مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: تسبيحي از جنس سنگ هركاره، توسط هنرمندان صنايع دستي خراسان رضوي به عنوان محصول جديد سوغات زيارت در مشهد توليد شد.

تسبيح سنگي، محصول جديد سوغات زيارت در مشهد/ مشهد پايتخت سنگ هاي قيمتی جهان استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازخراسان رضوی، حسين زارع صفت افزود: دبيرخانه سوغات زيارت پارسال با حضوردكتر بهمن نامور مطلق معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در مشهد تشكيل شد كه مهمترين هدف اين دبيرخانه برنامه ريزي براي توليد صنايع دستي بومي و جلوگيري از ورود و عرضه كالاهاي قاچاق و بي كيفيت است.

وي افزود: در همين ارتباط برنامه ريزي براي توليد صنايع دستي بومي با تاكيد براستفاده از طرفيت هنرمندان داخلي و با هدف ايجاد و رونق اشتغال و كسب در آمد در اين استان آغاز شد و خوشبختانه شاهد تلاش هاي بسيار خوبي در اين حوزه هستيم.

زارع صفت در ادامه با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته براي طراحي و توليد صنايع دستي بومي به عنوان سوغات زيارت درمشهد افزود: در جديد ترين اقدام، هنرمندان صنايع دستي استان موفق به توليد تسبيح سنگي با استفاده از سنگ هركاره در مشهد شدند.

مسئول دبيرخانه سوغات زيارت افزود: اين تسبيح سنگي به عنوان جديدترين سوغات زيارت در مشهد رونمايي شده است كه جنس آن از سنگ هركاره است كه اين سنگ منسوب به عنايت امام رضا (ع) مي باشد.

به گفته وي، در عیون الاخبار الرضا شیخ صدوق از اباصلت هروی یار نزدیک امام رضا نقل شده است: «حضرت رضا (ع) چون به قریه سناباد رسید به کوهی که مردم از سنگ آن برای تهیه غذای خود دیگ ها می ساختند تکیه داد و فرمود: «پروردگارا این کوه را برای مردم نافع قرار بده و برکت را در آن و ظرف هایی که از آن تهیه می کنند زیاد فرما.» سپس دستور داد، تا از آن کوه ظرف هایی برای حضرتش تهیه کردند حضرت رضا (ع) دستور می دادند در همان ظرف های سنگی برایشان غذا درست کنند از آن پس مردم به تشویق آن حضرت از همان کوه ظرف هایی تهیه کردند که برکت ویژه ای نصیب آن شده بود.

زارع صفت گفت: مهمترين موضوعي كه در توليد اين تسبيح مورد توجه است اين است كه اين تسبيح سنگي توسط هنرآموزان ندامتگاه چناران و زير نظر استاد معمرتوليد شده كه خود نويد بخش حرفه آموزي و ايجاد اشتغال براي هنرآموزان اين ندامتگاه در استان است.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي افزود: هدف از طراحي و توليد سوغات زيارت، تاكيد بر استفاده از ظرفيت هاي صنايع دستي بومي و جلوگيري از ورود كالاهاي قاچاق و بي كيفيت در مشهد است كه سالانه ميلياردها تومان در مشهد گردش مالي دارد.

مشهد مقدس مركز سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي جهان است و قرار است اين شهر بزرگ به عنوان پايتخت سنگ هاي قيمتي در جهان ثبت شود.

انتهای پیام//



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.