ما باید برای دست برداشتن از تکرار‌های کلیشه‌ای، جوانان را به سمت استفاده از عناصر داستانی ببریم و جرات نگارش داستان‌های مذهبی را به آنها بدهیم.

اکبر صحرایی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر لزوم سوق دادن نویسندگان جوان به سمت استفاده از عناصر داستانی در نگارش آثار مذهبی اشاره کرد و اظهار داشت: ما نیاز داریم که از تکرارهای کلیشه‌ای دست برداریم و جرأت نگارش داستان‌‌های مذهبی را به جوانان بدهیم.

 وی افزود: اگر تا به امروز تاریخی از ائمه اطهار و اسلام داریم، باید بدانیم که همه آثاری که در این زمینه به نگارش درآمده‌اند تکرار شده‌اند و این به معنی کم بودن نوآوری در نوشتن آثار مذهبی و دلیلش هم این است که در آثار کمتری از عناصر داستانی استفاده کردیم و این کار باعث شد که نویسندگان ما جرات نکنند که به طرف زندگینامه‌های داستانی بروند.

 این نویسنده، فیلم محمد رسول اله(ص) به کارگردانی مجید مجیدی را یکی از بهترین نمونه‌های پردازش به زندگی ائمه اطهار با استفاده از عناصر داستانی دانست و گفت: ما باید با حفظ ارزش‌ها و چهارچوب‌ها از کلیشه‌پردازی بپرهیزیم.

صحرایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص ارتباط میان جهانی شدن ادبیات و بایدها و نبایدها اظهار داشت: در این مورد چند سوال مطرح می‌شود اول آنکه آیا ما باید خودمان را با ادبیات جهان تطبیق دهیم یا ادبیات ناب بومیمان را جهانی کنیم که البته اولین مورد نامناسب بوده و دومین نظر جای ستایش دارد و بر اساس آن باید گفت لازم است که ادبیات برای دیده شدن جهانی شود.

این نویسنده تصریح کرد: من معتقدم که ما یا باید ادبیات داستانی را قبول کنیم و یا آن را کنار بگذاریم. البته اگر بخواهیم ادبیات داستانی را بپذیریم، باید بدانیم که جهانی‌شدن یکی از الزامات این حوزه ادبی است.

وی گفت: ما باید در کنار ادبیات جهانی در ادبیات بومی خودمان هم سبک‌هایی را ایجاد کنیم و می‌توانیم در سطح بین الملل صاحب سبک باشیم. البته تا به امروز در ادبیات دفاع مقدس این کار را کردیم اما آنچنان که باید و شاید دیده نشد.

این نویسنده در بخش پایانی صحبت‌هایش  ادبیات دفاع مقدس را بسیار پر نشاط و شاد دانست اظهار داشت: اتفاقا من در مجموعه داستان‌های «دار و دسته دار علی» نشان دادم که ادبیات دفاع مقدس تا چه اندازه‌ شاد،‌ پر نشاط و پر انرژی است.

صحرایی خاطرنشان کرد: ما در ادبیات دفاع مقدس از کلمه جنگ استفاده نمی‌کنیم؛ زیرا این کلمه بار منفی دارد و نشانه ویرانی است. اما دفاع مقدس فرهنگ‌آفرین است.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار