"ورزش‌های طبیعی" که خارج از زندگی شهری انجام می‌شود، بهترین شیوه برای درمان افسردگی محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار  سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، باتوجه به آمدن فصل بهار و بهترین شرایط آب و هوایی برای حضور در طبیعت و لذت بردن از آن ،بهتر است که ورزش را در دل طبیعت انجام داد.جالب است بدانید که رشته ورزشی به نام ورزش های طبیعی وجود دارد .ورزش های طبیعی آن دسته از ورزشها را شامل می گردد که در طبیعت و بعنوان فعالیتهای خارج از زندگی شهری به انجام می رسند ، این دسته از ورزشها در اکثر اوقات جدای از سایرورزشها ی مرتبط با طبیعت با اتکاء برتوانائی ومهارتهای انفرادی وگروهی زندگی غیر ماشینی در طبیعت دنبال شده است.

منظوراز ورزشهای طبیعی :
ورزش های طبیعی بدنبال این است تا فعالیتهای حرکتی وتفریحی سالم را درقالب فعالیتهای ورزشی همگانی سازمان دهد، وضمن حفظ سلامت براساس هـرم سلامت(سلامت روح،سلامت ذهن،سلامت عاطفی،سلامت جسمانی) بتواند با رعایت الزامات وملاحظات زیست محیطی وفرهنگی بدور از زندگی ماشینی ودر محیط های طبیعی بعنوان محیط های ذاتی فعالیتهای انسانی فعالیتها را در دامان طبیعت هدایت نماید.

این رشته ورزشی سهم قابل توجهی درطرحهای اشتغال زای زوده بازده می تواند داشته باشدوبه راحتی خواهدتوانست ، درطرحهای غنی سازی اوقات فراغت مورد توجه اقشارمختلف قرارگیرد.
هدف از انجام اين فعاليت‌ها لذت بردن از چشم‌انداز‌ها و طبيعت، رهاسازي استرس، يافتن آرامش و سكوت در طبيعت، لذت بردن از زندگي و كسب آسودگي خاطرودست یابی به سلامت روحی،ذهنی،عاطفی وجسمانی مي‌باشد.

به عبارت دیگرشاخه ها یا سبکهای ورزشهای طبیعی فن وعلم زندگی در شرایط ذاتی انسانی است ،بدون اتکا بر دیگری وتنها با اتکا برمقدورات وامکانات خودوتنها تحت این تعالیم است که فردفارغ ازتمامی مشغله ها وتمامی درگیری های ذهنی ضمن تفکر به خود درخلال برنامه های مختلف تمام همت خود را در کمک به دیگران جزم نموده وآماده وپذیرای هرگونه یادگیری درمدت زمان قابل توجهی می گردد.

این قبیل فعالیت ها به فعالیت هایی اطلاق می شود که خارج از تمدن انسانی و در طبیعت اجرا می شود. هدف از انجام این فعالیت ها لذت بردن از چشم انداز ها و طبیعت، رهاسازی استرس، یافتن آرامش و سکوت در طبیعت، لذت بردن از زندگی و کسب آسودگی خاطر ضمن افزایش سطح آمادگی جسمانی با انجام تمرینات ورقابتهای ورزشی را هم شامل می شوند.دراین رابطه فعالیت هایی نظیر ماهیگیری " Fishing "، هایکینگ" Hiking "، کمپینگ" Camping ،کوهنوردی" Mountain climbing "، شنا" Swimming "، کایاکینگ") Kayaking "، دوچرخه سواری" Biking "و غیره را می توان نام برد، که ورزشهای طبیعی شکل کاملی از زندگی و هم زیستی ورزشی با طبیعت در چارچوب همین تعریف حاضر است.

برتری  ورزشهای طبیعی  به ورزش های سالنی
-ورزش در طبیعت از نتایج بهتری در مقایسه با ورزش خانگی وسالنی که به دور از مکان های طبیعی به انجام می رسد از نظر ابعاد فیزیولوژیکی، افزایش انرژی و تعامل وثبات، کاهش استرس، کلافگی، خشم و افسردگی برخوردار است .

-درمان انواع افسردگی و بیماری های روانی با انتقالِ مکانی و تغیییر نگرش در درمان، در محیطِ باز، مفیدتر و استوارتر عملی و در زمانهای مختلف با رویکردها وعملکردهای ورزشی ممکن خواهد بود .
-لذت و رضایت مندی دو عنصر بسیار تاثیرگذار و مهم در زندگی مدرن است که همین دو عنصر از جمله دلایل مفیدتر بودن ورزش در طبیعت به شمار می رود.

