رفتار بیماران به بدخطی نسخه‌های پزشکی دامن می‌زند

معاون قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی از دلایل مختلف پزشکان درخصوص بدخطی آنان در نسخه های پزشکی خبر داد.

حجت الله مقیمی، معاون قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: علاقه به خود درمانی از سوی بیماران از جمله دلایلی است که پزشکان برای بدخطی خود مطرح می‌کنند تا بیمار نتواند به واسطه نسخه خاص خوددرمانی یا دیگر درمانی کند.

مقیمی افزود: دخالت بیماران در فرآیند درمان از جمله دیگر دلایل پزشکان برای بدخطی است که گاهی برخی از بیماران با اضافه و کم کردن در نسخه پزشکی روند درمان را مختل می‌کنند. بیماران می‌خواهند در کار پزشک مداخله کنند اما از آنجاکه به طور معمول پزشک دوست ندارد بیمار در درمانی که او تشخیص می‌دهد مداخله کند، ترجیح می‌دهد دارو‌ها تا زمان گرفتن آن‌ها از داروخانه به صورت راز برای بیمار باقی بماند.

وی در خصوص اعتقاد برخی دیگر از پزشکان درباره بدخطی اظهار داشت: پزشکان این کار را برای رعایت حال صنف داروخانه انجام می‌دهند. به هر حال اگر قرار باشد هر کسی بتواند نسخه را بخواند که دیگر احتیاجی به نسخه‌خوانی و... نیست. به طور کلی بدخطی ارتباطی با رشته پزشکی فرد ندارد بلکه با ساعات خدمتی پزشک، حجم کار و تعداد ویزیت بیمار و سرعت آن مرتبط است.

