سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل/19

عبدالملکی: برخورد نمایشی با اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: نظام اقتصادی ما به غیر از یکسری حوزه‌ها، الگوی غیردینی مبتنی بر سکولاریسم و لیبرالیسم را در دهه‌های انقلاب طی کرده و باعث ضربه‌پذیری در حوزه اقتصاد شده است.

الگوی غیردینی اقتصاد به انقلاب ضربه می‌زند/ برخورد نمایشی با اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد"حجت‌الله عبدالملکی"  عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نامگذاری سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل" از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در دهه 90 در یک مسیر جدید قرار گرفت و مقصد این مسیر جدید تمدن بزرگ اسلامی است و دشمن که این شتاب جدید انقلاب را دید احساس کرد نمی‌تواند تحمل کند به همین دلیل وارد خصومت شد و نقطه ضربه‌پذیر یعنی اقتصاد را شناسایی کرد.

وی با اشاره به ضرورت‌های اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ادامه داد: نظام اقتصادی ما به غیر از یکسری حوزه‌ها، الگوی غیردینی مبتنی بر سکولاریسم و لیبرالیسم را در دهه‌های انقلاب طی کرده و باعث ضربه‌پذیری در حوزه اقتصاد شده است.

 عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به ضرورت حرکت شتابنده انقلاب افزود: انقلاب برای رسیدن به این موضوع نیاز به ترمیم ضعف‌ها و خلاء‌های اقتصادی دارد در غیر این صورت استکبار جهانی آن را هضم خواهد کرد.
 
 عبدالملکی با بیان اینکه تنها راه حل ترمیم اقتصاد، اقتصاد مقاومتی برگرفته از مکتب اقتصادی اسلام است، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی متناسب با شرایط کنونی ایران و جهان، عینیت بخشنده نظام اسلامی است و همان چیزی خواهد بود که انقلاب از اول به دنبال آن است.
 
وی با اشاره به یکی از ویژگی‌‌های اقتصاد مقاومتی، گفت:  فرض را بر آن می‌گیرد که دشمن همچنان دشمنی می‌کند و با این فرض ساختار اقتصادی و فرهنگی را باید بازسازی و بازپروری کرد لذا بر اساس این فلسفه، به عنوان خطوط راهنمای این طراحی جدید در سال 92 سیاست‌های آن ابلاغ شد و البته اقتصاد مقاومتی فراتر از این بندها است.
 
 عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: در این بازطراحی همه گروه‌ها از حاکمیت تا دولت گرفته و سطوح اجتماعی و آحاد مردم باید نقش ایفا کنند.
 
وی با بیان اینکه  دولت باید در اجرای اقتصاد مقاومتی در دو زمینه پیشگام باشد، اظهار داشت:  اول اینکه وظایف خود را بشناسد و عمل کند و دوم برای آحاد مردم و نخبگان وظیفه و نقش طراحی کند. آنچه تاکنون از دولت دیده می‌شود اقدامات ناچیز ناشی از 5 یا 6 آسیب جدی در عملکرد دولت بوده است و به علت درگیر بودن با این مباحث تاکنون به مرحله عمل نرسیده است به همین علت نیز مقام معظم رهبری سال 95 را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» معرفی کردند.
 
عبدالملکی با اشاره به  آسیب‌های موجود دولت در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی؛ گفت: اولین موضوع عدم درک صحیح مفهوم اقتصاد مقاومتی است هنوز هم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که وزرا و مسئولان رده اول دولت حضور دارند اختلاف نظر وجود دارد و حتی برخی معتقدند که اقتصاد مقاومتی شامل مقدرات کشور نیست بلکه یک پروژه در کنار سایر سیاست‌های اقتصادی دولت است این موضوع یک آسیب جدی بوده در حالی که باید در تمامی سطوح برنامه‌ها به دولت جاری باشد.

 وی دومین عامل را انحراف معنایی و فلسفی در اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: برخی دولتمردان اقتصاد مقاومتی را هدایت کرده و معادل لیبرالیسم اقتصادی و اقتصاد سکولار و حتی ضد دین تعریف می‌شود. مقامات دولت طی ماه‌های اخیر موضوع لیبرالیسم را مطرح می‌کنند که با اقتصاد مقاومتی در تضاد است در این الگوی لیبرالی آنچه اتفاق نمی‌افتد افزایش تولید است و مشکلات مبنایی برای کشور باقی می‌ماند. لیبرالسیم اقتصادی یک نگاه فلسفی به اقتصاد است که نتیجه آن صرفا ثروتمند شدن یک درصد جامعه و در عرصه جهانی ثروتمند شدن اقتصادهای بزرگ دنیا بوده که به ضرر تمام ملت‌های دیگر است.

 عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) موضوع دیگر را برخورد نمایشی و شعارگونه با اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: بیشترین تکرار لفظ اقتصاد مقاومتی توسط دولتمردان انجام شده است در حالی که در معنا و عمل هیچ اتفاقی نمی‌بینیم دیدگاه فلسفی مسئولان در عمل باعث شده سیاست‌ها و اقدامات در جهت اقتصاد غیرمقاومتی پیش برود.
 
عبدالملکی با تاکید بر اینکه هیچ کس با سرمایه‌گذاری خارجی مخالف نیست افزود:‌ زمانی که برای 150 هیات خارجی صرف شد که منجر به سرمایه‌گذاری نشده اگر برای 14 هزار بنگاه اقتصادی تعطیل شده، صرف می‌شد مشکلات حل و اشتغالزایی قابل توجه ایجاد می‌کرد.
 
 وی افزود: زمانی که رئیس جمهور عنوان می‌کند برای رشد 8 درصدی در برنامه ششم 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز است. منابع داخلی را ناامید می‌کند و از طرفی نظام بانکی این سیگنال را می دهد که با خیال راحت با منابع هنگفت به اقتصاد زیرزمینی، واردات، دلالی، زمین و دلار برسد چرا که خارجی‌ها نیاز رشد کشور را تامین می‌کنند. اینها عبارت‌هایی است که در پس آن نظریه توسعه وابسته نهفته بوده و صد درصد مقابل اقتصاد مقاومتی است.
 
 عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: تفسیر اظهارات رئیس جمهور در همایش اقتصاد ایران بود که «تا کی اقتصاد باید به سیاست یارانه بدهد یک مقدار هم سیاست به اقتصاد یارانه بدهد.» ریشه نظریه توسعه وابسته این بوده که در داخل نمی‌توان کاری کرد و همان تفکر اقتصادی رضاخانی است که توسط انگلیسی‌ها از اوایل پهلوی اول و قبل‌تر از آن در ذهن نخبگان جاساز شد و همچنان با قدرت ادامه می‌دهد. در حالی که در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کشور واگن بی‌حرکت نیست و قطار پیشرفته است که سیستم‌های آن مختل شده و به جای بستن آن به لوکوموتیو باید سیستم ترمیم شود.
 
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار