معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه لازمه تحول در آموزش و پرورش توجه به نیروی انسانی است، گفت :باید به سمت منابع انسانی با صلاحیت حرفه ای حرکت کنیم.

عابدینی معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اگر قرار است در آموزش و پرورش تحولی ایجاد شود ونتایج ملموس آن قابل دید باشد چاره ای جز توجه به منابع انسانی نیست. یک بخش این توجه ، توجه به توانمندسازی معلمان موجود است. با توجه به محدودیت های منابع مالی و انگیزه های معلمان باید تلاش کنیم معلمان به روز شوند.

وی افزود: مطمین ترین راه این است که به سمت منابع انسانی با صلاحیت حرفه ای برویم. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چند صلاحیت خاص اشاره شده است که آموزش و پرورش توجه به آنها را از الزامات کاری خود قرار داده است.

عابدینی درباره این صلاحیت های خاص عنوان کرد: اولین صلاحیت، صلاحیت عمومی است که برای تمامی کارکنان آموزش و پرورش (فرقی ندارد که فرد چه سمتی را دارد و مشغول به چه کاری است) یکسان است و دومین صلاحیت، صلاحیت تخصصی است که فرد چه در حوزه معلمی و چه در حوزه کارشناسی و تدریس به کاری متناسب با رشته ای که تحصیل کرده بپردازد و مثلا درهمان رشته تدریس داشته باشد.

وی برآیند دو صلاحیت فوق را دیده شده در صلاحیت حرفه ای دانست و اظهار داشت: کسی واجد صلاحیت حرفه ای است که هم واجد صلاحیت عمومی و هم واجد صلاحیت تخصصی باشد. اکنون وضعیت نسبت معلمان واجد صلاحیت تخصصی به غیر تخصصی خیلی نسبت خوبی نیست و باید تلاش کنیم این نسبت افزایش یابد. اگر روزی به این مرحله رسیدیم که هر معلمی در رشته خاص خود تدریس کرد می توانیم مطمین شویم که بخشی از تحول مورد نظر اتفاق افتاده است.

عابدینی بیان کرد: مهمترین نکته در معلمی این است که اگر فردی تخصص لازم را داشت بقیه ویژگی های این حرفه را نیز داشته باشد مانند سلامت جسمانی و علاقه به شغل به صورتی که از بین چند شغل مناسب باز هم معلمی را انتخاب کند و به این شغل و دانش آموزان عشق بورزد.

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش مدیریت ورودی های آموزش و پرورش را امری مهم دانست و در پایان گفت: باید ورودی های آموزش و پرورش را با معیارهای مشخص کنترل کنیم تا بعد از چند سال آموزش و پرورش شاهد ورود نیروها ومنابع انسانی دارای صلاحیت حرفه ای باشد. خرسندیم که بخشی از این امر را دانشگاه فرهنگیان برعهده گرفته و بعد از برگزاری آزمون و کسب نمره مطلوب خروجی هایشان را سال آینده در آموزش و پرورش خواهیم داشت. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۲:۳۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۵
سلام. تا به وضعیت معیشتی فرهنگیان رسیدگی نشه، این برنامه ها فایده ای ندارد. تا موقعی که معلمان با آرامش به کلاس نرن اوضاع همینه. امیدوارم مسوالان واقعا رسیدگی کنن، نه اینکه هر چند وقت یک بار یه شعارهای بدن و بعد هم همه چیو فراموش کنن. (حاجی حاجی مکه )
آخرین اخبار