غذاهای محلی استان کردستان به علت تنوع و استفاده فروان از گیاهان خوراکی ، پتانسیل خوبی برای رونق گردشگری در ایام مختلف سال بخصوص ایام نوروز است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه جوان ازسنندج،يکي از معيارهاي مهم سفر، غذا است و گردشگري غذا و خوراک يکي از انواع گردشگري محسوب می شود.

گردشگری غذایی یکی از شاخه های گردشگری سلامت است و گردشگرانی که با هدف تجربه و تنوع در مواد غذایی و نوشیدنی ها استان کردستان سفر می کنند علاوه بر بهره مندی از جاذبه های تاریخی از امکانات غذا و نوشیدنی در محل های مورد بازدید گردشگری نیز بهره مندمی شوند.

استان کردستان به دلیل آب وهوای معتدل کوهستانی دارای مراتع زیادی است که هرساله بانزدیک شدن به فصل بهارگیاهان خوراکی ومفید زیادی راروانه بازارمی کندومردم نیزبیشترغذاهای خودراازاین گیاهان متنوع خوراکی تهیه می کنند که این باعث شده است ، هرساله گردشگران داخلی وخارجی زیادی این استان رابه عنوان مقصد سفرخودانتخاب کنند.

گردشگرانی که به استان کردستان سفرمی کنند در کنار ديدار از ساير جاذبه‏هاي گردشگري،سعی می کنند با غذاهای محلی استان نیزبیشترآشناشوند وازآن استفاده کنند.

در هر تور گردشگری وعده های غذایی یکی از برنامه های اصلی سفر است و متولیان و مسوولان تورهای گردشگری با گنجاندن غذاهای محلی هر منطقه،می توانند اقامت و سفر در منطقه مورد نظر را برای مسافران لذت بخش تر کنند.

یکی از آشبزهای سنندجی می گوید: کردستان غذاهای محلی خوشمزه ای دارد که یکی ازبهترین آنها کلانه با دۆخه‌وا است و از نان و پيازچه با کره محلى تهیه می شودوبه دلیل این که کاملاازموادخوراکی طبیعی تشکیل شده بسیارمفیدومغذی است

توفیق ساعدی گفت: از دیگر غذاها و خوراک های متنوع محلی کردستان می توان به دانوله ‌، کفته‌شۆربا ، ‌، شیره‌وا ‌، ترخێنه‌ ‌، دۆینه‌ ‌، که‌شکه‌کین ‌، نیسکێن ‌، پرپۆڵه‌ ، شۆربا ، سایله‌ ، پیازاو ، ھه‌ڵوژاو ، بۆریاو ، گونێنه‌ورۆن ، یاپراخ ، قبوڵی ، په‌ڕشه‌ ، بڕوێشێن ، سڵقاو ، له‌تکاو ، فڕوجاو ، قه‌یسیاو ، قه‌یماخ ، شلکێنه‌ ، ، کولێره‌گاڵگاڵی ، نان ساجی وکباب اشاره کرد.

دراستان کردستان هرساله وبه ویژه درایام نوروز جشنواره ی غذاهای محلی برگزار می شوند و گردشگران در آن می توانند با نحوه پخت این غذاها آشنا شوند

علوی مدیرکل میراث فرهنگی کردستان می گوید: به دلیل تنوع غذاهای محلی دراستان کردستان بهتراست مدیران تورهای گردشگری وهتل ها ومسافرخانه ها ،غذاهای محلی کردستان را در منوی غذایی خود و به ویژه در ایام نوروز بگنجانند

وی می افزاید:استان کردستان يک قطب گردشگري غذايي در ايران بشمار می آید و چه خوب است که غذاهاي اين خطه از کشور هنوز زنده بوده و در رستوران ها و محافل غذايي ارائه ‏شود.

تنوع غذاهای محلی کردستان از جمله راهکارهای جذب گردشگر به این استان است وهرساله درایام نوروز سبب جذب صدها هزار گردشگر به سرزمین وخاستگاه اصلی این غذاها شده است.

مسافران نوروزی می توانندبا سفر به کردستان از خوردن این غذاهای محلی و سالم و مقوی لذت ببرند.

انتهای پیام/

برچسب ها: غذا ، محلی ، رونق ، گردشگری ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.