مقیمی با اشاره به اینکه نسخه‌های برخی از پزشکان به نحوی است که نه بیمار و نه داروخانه نمی‌توانند نسخه را بخوانند و تنها داروخانه‌ای خاص می‌تواند متوجه متون نسخه شود، تاکید کرد: این کار از نظر نظام سلامت نادرست است. ما به عنوان نظام پزشکی با این روش مخالفیم که پزشکی اظهار کند نسخه من ویژه‌ است. این هدایت و جلب بیمار محسوب می‌شود که تخلف انتظامی است و ما با این موضوع برخورد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بدخطی تنها مربوط به پزشکان نیست، بلکه مربوط به کادر پزشکی است، خاطر نشان کرد: عوارضی که در بیمارستان‌ها در نتیجه بدخطی رخ می‌دهد بیشتر از مطب‌های پزشکان است، چرا که در سیکل ویزیت بیمار توسط پزشک یک داروساز نسخه را می‌بیند و احتمال اشتباه را کم می‌کند اما در بیمارستان‌ها اگر پزشکی روی پرونده بیمار دارویی را می‌نویسد، ممکن است که زمان وارد کردن اقلام دارویی در کارتکس بیمار توسط پرستار دچار اشتباه شود یا پرستار اشتباه آن را وارد کند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
همین بدخطی نسخهاباعث میشه داروخانه ها وپرستارها دچارخطابشن خصوصا درزمان خستگی بیشترین خطاهارا دچار میشن وخسارت سنگینی به بیماران واردمیشه که کارازکارگذشته و جبرانش باخداست
Germany
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
همین چند ماه پیش به یکی از این آقایون پزشک مراجعه کردم.بعداز نوشتن نسخه از ایشون درخواست کردم که یه سری آزمایشات رو به منظور چکاپ برام بنویسه.میدونین چی جوابمو داد.گفت نمیشه برو دفعه بعد بیا برات مینویسم.گفتم خب حالا که اینجام بنویس.با کمال پروئی گفت با یه حق ویزیت میخوای برات آزمایش هم بنویسم؟ البته آزمایش رو نوشت اما با بی میلی تمام.آزمایش رو که با نسخه مقایسه کردم متوجه شدم که عمدا بد خط نوشته.آزمایشگاه که بردم گفتن خوانا نیست وحتی بعضی از آزمایشات رو هم که ازش خواسته بودم عمدا از قلم انداخته بود.افتخار کنیم به این جامعه پزشکی.
Germany
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
همین چند ماه پیش به یکی از این آقایون پزشک مراجعه کردم.بعداز نوشتن نسخه از ایشون درخواست کردم که یه سری آزمایشات رو به منظور چکاپ برام بنویسه.میدونین چی جوابمو داد.گفت نمیشه برو دفعه بعد بیا برات مینویسم.گفتم خب حالا که اینجام بنویس.با کمال پروئی گفت با یه حق ویزیت میخوای برات آزمایش هم بنویسم؟ البته آزمایش رو نوشت اما با بی میلی تمام.آزمایش رو که با نسخه مقایسه کردم متوجه شدم که عمدا بد خط نوشته.آزمایشگاه که بردم گفتن خوانا نیست وحتی بعضی از آزمایشات رو هم که ازش خواسته بودم عمدا از قلم انداخته بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
خیلی خوب شد به این موضوع اشاره کردید . به نظر من بد خطی 1- توهین به عقل و شعور بیمار است 2- مگر پس از دریافت دارو همه چیز مشخص نمی شود ؟ پس پنهان کاری درست نیست 3- خوش خطی نه تنها دخالت در کار پزشکی نیست بلکه از اطلاعات بیمار کمک گرفته می شود4 -بد خطی باعت هر گونه اشتباه در نسخه پیچی می شود
Germany
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
مگه میشه بیمار داروها رو تغییر بده. اولا کوچکترین خط خوردگی یا ایرادی در نسخه باشه بیمه حاضر به پرداخت هزینه نیست.همچنان که خود من بخاطر یه خط خوردگی در تاریخ نسخه که خود پزشک هم انجام داده بود مجبور شدم یه بار دیگه نسخه جدید از پزشک بگیرم.دوما به نظر بنده دلیل اصلی این بدخطی عجله داشتن پزشک برای از سر باز کردن بیماره.چرا؟ زیرا که خیلی از پزشکان محترم که بیش از حد در روز بیمار پذیرش میکنن اینقدر وقت ندارن که خوش خط بنویسن!!!!!! مگه ندیدین که اصلا اجازه نمیدن بیمار حرف بزنه وسریع نسخه مینویسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
چرا نسخه ها را فارسی نمینویسند ؟
چرا پزشکان در نوشتن نسخه به زبان انگلیسی دقت نمیکنند ؟ اسم بعضی از داروها نزدیک به هم و بعضی از نسخه پیچها هم مدرک یا تحصیلات دارویی ندارند و به اشتباه دارویی دیگر به بیمار میدن که باعث مشکلات و عوارض دارویی بیشتری برای بیماران میشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
دلیل اصلی از دید مردم : دکتر چون اسم داروها رو کامل حفظ نیست ی تیکه اولشو مینویسه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
الان این اقای مقیمی پرستارام بی سواد قلمداد میکنه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
عوض اینکه بیمار از پزشک تاثیر بگیره پزشک از بیمار تاثیر میگره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
وقتی مریض دارو را گرفت خودش میفهمه چه داروهایی بخوره. من توصیه میکنم داروسازها هم روی جعبه داروهایشان بد خط چاپ کنند تا فقط خودشان بدونند چه دارویی میدهند.
Germany
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
تا حالا کشورمان درزمینه الکترونیکی کردن نسخه ها نرسیده مگر یک قرن اینده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
با سلام. جناب دكتر در حدود 90 درصد پزشكان محترم حتي اجازه سوال را هم به بيمار بيچاره نميدند مگر وظيفه پزشك نيست كه براي بيمار توضيحات لازم هرچند مختصر و مفيد را براي بيمار بده يا اينكه فقط پزشك بلده سريع دارو تجويز كنه بعضي از پزشكان واقعا نوبرشو آوردند مثلا اگر سرما خوردگي داشته باشي و بگي قلبت درد ميكنه بدون اينكه معاينه اي انجام بده فورا داروي قلب تجويز ميكنه. ضمن تقدير از كار ارزشمند برخي پزشكان كه واقعا برگردن ما حق دارن خواهشا آقاي دكتر ديگه بدخطي رو به حساب بيمار نذاريد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
من رفتم دندانپزشکی پولدادم برا ایمپلنت وقتی فاکتورمیخوام برای اخذ هزینه درمانی متاسفانه چنان دستخط این دکتر بد بود که امور اداری شرکت نتونست دستخط ایشون رو بخونه دوباره به پزشک مراجعه کردم که خیلی ناراحت شد چیزی ننوشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
سلام
جالب هستش ، به حق چیزای نشنیده،دکتری هم که از بچگی و دانشجوی بدخط بودن تکلیفشون چی میشه والا بعضی موقعی که بیمارا پهلوی دکتر خشنی که میرن جرات نمیکنند حرف بزنند تا برسه به اینکه بگن کدوم دارو رو بنویسه، قائم مقام سازمان نظام پزشکی چیزی دیگه ی برای گفتن نداشته این حرف زده، ما ایرانیا چقدر بلدیم . ها ها ها ها ها
آخرین اخبار