با فرا رسيدن فصل بهار و رويش گل و گياه، برداشت و جمع آوری گياهان خوراكی از كوه ها و مراتع استان ايلام نيز آغاز مي شود.

فروش گياهان خوراكی در بازاربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، در فصل بهار هر خانواده ايلامي حتي براي يكبار هم شده با تهيه و پخت انواع گياهان خوراكي آنها را در سفره غذايي خود جا مي دهد چون اين نوع گياهان خوراكي علاوه بر خاصيت ها ويژه ای كه دارند، از گذشته هاي دور تاكنون جايگاه خاصي در سبد غذايي مردم اين منطقه داشته و دارند.

انواع تره، ترگ، پاغازه، پيچك، كنگر، بوره ولي، طوليه، كله شنگ، شنگ، پيشوك، قارچ و انواع ديگر گياهان معطر نظير ازبوه، رازيانه، ترخن، پونه كوهي، پنيرك  در اين فصل از سال توسط مردم جمع آوري و مورد استفاده خوراكي قرار مي گيرند.

بسياري از شهروندان با فريزر كردن و خشك كردن اين گياهان خوراكي در طول سال به ويژه فصل پاييز و زمستان نيز از آنها به عنوان چاشني براي معطر كردن و خوش طعم كردن غذاها و همچنين دم نوش ها استفاده مي كنند.

استان ايلام به دليل وجود كوه هاي مرتفع و پوشش گياهي غني يكي از مناطق بكر و داراي انواع گياهان خواكي، دارويي و صنعتي است.

گياهان خوراكي به دليل خواص و اهميتي كه دارند نقش مهمي نيز در سبد خانوارهاي ايلامي دارند زيرا علاوه بر طعم دل انگيز از خواص درماني مفيدي نيز برخوردارند و تنوع خاصي به سفره ايلامي ها مي دهند.

کارشناس منابع طبیعی  گفت : سالانه بالغ بر 120 تن انواع گياهان خوراكي از كوه ها و مراتع استان برداشت مي شود كه با قيمت هاي متفاوتي در بازار عرضه و به فروش مي رسد.

پيري افزود : بيش از يك هزار گونه گياهي در استان رويش دارد كه بالغ بر 300 گونه ان داراي خواص خوراكي، درماني و صنعتي است و از اهميت و نقش بسزايي برخوردار است.

حدود 87 درصد مساحت استان ايلام را عرصه هاي مرتعي و جنگلي تشكيل مي دهد.

انتهای پیام /ت
برچسب ها: ایلام ، فصل بهار ، خوراکی ، گیاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.