آسیب جدی مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی مقدمه تشکیل کمپینی در جهان شد که شهرهای مختلف کشور از جمله سرعین نیز آرمان تحقق اهداف آن دنبال می‌شود.براین اساس سرعین دیشب در تاریکی فرو رفت.


به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال ۲۰۰۷، برای اولین بار نیازی را مطرح کرد که می‌بایست انسان‌های روی کره زمین برای تحقق آن مشارکت کنند.

این روزنامه خبر خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری بیش از دو میلیون شهروند در شهر سیدنی را منتشر کرد. موضوعی که در ابتدا عجیب و ناآشنا می‌نمود و وقتی از مجریان طرح در خصوص علل آن سؤال شد، مشخص شد که این طرح باهدف کاهش اثرات سوخت‌های فسیلی است که امروز به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع تولید برق در دنیا محسوب می‌شود.

در پی اقدام این روزنامه که نشان می‌داد یک رسانه تا چه حد می‌تواند تأثیرگذار باشد شهرهای دیگر نیز پیرو مردم سیدنی شدند.

در ادامه طرح ساعت زمین توسط صندوق جهانی طبیعت (World Wide Fund for Nature)‌ ساماندهی شد تا مردم جهان به صورت نمادین در اقدامی که به دنبال فرهنگ‌سازی کاهش سوخت‌های فسیلی بود مشارکت کنند.

لامپ‌های خاموش و تنفس زمین

بر اساس این طرح در آخرین شنبه ماه مارس هرسال به مدت یک ساعت میلیون‌ها نفر از مردم جهان در ساعت۲۰ و ۳۰ تا ۲۱ و ۳۰ به وقت محلی با خاموش کردن چراغ‌های اضافی و باهدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی مشارکت می‌کنند.

علاوه بر نمادهای اصلی میدان‌ها ۱۰ هزار شهر در جهان، تعدادی از طرفداران و دوستداران محیط‌زیست نیز در این روز با خاموش کردن لامپ خانه‌ها و روشنایی‌های اضافی، اتحاد و همدلی جهانی را برای حفاظت از زمین نشان می‌دهند.

در حال حاضر ۱۲۸ کشور در این طرح جهانی مشارکت دارند و از سال گذشته شهر سرعین به جمع ۱۵ شهر کشور جمهوری اسلامی ایران در اجرای این طرح سهیم شده است.

سرعین که از جاذبه‌های گردشگری کشور و منطقه خاورمیانه شناخته می‌شود، درست در آستانه سال نو مشارکت خود را امسال در طرح ساعت زمین تجدید کرد.

هدف جلب افکار عمومی است

شهردار سرعین با بیان اینکه این شهر از سال گذشته به حامیان طرح ساعت زمین پیوسته است، در حاشیه اجرای این مراسم تصریح کرد: سال گذشته اجرای موفقی داشتیم و توانستیم تا حدودی مفهوم ساعت زمین را برای شهروندان اطلاع‌رسانی کنیم.

رضا زنده‌دل با تأکید به اینکه اقداماتی در خصوص صرفه‌جویی انرژی نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است، اضافه کرد: علاوه بر این ما نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم و بدون توجه افکار عمومی نسبت به ‌ضرورت و اهمیت مسئله نمی‌توان اقدامی ترتیب داد.

وی خاموش کردن یک ساعت المان‌های شهری را باهدف جلب افکار عمومی نسبت به موضوع کاهش حداکثری مصرف سوخت‌های فسیلی عنوان کرد و متذکر شد: تمامی نهادها، حوزه‌ها و شهروندان نسبت به تحقق این آرمان به فراخور توانمندی خود سهم دارند.

شهردار سرعین با تأکید به اینکه به صورت معمول این شهرداری‌ها هستند که در حوزه‌های مختلف فرهنگ‌سازی در شهر را بر عهده دارند، ادامه داد:  بر همین اساس شهرداری سرعین نیز از سال گذشته مشارکت خود در طرح جهانی ساعت زمین را اعلام کرده است.

زنده‌دل تأکید دارد که مقابله با آسیب‌های زیست‌محیطی با فرهنگ‌سازی گسترده می‌تواند محقق شود و طرح جهانی ساعت زمین نیز با چنین آرمانی در بیش از ۱۰۰ کشور اجرا می‌شود.

مصرف سوخت فسیلی گرمایش زمین را در پی دارد

درعین‌حال مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان در تشریح اهمیت صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی تأکید کرد: مصرف سوخت فسیلی از جمله عوامل تشدید گرمایش در کره زمین است که تأثیرات قابل‌توجه در تغییرات زیست‌محیطی کره زمین دارد.

سید رضا موسوی با اشاره به تأثیر سوخت‌های فسیلی در آلایش آب‌وهوا اضافه کرد: طرح ساعت زمین باهدف مشارکت در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و اقدام نمادین در صرفه‌جویی در این راستا است.

وی با بیان اینکه صیانت از محیط‌زیست در جوامع امروزی نیازمند مشارکت گسترده و فرهنگ‌سازی در سطح عمومی است برگزاری برنامه‌های نمادینی از این دست را در اطلاع‌رسانی به عموم مردم و جلب افکار عمومی مؤثر دانست.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست معتقد است حفاظت و محیط‌زیست بر عهده یک نهاد و دستگاه نیست و ضروری است با مشارکت دادن به عموم شهروندان اهداف خود را محقق سازد.

موسوی اجرای برنامه‌های مختلف از جمله آموزش از مدارس و مدارس دوستدار محیط‌زیست و جلب مشارکت ادارات و دستگاه‌های اجرایی در راستای حساس سازی افکار عمومی و اقشار مختلف برای آسیب‌های زیست‌محیطی عنوان کرد.

یک ساعت خاموشی باهدف یک ساعت استراحت به کره زمین تنها اقدام نمادینی است که می‌گوید خوب و بهینه مصرف کنیم. باید پرسید سهم ما در این هدف متعالی چیست؟
منبع:مهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.