كتاب «PW» خاطرات آزاده شمس‌الله شمسینی كه توسط شهاب احمدپور به رشته تحریر درآمده، به‌زودی روانه بازار نشر خواهد شد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ شهاب احمدپور درباره روای كتاب «p.w» گفت: شمسینی زمانی كه به اسارت درمی‌آید فرمانده یك گروهان بوده ولی به دلیل اینكه در عملیات كربلای دو فرمانده یكی از گروهان‌های حاضر در عملیات شهید می‌شود او فرماندهی دو گروهان را برعهده می‌گیرد كه همین موضوع باعث می‌شود كه بسیجی‌های حاضر در عملیات او را با فرمانده گردان اشتباه بگیرند. همین موضوع باعث مشكلاتی در زندان نیز می‌شود كه داستان‌های تلخ و شیرینی را به وجود می‌آورد. 

وی گفت: بالاترین مرتبه نظامی كه در عملیات كربلا 2 به اسارت رژیم بعث درآمد آقای شمسینی بود و همه در زندان از ایشان به عنوان فرمانده گردان یاد می كردند. بر همین دلیل در دوره اسارت نیز از سوی بسیجیان به ایشان زیاد مراجعه می‌شد كه همین امر باعث شد رفته رفته و ناخواسته به لیدر بخشی از اسرا تبدیل شود. از آنجایی كه رجوع به ایشان به خصوص بین گیلانی‌ها خیلی زیاد شده بود، عراقی‌ها به وی مشكوك شده و بعد از مدتی او را شناسایی كرده و از دیگر زندانیان جدا می‌كنند. 
احمد پور درباره روند داستان نیز افزود: كتاب به صورت اول شخص روایت می‌شود، ولی برای اینكه داستان جذاب‌تر دنبال شود بیشتر لحظه‌های حساس در داستان به زمان حال است. 

وی درباره شخصیت راوی كتاب گفت: برایم همیشه جای تعجب بود كه آقای شمسینی چطور جزئیات را به این خوبی به خاطر می‌آورد. نویسندگان و مورخانی كه كار ثبت خاطرات را انجام داده به خوبی متوجه می‌شوند كه به یاد آوردن ده اسم در 30 سال گذشته كه بتوان به آن ها استناد كرد فوق العاده كار دشواری است. گاهی شك می‌كردم ولی زمانی كه اسم‌ها را با اسناد دیگر تطبیق می‌دادم متوجه می‌شدم اسم‌ها كاملا درست است. 
 
احمدپور همچنین درباره خلق آثار با موضوع دفاع مقدس افزود: در این مدت كه از دفاع مقدس می‌گذرد به واسطه تولید برخی فیلم‌ها و كتاب‌ها گاهی بزرگنمایی‌هایی داشته‌ایم و شعارهایی داده‌ایم، ولی این كتاب به ما نشان می‌دهد كه در مرحله اول این آزاده‌ها هم مانند ما انسان‌های عادی بودند و معصوم و یا اسطوره نبودند. برخی از آن ها مقاومت می‌كردند، برخی می‌شكستند، برخی كم می‌آوردند. 
 
وی همچنین درباره تاثیر این گونه آثار دفاع مقدس بر جوانان گفت: اولین چیزی كه می‌تواند به جوانان نشان دهد حس همذات پنداری است. كسی كه این كتاب را می‌خواند حس می‌كند كه یكی مثل خودش در این شرایط سخت قرار دارد. مسئله دوم اینكه جوانان بدانند كشور با چه سختی حفظ شده و چه هزینه‌هایی پرداخت شده است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار