به گزارش خبرنگار
حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هماکنون پدیدهای در بازار نشر به وجود آمده است که شاید در نظر اول چندان فاجعه به نظر نیاید اما هنگامی که به عمق آن وارد شویم، فاجعه بودن آن را بهتر درک خواهیم کرد هماکنون تیراژ کتاب به زیر 100 نسخه رسیده است و این به معنای افزایش بیشتر روش ریستوگرافی نسبت به چاپ اثر است.
این روش با استقبال مؤلف و ناشر مواجه میشود از طرفی مؤلف اثری به نام خود منتشر و رزومهای هرچند اندک برای خود دستوپا کرده است از طرف دیگر ناشر به پول خود میرسد و دغدغه فروش کتاب را ندارد هنگامی که عمیقتر به مسئله نگاه کنیم میبینیم 100 نسخه ریستوگرافی شده میان دوستان و آشنایان مؤلف توزیع میشود و این به معنای صفر شدن انتشار کتاب به معنای واقعی آن است افزایش ریستوگرافی تنها یک سود دارد سبب افزایش میزان آمار و ارقام مسئولان فرهنگی میشوند آنها میتوانند آماری از کتابهای منتشر شده ارائه دهند که قسمت اعظمی آن را ریستوگرافی تشکیل میدهد.
مسائلی سبب افزایش ریستوگرافی در بازار نشر شد این عوامل یک شبه به وجود نیامدند و در طول سالیان متمادی بر روی هم انباشته شده و در نهایت به شکل ریستوگرافی خود را نشان داد از جمله این عوامل، کاهش میزان کتابخوانی در سطح جامعه است این مسئله سبب کاهش قدرت ریسک مؤلف و ناشر میشود کاهش میزان کتابخوانی نیز بیش از آنکه به دلیل اقتصادی به وجود آمده باشد دلیل فرهنگی دارد و با تغییر فرهنگ جامعه از سمت کتاب به سوی سایر هنرها مواجه هستیم در صورتی که جامعهای دغدغه مطالعه کتاب داشته باشد به میزان ولو اندک برای آن هزینه میکند همین تغییر فرهنگ، افزایش ریستوگرافی را به دنبال داشت.
گمان نکنیم ریستوگرافی پدیدهای جدید است این مسئله حداقل در دهه 80 وجود داشت اما اقبال بیشتر مردم به کتاب نسبت به امروز، ضرورت روی آوردن به این روش انتشار اثر را از بین برد.
با کاهش بیشتر کتابخوانی، مسئله ریستوگرافی افزایش پیدا کرد و امروز به حدی رسیده است که شاهد چاپ اثر در زیر 100 نسخه هستیم.
انتهای پیام/