معاون تولید ات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ازاحتمال طغیان آفت سن درمزارع گندم سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، کرامتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: مهم ترین بحثی که هم اکنون در استان موجود است بحث خطر طغیان سن می باشد، به دلیل افزایش دمای بهمن و اسفند ماه سال گذشته فعالیت این آفت موزی زودتر شروع شده است.

وی افزود: مرحله ی اول ریزش سن در 19 اسفند ماه سال 94 در شهرستان های زنجان ،خرمدره، خدابنده و ابهر طی بازدید های مکرر گزارش شده است، که در پی آن جمعیت سن افزایش چشمگیری یافته و وزن بالایی به خودگرفته است.

معاون تولید ات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در ادامه بیان کرد: با توجه به تغییرات جوی که در اواخرسال94 وهمچنین اوایل فروردین ماه سال جاری ایجاد شده است از شدت ریزش سن گندم کاسته شده ، اما این روند با گرم شدن هوا به مرور افزایش خواهد یافت.

کرامتی افزود: برای شروع مبارزه علیه سن مادر حداقل باید 70 درصد از اماکن زمستان گذران تخلیه شده باشد. ولی با روند تغییرات جوی انتظار می رود تاخیر در نرم مبارزه علیه این آفت صورت گیرد.

وی بیان کرد: در طی دیده بانی هایی که از این اماکن توسط کارشناسان در سال گذشته انجام گرفته متاسفانه امسال سن حالت طغیانی خواهد داشت.

معاون تولید ات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در آخر خاطر نشان کرد: کشاورزان باید در جهت کنترل این آفت اقدامات لازم را اتخاذ کنند و حتما مزارع خود را بازدید کرده و در صورت مشاهده ی سن مادربا کارشناسان مرکز مدیریت شهرستان ها ارتباط برقرار کنند و در صورت رسیدن سن به نرم مبارزه اقدام به سم پاشی نمایند.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.