بر اساس گزارش های رسانه های امریکایی، دولت اوباما در حال بررسی ایجاد امکان استفاده از دلار از سوی نهادهای خارجی در تبادلات با ایران است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، وزیر خزانه‌داری امریکا از فراهم سازی امکان استفاده ایران از دلار در مبادلات خارجی خبر داده است.
"جک لو"، چهارشنبه در جمع خبرنگاران در واشنگتن ضمن انتقاد از اصرار کنگره تحت سیطره جمهوری خواهان بر پا بر جا ماندن و حتی تشدید تحریم علیه ایران گفت امریکا باید ابزار تحریم را به شکلی سنجیده و مناسب به کار گیرد.

وی در نشست مزبور در اندیشکده کارنِگی تصریح کرد حربه تحریم را نباید به شکلی بی‌رویه به کار برد و به خصوص کشورهای ثالث را تحت فشار قرار داد، زیرا محدودیت غیر موجه در این زمینه باعث ایجاد تردید نسبت به موضع آمریکا می شود و به تدریج به اعتبار اقتصادی این کشور زیان می‌زند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لو به خبرنگاران گفت دولت آمریکا به طور جدی این موضوع را بررسی می‌کند که به ایران امکان استفاده از دلار آمریکا برای مبادلات تجاری را بدهد.

از آنجا که ایران و آمریکا ارتباط مستقیم بانکی ندارند، تا قبل از تحریم‌های هسته‌ای، نقل و انتقالات دلاری ایران با سایر کشورها از طریق بانک‌های کشور ثالث صورت می‎گرفت. با تشدید تحریم بانکی ایران توسط آمریکا، واشنگتن این شیوه معاملات را ممنوع کرد و بانک‌های کشور ثالث در صورت اقدام به اینگونه انتقالات، در معرض اقدامات تلافی‌جویانه دولت امریکا قرار می‌گرفتند.

در پی حصول سند توافق هسته‌ای (برجام)، تحریم‌های هسته‌ای امریکا علیه ایران تخفیف یافته اما بخشی از تحریم‌های یکجانبه که به دلایل دیگر وضع شده همچنان پا برجاست.

مارک دوبوویتز از بنیاد دفاع از دموکراسی گفت اظهارات لو نشان می‌دهد که دولت اوباما از طریق فراهم سازی امکان استفاده ایران از دلار حاضر به امتیاز دهی عمده به ایران است.

پنجشنبه گذشته رسانه‌های پاکستانی از طرح دولت این کشور برای جایگزینی یورو با دلار در معاملات با ایران خبر دادند.

دولت برزیل نیز پیشتر طرح مشابهی را در دستور کار قرار داده بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۵
احمدی نژاد کسی که دلار را بی ارزش کرد و حالا....
آخرین اخبار