-براي ورزشهای طبیعی نيازي به انجام تمرينات هوازي و تمرينات منسجم ورزشي نیست وداشتن آمادگی عمومی جسمانی وانجام تمرینات عمومی صبحگاهی کافی خواهد بود.
-ورزشهای طبیعی شرايط سني، جنسي و آمادگي خاص نمي‌خواهد.
-در ورزشهای طبیعی شما همزمان به تفریح، طبیعت گردي وگردشگری نيز مي‌پردازيد.
-در ورزشهای طبیعی فرصت كسب اطلاعات جغرافياي، فرهنگي و تاريخي منطقه بيشتر است.
-درورزشهای طبیعی از مهارتهای فیلم برداری وعکاسی می توان بخوبی لذت برد.
-در ورزشهای طبیعی هرگزهدف برد وباخت دنبال نمی شود،وفعالیتها تفریحی است.
-درضمن تداوم ورزش کردن در افرادی که در فضای باز ورزش می کنند بیش از ورزش کارانِ خانگی وسالنی در بسیاری از مطالعات تاکنون بوده وهست .
-ورزشهای طبیعی بسيار كم‌هزينه ومقرون به صرفه است.
-از دیگر دستاوردهای مهم ورزشهای طبیعی کاربرد ورزش درمانی و شاخه های مرتبط با آن است که وجود عنصر زیست محیطی و قرار گرفتن در دامن طبیعت را بیش از پیش درجهت درمان نمایان می کند.

 نکات و فواید ورزش های طبیعی :
ورزش های طبیعی تنها در گرو اندیشه حفظ سلامت و افزایش قوای جسمانی است که افراد مهیای رشد گردیده و با حضور و ادامه ی حیات خویش درگروه های کوچك اجتماعی و از جمله گروه های ورزشی، به حیات اجتماعی علاقه مند تر شده و به زندگی امید وار تر می شوند. در چنین شرایطی افراد در خلال تفریحات سالم و فعالیتهای ورزشی ضمن لذت بردن از زندگی جمعی و کسب مهارت های اجتماعی در فعالیتی ورزشی، به رشد شخصیت اجتماعی خویش کمك بزرگی می نمایند و این امر افزایش بهره وری فرآیندهای رشد سلامت را در جامعه به دنبال خواهد داشت.

برهمین اساس ودر طی یك نتیجه گیری منطقی شاید بتوان ورزش را بخصوص در طبیعت با بازگشت به محیط اولیه انسانی یکی از عوامل تأثیرگذار بر نیروهای فعال و موثر اجتماعی برای تحقق توسعه ی پایدار در تمامی زمینه ها و به ویژه در جوامع با رشد جمعیت بالا دانست، ورزش در این راه نه تنها کمترین هزینه را در مقابل سایرهزینه های مدیریتی در هر کشوری به خود اختصاص می دهد، بلکه توان ایجاد ارزش افزوده بیشتری را نسبت به سایر عوامل دارد. به گونه ای که ورزش از نظر بسیاری صاحب نظران یکی از اصلی ترین ابزار توجه به انسان به عنوان محور توسعه پایدار و عاملی برای مقابله با پیامدهای منفی شهرنشینی محسوب می شود .

 فواید عمومی ورزشهای طبیعی  
.۱ تاثیر ورزش های طبیعی در باز شدن مویرگهای بدن :
مویرگهای بدن در شرایط عادی و در موقع استراحت به مقدار ۱۱ % ظرفیت خودشان باز و فعال هستند ولی درحین ورزش های طبیعی مویرگها ۵۱ % فعال می شوند ، چون اکسیژن و غذای مورد نیاز بدن از طریق مویرگها به نقاط مختلف بدن می رسد ، لذا با باز شدن و فعال تر شدن مویرگها ، مواد غذایی و اکسیژن با سرعت بیشتر و کیفیت سودمند تر به مغز و عضلات و احشای داخلی بدن  می رسند .

.۲ تاثیر ورزشهای طبیعی در جلوگیری از بیماریهای قند خون :
در زمان انجام ورزشهای طبیعی ، متابولیسم ( سوخت و ساز ) مواد شناور در خون مانند قند ، کلسترول ،پروتئین ها و اسید اوریك به بهترین وجه صورت می گیرد و در نتیجه سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند نیز جلوگیری می کند .

.۳ تاثیر ورزشهای طبیعی در از بین رفتن چربی بدن :
به هنگام انجام ورزشهای طبیعی ، مصرف کالری مورد نیاز بدن به ۳ برابر افزایش پیدا می کند. بدن برای تامین کالری مورد نیاز خود به اجبار چربی های ذخیره شده را می سوزاند و به مصرف می رساند ، از طرفی در موقع چنین فعالیتهای ورزشی ، انسان به شدت عرق می کند و مقداری از چربی های زیر پوست در اثر تعریق شسته و دفع می شوند .

.۴ تاثیر ورزشهای طبیعی در زیاد شدن میزان خون در عضلات :
در موقع پرداختن به ورزشهای طبیعی مقدار خون موجود در عضلات بدن ۲۲ برابر افزایش پیدا می کند و پرخون شدن عضلات باعث می شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی تر بشوند .
 
در گزارش بعدی به تفصیل به معرفی برخی از انواع ورزش های طبیعی می پردازیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار