي شود كه ما بخواهيم كار مردم و توسعه و زيرساختها را كه زمينه همه پيشرفت ها و توسعه استان است را تعطيل كنيم كمبود اعتبار در سطح ملي وجود دارد كه به اميد خدا با اجرايي شدن برجام و آزاد سازي پولهاي ملي بتوانيم پولهاي خوبي را به استان جذب كنيم كه واقعا منابع استاني استان جوابگوي عمليات راهسازي با اين حجم نيست.

وي از جذب بيش از 9 هزار تن قير به آذربايجان غربي خبر داد و افزود : در سال گذشته 9 هزار و 170 تن قير در اختيار استان قرار گرفت و در پايان سال نيز 2 هزار تن قير رايگان دريافت شد و اميدواريم با اين روش بتوانيم به سطح برخورداري متوسط و بالاي متوسط كشوري برسيم.

داريوش نصر به ارائه گزارش از وضعيت مسكن مهر استان پرداخت و افزود : مسكن مهر در اكثر شهرستانها بالاي 95 درصد پيشرفت فيزيكي دارد كه در سه فاز برنامه ريزي شده كه 14 شهرستان در شهريورماه و سه شهرستان تا پايان سال و حداكثر در بعضي از تعاوني ها تا اوايل سال آينده واحدهاي مسكوني تحويل متقاضيان خواهند شد.

وي به چشم انداز استان در سالجاري اشاره كرد و خاطر نشان كرد : برنامه ريزي جهت سفرهاي تابستاني ، سفرهاي نوروزي وراهداري زمستاني در اولويت برنامه هاي اداره كل است و در حوزه راهسازي نيز آذربايجان غربي را به كارگاه راهسازي در تمام طول استان تبديل خواهيم كرد.

وي از كاهش 25 درصدي تلفات فوتي در جاده هاي استان خبر داد و افزود : از 12 كشته در سطح استان 4 نفر يعني 30 درصد تعداد تلفات فوتي استان را موتور سواران بدون كلاه ايمني تشكيل داده اندو اين در حالي است كه اگر اين موتورسواران مجهز به كلاه ايمني بودند دچار آُسيب نمي شدند.

مدير كل راه و شهرسازي آذربايجان غربي تصريح كرد : در خصوص ايمني راهها و جاده ها : در حوزه ايمني نصب تابلو ، خط كشي ، رفع نقاط حادثه خيز ايمن سازي نقاط حادثه خيز در سرعت هايي كه در جاده ها دارند برنامه ريزي هاي لازم صورت گرفته است.

داريوش نصر گفت : ما طي صورتجلسه اي كه با رئيس پليس استان و روساي پليس در سطح استان انجام داديم 67 نقطه اصلاح شده كه در اسفند ماه سال گذشته بصورت كار جهادي تمامي شهرستانها مامور شدند كه هر شهرستان يك نقطه را رفع كنند كه بعضي از شهرستانها تلاش مضاعف داشتند و موفق شدند بيش از يك نقطه حادثه خيز را رفع كنند و نهايتا 17 نقطه اصلاح شد و از اين پس نيز هر ماه 20 نقطه حادثه خيز را كه رئيس پليس استان و پليس راهور بر اساس تعداد تصادفات اولويت بندي كنند حذف خواهند شد.

مديركل راه و شهرسازي آذربايجان غربي در ادامه خواستار برنامه ريزي هاي مدون براي ايمن سازي محورهاي اصلي ، فرعي و روستايي شد و افزود: سال جديد سال تحول در زمينه ايمن سازي محورهاي ارتباطي است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.